انرژی

اوپک موفق می‌شود بازار نفت را آرام کند؟

دبیرکل اوپک به تازگی در یک کنفرانس انرژی اعلام کرد بازار نفت به‌خوبی تامین و متعادل است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، با این حال فعالان بازار نفت هفته‌هاست که درباره تامین بودن و متعادل بودن بازار دیدگاهی خلاف نظر اوپک را دارند و معتقدند بازار دچار کمبود عرضه نفت است و با بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران تا سه هفته آینده و ادامه کاهش تولید توقف‌ناپذیر ونزوئلا، محدودتر خواهد شد.

با وجود تضمین از سوی کارشناسان و مقامات نفتی مبنی بر اینکه هیچ‌گونه کمبود عرضه وجود ندارد، عامل وحشت همان طور که ایان تیلور، رییس ویتول از آن یاد می‌کند تا به امروز عوامل بنیادین را تحت‌الشعاع قرار داده و بازار نفت را هیجانی‌تر از معمول کرده است.

همچنین بخوانید

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک تلاش کرد هراس بازارها را آرام کند و در کنفرانس نفت و پول لندن اظهار کرد: نفت زیادی برای عرضه وجود دارد؛ روسیه و عربستان سعودی طبق وعده‌ای که در ماه ژوئن داده بودند، به‌میزان عرضه خود اضافه می‌کنند و عربستان سعودی که بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک است، حتی یک مشتری را نیز رد نکرده است.

سخنرانی بارکیندو با انتشار گزارش بازار نفت ماهانه اوپک هم‌زمان شد که نشان داد عربستان سعودی در ماه میلادی گذشته ۱۰۸ هزار بشکه در روز به تولیدش اضافه کرده و آن را به ۱۰.۵۱۲ میلیون بشکه در روز رسانده است و تولید روسیه با ۱۵۰ هزار بشکه در روز افزایش نسبت به اوت، به ۱۱.۵۴ میلیون بشکه در روز رسیده است. تولید فزاینده اوپک و کمک روسیه کمک کرد کاهش مداوم تولید ونزوئلا که طبق آمار منابع ثانویه، اکنون به کمتر از ۱.۲ میلیون بشکه در روز رسیده است، جبران شود.

در کنفرانس نفت لندن بارکیندو هم‌چنین برملا کرد هند که یکی از مشتریان نفتی مهم و پیش‌برنده رشد تقاضاست، نامه‌ای به اوپک ارسال کرده و نسبت به قیمت بالایی که برای نفت پرداخت می‌کند، شکایت کرده است.

به گفته بارکیندو، اوپک قرار است ۱۷ اکتبر با هند مذاکره کند زیرا این گروه مایل است نگرانی‌های مصرف‌کنندگان را برطرف کند. هند نسبت به قیمت بالای نفت ابراز نارضایتی کرده و به عنوان یکی از کشورهای مصرف‌کننده بزرگ نفت که با اوپک مذاکرات انرژی رسمی دارد، مایه نگرانی است که این فیدبک را از هند دریافت کرده‌ایم.

این مسئله باید هم مایه نگرانی اوپک باشد زیرا هند با افت شدید ارزش ارز ملی خود روبرو شده و نفت برای این کشور که عامل کلیدی برای رشد تقاضاست، گران‌تر شده و این نارضایتی ممکن است نشانه این باشد که نابودی تقاضا با افزایش قیمت‌ها به بالای ۸۰ دلار همراه می‌شود.

پلاتس به نقل از دبیرکل اوپک نوشت: من مطمئنم که تولیدکنندگان بزرگ آماده و قادرند که تضمین کنند بازار به خوبی تامین خواهد شد. نه تنها بازار به خوبی در حال حاضر تامین است بلکه پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد احتمال افزایش ذخایر در سال ۲۰۱۹ وجود دارد.

با وجود دادن اطمینان به این که هیچ کمبود عرضه نفت در بازار وجود ندارد و عربستان سعودی و روسیه تعادل میان عرضه و تقاضا را حفظ می‌کنند، دبیرکل اوپک اذعان کرد جریانات اخیر حاکم بر بازار، ربطی به عرضه و تقاضا ندارند و از کنترل اوپک خارج هستند.

انتشار گزارش ماهانه اوپک و سخنرانی دبیرکل این گروه با انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی مقارن شد که اعلام کرد بازار به خوبی تامین شده و ذخایر نفت آمریکا رشد قابل توجهی پیدا کرده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، با وجود تضمین از سوی اوپک، بازار نفت احتمالا به‌جای عوامل بنیادین، هم‌چنان تحت تاثیر احساسات خواهد کرد، مگر این‌که روشن شود بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران تا چه حد برروی عرضه به بازار تاثیر خواهد گذاشت و آیا عربستان سعودی و روسیه قادر خواهند بود عرضه کمتر از سوی سایر تولیدکنندگان را جبران کنند. ممکن است بازار نفت دچار کمبود عرضه نشود اما نگرانی نسبت به چنین رویدادی در آینده نزدیک هم‌چنان بروی قیمت‌ها در بازار نفت تاثیر می‌گذارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا