انرژیصوت

پالایشگاه سازی حلقه مفقوده صنعت نفت

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: عدم توسعه واحدهای پالایشگاهی جهت فرآوری نفت خام و جلوگیری از خام فروشی یکی از مشکلات جدی کشور است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اسدالله قره خانی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: سابقه نفت در ایران به بیش از ۱۰۰ سال می رسد.

وی اظهار داشت: متاسفانه از همان ابتدا روال بر این شد که بیشتر نفت خام کشور صادر و کمتر در داخل فرآوری و به محصولات با ارز افزوده بالا تبدیل شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: ایران به رغم برخورداری از منابع عظیم نفت و گاز تنها صاحب ۹ پالایشگاه است.

وی افزود: خوراک این واحدهای پالایشگاهی در حال حاضر یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت در روز بوده در صورتی که تولید نفت کشور بالای چهار میلیون بشکه در روز است.

قره خانی تصریح کرد: طی چند دهه اخیر به بهانه اینکه پالایشگاه سازی از نظر اقتصادی توجیه ندارد و بهتر اینکه نفت خام صادرات و از طریق دلارهای نفتی مملکت اداره شود بطور کلی بحث توسعه پالایشگاه در کشور به حاشیه رفته است.

وی گفت: کشور امروز ناگزیر به صادرات نفت خام است و به تبع خام فروشی جزء به یغما بردن ثروت ملی هیچ سودی برای مملکت ندارد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: وقتی در خصوص بحث پالایشگاه سازی از مسئولان سئوال می شود آنان در جواب می گویند «بخش خصوصی رغبت چندانی برای سرمایه گذاری در این زمینه ندارد و از طرفی وزارت نفت هم بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی برای سرمایه گذاری منع شده است.»

وی بیان داشت: همچنین برخی بر این باورند چنانچه نفت خام صادر و مقدار صادرات بالا باشد ایران ضمن داشتن سهمیه اوپک می تواند در بازار نفت تعیین کننده باشد.

قره خانی در ادامه یادآورشد: شوربختانه بحث پالایشگاه سازی به بهانه های مختلف طی این سال ها در کشور رونق چندانی نداشته و خام فروشی نفت همچنان به قوت خود باقی است.

برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۶۰ دقیقه به تهیه کنندگی « سید وحید موسوی و حمید رضا کجوری» با هدف تحلیل و بررسی مهمترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد وعلاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا