بانکبانک و بیمه

عامل افزایش قیمت مسکن از سال ۹۶


عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: به نظر من هنوز موقع ترکیدن حباب بازار مسکن نرسیده و حداقل تا پایان سال ۹۷، شاهد کاهش قیمت مسکن نخواهیم بود.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.com)، سیدکمال الدین شهریاری با اشاره به افزایش ۳۴ درصدی صدور پروانه ساختمانی در سال جاری نسبت به سال گذشته، گفت: این یک قاعده کلی و اصلی است که به میزان افزایش عرضه محصول، قیمت کاهش پیدا می کند و در مقابل به هر میزانی که تقاضا بالا برود، قیمت نیز افزایش پیدا می کند و در بازار مسکن نیز ما چنین مسئله ای را شاهد بودیم که با افزایش تقاضا و هجوم مردم برای خرید مسکن، قیمت ها بالا رفت.

 
کاهش قیمت مسکن با افزایش صدور پروانه ساختمانی/ کاهش قیمت ها دو سال زمان می برد
نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حال افزایش صدور پروانه ساختمانی نشان دهنده افزایش تولید مسکن است که قطعا افزایش تولید خانه به کاهش قیمت ها می انجامد، البته تأثیر افزایش صدور پروانه در ماه های آتی خود را نشان نمی دهد، بلکه تأثیرات آن به دو سال زمان نیاز دارد، زیرا ساخت یک خانه نیازمند این میزان زمان است.
 
قیمت مسکن با افزایش صدور پروانه ساختمانی در سال های آتی کاهش می یابد
وی گفت: قطعا نتیجه آنی صدور پروانه ساختمانی، کاهش قیمت مسکن نیست، زیرا در بازه زمانی حدود دو سال، اتفاقات و عوامل مختلفی رخ می دهد که شاید در بازار مذکور اثر سوء بگذارد، حال اگر شرایط اقتصاد در ابعاد مختلف تغییر نکند، می توان گفت که با افزایش صدور پروانه ساختمانی، قیمت مسکن در سال های آتی کاهش می یابد.
 
کاهش نرخ ارز بر بازار مسکن، اثر آنی و فوری نمی گذارد
شهریاری ادامه داد: از طرف دیگر در شرایط کنونی کاهش نرخ ارز بر بازار مسکن، اثر آنی و فوری نمی گذارد، زیرا بازار مسکن، پس از بازار خودرو و طلا از تلاطمات ارز متأثر می شود.
به نوشته خانه ملت، این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه جو روانی و تخلیه حباب رکود چند ساله، عامل افزایش قیمت مسکن از سال ۹۶ به بعد بوده است، گفت: این روزها جو روانی در جامعه برای کاهش قیمت ها در بازارها مختف ایجاد شده؛ اما به نظر من هنوز موقع ترکیدن حباب بازار مسکن نرسیده است و حداقل تا پایان سال ۹۷، شاهد کاهش قیمت مسکن نخواهیم بود، از طرف دیگر کاهش نرخ مسکن در سال آتی نیز مبتنی بر شاخص های اقتصادی است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا