انرژی

وحشت بازارهای نفت از یک تحریم متفاوت

با تهدید عربستان سعودی نسبت به تلافی در برابر هرگونه تحریم اقتصادی در مواجهه با فشارهای بین‌المللی بر سر نقش دولت این کشور در ناپدید شدن یک خبرنگار برجسته، تحلیلگران هشدا می‌دهند که این امر ممکن است پیامدهایی برای بازارهای نفت جهانی داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، روابط میان عربستان سعودی و بخش‌هایی از جامعه بین‌المللی پس از این‌که جمال خاشقجی، خبرنگار منتقد ریاض که مقیم آمریکاست، اوایل ماه جاری پس از مراجعه به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول ناپدید شد، به وخامت گرایده است. ترکیه معتقد است خبرنگار واشنگتن پست و منتقد دولت عربستان سعودی در کنسولگری کشته شده و جسد وی به بیرون برده شده است، در حالی که ریاض این ادعا را رد کرده است.

بازار سهام در عربستان سعودی، روز یکشنبه ریزش کرد و تحلیلگران معتقدند نفت ممکن است بازار بعدی باشد که تحت تاثیر این تحولات قرار می‌گیرد. رابرت کارنل، اقتصاددان ارشد در شرکت ING در این باره اظهار کرد: این حادثه منبع ریسک جدیدی را ایجاد کرد. هرگونه تلافی عربستان سعودی احتمالا به شکل عرضه کمتر نفت و قیمت‌های بالاتر خواهد بود که این امر به جو بازار کمک نخواهد کرد.

همچنین بخوانید

قیمت نفت روز گذشته دوشنبه در معاملات بازار آسیا افزایش یافت. بهای نفت برنت ۱.۰۱ دلار یا ۱.۲۶ درصد افزایش یافت و به ۸۱.۴۴ دلار در هر بشکه رسید. بهای نفت آمریکا ۸۰ سنت یا ۱.۱۲ درصد افزایش یافت و به ۷۲.۱۴ دلار در هر بشکه رسید.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، روز شنبه اظهار کرد: اگر معلوم شود خاشقجی در کنسولگری کشته شده، مجازات شدیدی برای عربستان سعودی خواهد بود، اما عربستان سعودی روز یکشنبه اعلام کرد در برابر تحریم‌های اقتصادی که از سوی کشورهای دیگر بر سر این ماجرا بکار گرفته می‌شود، تلافی خواهد کرد.

مایکل هایز، اقتصاددان ارشد در شرکت الیانز به شبکه CNBC گفت: نفت ممکن است به‌عنوان ابزار تلافی از سوی ریاض مورد استفاده قرار بگیرد و آن‌ها ممکن است با توجه به این‌که تحریم‌ها به عنوان نمونه از سوی آمریکا تا چه حد شدید خواهد بود، به چنین اقدامی فکر کنند و ممکن است تحریم‌ها آن‌ها را به استفاده از نفت به‌عنوان یک سلاح وادار کند. من نسبت به این مساله چندان خوش‌بین نیستم. اگر قیمت نفت واکنش نشان داده و روند صعودی در پیش بگیرد، این امر بسیاری از بازارها را تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ حتی بسیاری از بازارهای نوظهور در آسیا که واردکننده نفت نیستند. تصور می‌کنم این مهم‌ترین کانال انتقال این بحران باشد.

این حادثه به فشارهای صعودی که برروی قیمت‌های نفت وجود داشت اضافه کرده است. انتظار می‌رود با آغاز تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران از ماه آینده میزان عرضه محدود شود. آمریکا برروی عربستان سعودی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت جهان برای حفظ عرضه و محدود کردن افزایش قیمت‌ها حساب کرده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا