بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

نمایشگاه معرفی دستاوردهای دانش‌بنیان بانک پارسیان برگزار شد / ستاری: بانکداری ما باید به سمت سرمایه‌گذاری خطرپذیر برود

نمایشگاه معرفی دستاوردهای دانش‌بنیان بانک پارسیان، امروز ۲۲ مهرماه با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری برگزار شد. در این مراسم شرکت پارسیان همراه لوتوس، Kala.ir، اپلیکیشن پیگیر، شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش، شرکت تجارت الکترونیک پارسیان، تأمین خدمات سیستم‌های کاربردی کاسپین، کادونا، سامانه سپندار، آتی‌پی و … حضور داشتند و به معرفی دستاوردهای خود پرداختند.

در نشستی که همزمان با این نمایشگاه برگزار شد، کوروش پرویزیان، مدیرعامل بانک پارسیان، گفت: «امیدوارم این بازدید از بانک پارسیان و مجموعه گروه‌های فعال در حوزه دانش بنیان‌ها و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط صادرات محور باعث خیر و برکت بیشتر شود به گونه‌ای که همکاران تشویق شوند، کارهای بیشتری را انجام دهند.»

او به معرفی ظرفیت‌های موجود در بانک پرداخت و گفت: «در شش ماه گذشته در حوزه شرکت‌های دانش بنیان، ۲۲ مورد به بانک معرفی شده‌اند که ۱۰ مورد به پرداخت منجر شده است و بیش از ۱۴۴ میلیارد تومان عدد پرداختی به آنهاست. ۱۲ شرکت هم در حال رسیدگی هستند که از این تعداد سه تای آن‌ها پروژه هستند که با همکاری مجموعه برکت، قرار است شرکت شوند و مجوز دانش‌بنیان بگیرند. در حوزه شرکت‌های کوچک و متوسط، ما مجموعاً تا ۲۱ مهر ۹۷، ۱۲۵۹ مورد در ۱۹ منطقه و بالغ بر ۷۲۵۰ میلیارد پرداخت کرده‌ایم و ۷۵۰ طرح در حال رسیدگی است که از اینها ۵۶۰ میلیارد مربوط به روستاهاست.

در گروه داده‌پردازی بانک نیز پروژه‌های متعددی توسط خود مجموعه کار خود را شروع کرده‌اند. پیدو، پروژه‌ای است که بالغ بر ۱۵۰ میلیارد سرمایه‌گذاری نیاز دارد که به صورت مشترک با بخش خصوصی این کار در حال انجام است و بانک به دنبال این است که ریسک‌های آن را تا جای ممکن کاهش دهد و این پروژه را به بخش خصوصی بدهد.»

او ادامه داد: «یکی از اشکالات جدی که ما مانند سایر بانک‌ها با آن مواجه هستیم بخش ضمانت‌هاست. صاحبان کسب‌وکارها جوان هستند و وثایق نظام بانکی را ندارند. ما تلاش کردیم صندوق‌هایی برای ارزیابی و انتخاب، به کمک مجموعه برکت و صندوق نوآوری و شکوفایی تشکیل دهیم. همچنین زیرساخت‌های بعضی از سرویس‌های ویژه که در حوزه فین‌تک است را در بانک پارسیان ایجاد کردیم. برای شرکت‌های دانش‌بنیان نیز بحث ای‌پی‌آی باز ایجاد کردیم و در اختیار تیم‌ها قرار دادیم.

در حوزه گروه مالی تلاش کریم تأمین مالی از طریق لیزینگ را برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کنیم که با صندوق نوآوری شکوفایی هم قرارداد منعقد شده است. در حوزه جمع‌آوری منابع مالی در بازار سرمایه از طریق شرکت تأمین سرمایه لوتوس، صندوق‌های مرتبط با این حوزه را حمایت کردیم و اولین صندوق خطرپذیر در این حوزه توسط موسسه لوتوس پارسیان آغاز به کار کرده است.»

او درباره تأمین منابع مالی برای شرکت‌هایی که در حوزه صادرات کار می‌کنند، عنوان کرد: «در سیاست اعتباری امسال، منابع ارزی را از محل اعتباری بانک و صندوق توسعه ملی که در اختیار بانک قرار می‌گیرد، پیش بینی کرده و قراردادها را بسته‌ایم.»

مظفر پوررنجبر، مدیرعامل گروه داده پردازی پارسیان، به سیاست‌های این بانک برای جذب کسب‌وکارهای اشاره کرد و گفت: «تکنولوژی‌های حوزه پرداخت از سمت سخت افزار به سمت نرم افزار حرکت می‌کند و ما چند سیاست را برای جذب همکاران انتخاب کردیم. یکی بحث هوشمندسازی بود؛ کلیه پروزه‌هایی که ما انتخاب کردیم از خاصیت هوشمندسازی محیط برخوردار است.

دیگری اینکه بتوانیم با راه‌اندازی این پروژه‌ها از منابع داخلی استفاده کنیم و به همین دلیل در طراحی‌ها به سمت نرم‌افزار حرکت کردیم، به این ترتیب هم نیروی کار را در داخل به کارمی‌گیریم، هم این فعالیت‌ها ارزبر نیست و هم بحث هزینه‌ها را در پی دارد. اکثریت شرکت‌ها را به بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان دادیم و یا خودمان شرکت‌هایی را تأسیس و آنها را دانش‌بنیان کرده‌ایم.»

او به پروژه‌های موجود در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: «ما سه شرکت اصلی داریم، تجارت الکترونیک پارسیان، تجارت الکترونیک پارسیان کیش و تأمین خدمات سیستم‌های کاربردی کاسپین است. کاسپین در حوزه کوربنکینگ فعالیت می‌کند. تجارت الکترونیک پارسیان کیش، تأمین کننده تمام تجهیزات است و تجارت الکترونیک پارسیان نیز در حوزه پرداخت و ارائه سرویس‌های پرداخت فعال است.»

او در ادامه به معرفی کسب‌وکارهای موجود در نمایشگاه پرداخت و گفت: «در حوزه بلاکچین دو شرکت تأسیس کردیم و دو کار می‌خواهیم انجام دهیم، یکی برای ماینیگ است، دیگری اینکه ما ارز دیجیتال را تولید کرده‌ایم و منتظر هستیم مجوزهای لازم اخذ شود. قصد ما این است که کنسرسیومی برای استفاده از بلاکچین، با همکاری بانک ملت، ملی، پاسارگاد راه‌اندازی کنیم؛ در این راستا با بانک مرکزی هم در حال رایزنی هستیم تا خدمات انفورماتیک هم به این کنسرسیوم اضافه شود. بحث اعتمادسازی و دیگری امنیت در این کنسرسیوم قابل پیگیری است.»

در ادامه علی تیموری، مدیرعامل تأمین سرمایه لوتوس پارسیان، با بیان اینکه تأمین سرمایه در حوزه دانش بنیان در سه محور بوده است، گفت: «اولین صندوق جسور توسط تأمین سرمایه لوتوس پارسیان، راه‌اندازی شد. ما تا الان حدود ۱۷۰ استارت آپ و پروژه مختلف را ارزیابی کردیم و حدود ۳۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها انجام گرفته است. ما تأمین سرمایه لوتوس پارسیان را هم به عنوان یک فین‌تک دیده‌ایم، بیش از ۲۵۰ هزار مشتری داریم و حجم تراکنش‌ها در بستر آنلاین طی یک سال گذشته بالای ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده است.»

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، با بیان اینکه پارسیان، بانکی پیشرو است؛ گفت: «ما حساس‌تر از اطلاعات مالی مردم، چیز دیگری نداریم. در این حوزه رقابت‌ها انجام می‌شود اما اطلاعات مردم حفظ می‌شود و میلیاردها تراکنش بدون خطا انجام می‌شود که این هنر جوانان ماست. وقتی سیستم ایده استارت‌آپ و سرمایه‌گذاری درست باشد، هفته‌ای ۱۰ درصد می‌تواند رشد کند.»

او ادامه داد: «استارت‌آپ‌های موجود، در آینده شرکت‌های بزرگ کشور هستند. در حوزه دانش‌بنیان، بحث پول به عنوان معیار پنجم و ششم مطرح می‌شود. محیط کسب‌وکار، نظامات سیاسی و قانون‌گذاری، نیروی انسانی که ما در این بخش فوق‌العاده هستیم و به لحاظ جمعیت جوان و دانشجو این موضوع برای ما بسیار در دسترس است.

محیط کسب‌وکار، فضا و نظام قانون‌گذاری معیارهای مهم دیگری هستند که باید به آنها پرداخته شود. این فرهنگ در حوزه بانکداری هم وجود دارد. مشکل وام دادن نیست بلکه تفکر بانکداری است که باید تغییر کند. ارزشمندترین دارایی بشر نوآوری است. ما به عنوان کشوری که اقتصاد نفتی دارد همواره به ظاهر اهمیت داده‌ایم نه نوآوری.»

ستاری به فرهنگ نظام بانکی اشاره کرد و گفت: «جاهایی مانند سرمایه گذاری خطرپذیر وجود دارد که بانکداری ما باید به این سمت ورود پیدا کند. نسل جدیدی که در حال ورود به بازار کار هستند، همگی داستان مشابه دارند و توانسته‌اند خود را ثابت کنند و ما نمی‌توانیم در برابر آنها بایستیم. باید همراه و مشوق آنها بود تا رهبر بازار شد.»

او تصریح کرد: «بلاکچین به زودی همه چیز را در دنیا متحول خواهد کرد. مشکل روز ما سرمایه‌گذاری خطرپذیر است. سیستم استارت‌آپی کشور با وام جلو نمی‌رود و سیستم فکری ما اینطور نیست هرچند آلوده آن شده‌ایم. این سیستم با سرمایه‌گذاری خطرپذیر شکل می‌گیرد و باید روی آن کار کرد و روی شرکت‌ها ارزش‌گذاری انجام داد.»

او به فعالیت‌های نوآورانه در تهران اشاره کرد و گفت: «شهر نوآور، طرح مشترک ما با شهرداری تهران است. تهران یکی از شهرهای بزرگ برای قطب شدن در حوزه فناوری و نوآوری است. همچنین اطراف دانشگاه شریف، ۴۵۰ شرکت نوآور شکل گرفته و قصد داریم کارخانه نوآوری را راه‌اندازی کنیم.»

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا