انرژی

منابع آبی مازندران در حال کاهش

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران با بیان اینکه خشکسالی های اخیر باعث شد تا سطح آب های زیرزمینی چاه ها و آب چشمه‌ها کاهش یابد، تصریح کرد: به طور متوسط حجم چاه های موجود در مازندران از ۱۲ به ۸ لیتر و چشمه‌ها نیز به طور متوسط از سه به ۱.۵ لیتر در ثانیه رسیده است.

مجید عبدالهی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در استان مازندران ۲۴۴۰ روستای بالای ۲۰ خانوار وجود دارد و 1600 خانوار در این روستاها تحت پوشش آبفار روستایی هستند، اظهار کرد: ۸۰ تا ۸۵ درصد روستاهای مازندران تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی قرار دارند و تعداد مشترکان به  419 هزار نفر می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه در مدت چهار سال گذشته انقلابی در آب و فاضلاب روستایی مازندران اتفاق افتاده است، تصریح کرد: در این چهار سال به ۵۴۴ روستا آبرسانی شد و به بهره برداری رسید یعنی اینکه حدود ۳۰۰۰ کیلومتر شبکه توزیع و خط انتقال و ۶۸ هزار متر مکعب مخزن ذخیره ایجاد شد، همچنین ۶۸ حلقه چاه حفر و ۶۷ چشمه بهسازی شد.

همچنین بخوانید

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران با بیان اینکه حجم کار برای تعداد ۵۴۴ روستا زیاد بوده است، خاطرنشان کرد: شاخص بهره مندی آب مازندران در سال ۹۲ حدود ۶۸ درصد بود که در حال حاضر به ۷۶ درصد رسیده است؛ 252 پروژه نیمه تمام در سال ۹۲ در مازندران وجود داشت که ۱۷۰ طرح با هزینه بیش از ۱۹۴ میلیارد تومان به پایان رسید.

وی در حال حاضر با وجود اینکه ۱۷۰ پروژه به اتمام رسیده است، ۴۷۸ پروژه نیمه تمام در بخش آب روستایی در استان مازندران وجود دارد که نشان می دهد پروژه هایی که برای استان تعریف شد زیاد است و امیدواریم طی سال‌های آینده بتوانیم آنها را به پایان برسانیم.

عبدالهی تاکید کرد: اصلاح شبکه همواره در برنامه شرکت آبفار مازندران هست و هرساله بازسازی بخشی از این شبکه با مشارکت مردم و هم با اعتبارات شرکت انجام می‌شود.

وی با اشاره به گستردگی شبکه فرسوده در کل استان، گفت: پروژه هایی برای شبکه آبرسانی به همه نقاط استان تعریف شده است و در صورتی که به اتمام برسند بسیاری از نیازهای مازندران در بخش آب روستا تامین خواهد شد.از مجموع ۲۰ هزار کیلومتر شبکه و خط انتقال روستایی مازندران، ۵۰۰۰ کیلومتر شبکه نیمه فرسوده و فرسوده روستایی است.

گفت‌وگو از سپیده پورشعبان خبرنگار ایسنا 

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا