بانکبانک و بیمه

وظایف حوزه بین الملل بانک ها بر دوش صرافی ها

 

دبیرکل کانون صرافان ایران گفت: صرافی ها امروز به دلیل تحریم شبکه بانکی تمامی وظایف این شبکه را در حوزه بین الملل برعهده دارند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رضا ترکاشوند در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد افزود: تمام ریسک های این کار به عهده صرافان و در عمل بانک ها هیچ ریسکی را در حوزه مزبور به عهده نمی گیرند.

وی ادامه داد: صرافی ها در حال حاضر جابجایی ارزی انجام عملیات تمامی واردات اعم از خرد و کلان را در کشور برعهده دارند.

دبیرکل کانون صرافان ایران گفت: این کار جزء وظایف قانونی صرافی ها نبوده بلکه وظیفه بانک هاست منتها به دلیل تحریم بار سنگین شبکه بانکی را به دوش می کشند.

وی افزود: بانک مرکزی پس از تحریم ها در سال ۱۳۹۱ این اجازه را به صرافی ها داده است.

ترکاشوند در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر صراف ها از کجا ارز تهیه می کنند، اظهارداشت: تامین ارز داخلی صرافی ها فقط بوسیله خرید ارز از مردم انجام می شود.

وی به رادیو اقتصاد یادآور شد: شبکه بانکی و بانک مرکزی همانند گذشته هیچ ارزی به شبکه صرافی ها تزریق نمی کند.

یک کارشناس ارشد پولی و بانکی نیز در این برنامه گفت: صرافی ها یکی از حلقه های خدمات پولی هستند.

سید بهاء الدین حسینی افزود: بطورکلی ماموریت صرافی ها اینکه نسبت به معاوضه و تبدیل ارزها اقدام کنند.

وی همچنین با بیان اینکه مجوز فعالیت صرافی ها از سوی بانک مرکزی صادر می شود، اظهار داشت: فعالیت واحدهای مزبور نیز بصورت ادواری از سوی این نهاد مورد بازرسی و کنترل قرار می گیرد.

این کارشناس ارشد پولی و بانکی گفت: پس از ماجرای تحریم ها بانک ها در نقل و انتقال پولی دچار مشکل شدند.

وی افزود: صرافی ها به دلیل اینکه ارتباطات خیلی رسمی و تحت کنترل به لحاظ بین المللی و داخلی ندارند عملیات بین الملل بانک ها را عهده دار و ضمن ارتباط گیری با شبکه های صرافی خارج از کشور در نقل و انتقال پول به جای بانک ها عمل کردند.

حسینی یادآورشد: صرافی ها امروز به یک قدرت پولی تبدیل شده اند که با روح این حرفه قدری سازگاری ندارد.

برنامه «رهیافت» کاری از گروه کسب و کار شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۲۰ به مدت ۶۰ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی، سید وحید موسوی، حسن سعید کلاهی، مطهره محرابی و حمید رضا کجوری» با هدف تبیین سخنان روز رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور کارشناسان و تحلیل گران اقتصادی در قالب گفتگو محور و برنامه ترکیبی بر اساس تمامی بندهای اقتصاد مقاومتی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد و علاقمندان جهت دریافت فایل صوتی برنامه می‌توانند به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا