بورسبورس اوراق

عقب نشینی ۳.۵ درصدی شاخص کل در روز ابری بورس تهران/ حمایت اشخاص حقوقی‌ کم رنگ شد

امروز بورس تهران شاهد معاملات منفی در پی افزایش فشار فروش ناشی از هیجانات غیرمنطقی بود. از این رو در همان ساعات ابتدایی معاملات، تمام نماگرها در محدوده‌های منفی قرار گرفتند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در اولین روز هفته برخلاف انتظار فعالان بازار روز منفی و پُرعرضه‌ای را پشت سر گذاشت. این در حالی بود که با توجه به معاملات مثبت سه شنبه هفته گذشته، فعالان بازار امیدوار به پایان روند اصلاحی شاخص بودند اما تشدید فشار فروش در آخرین روز هفته و ریزش نسبتا سنگین قیمت‌ها در معاملات امروز همراه با افت محسوس ارزش معاملات تا حدی جو ناامیدی را بر بازار حاکم کرد.

دلایل ریزشی شدن بازار امروز 

در روزهای اخیر کارشناسان بازار پیش بینی می‌کردند تا اواخر هفته آینده روند اصلاحی قیمت‌ها در اغلب نمادها به پایان برسد و پس از آن شاهد بازگشت دوره رونق به بازار باشیم که این امر تا امروز محقق نشده است. دو دلیل اصلی برای عدم بازگشت روزهای خوش به بازار می توان بیان کرد:

همچنین بخوانید

نخست اینکه باتوجه به ورود بیش از ۵۰۰ هزار کد معاملاتی جدید از ابتدای سال جاری به گردونه معاملات به همان اندازه که می تواند سبب تحرک بیشتر بازار شود، از سویی دیگر نیز می تواند بر شدت هیجانی شدن دادوستدها نیز بی‌افزاید. ورود افراد کمتر حرفه‌ای به بازار تا حدی مانع از تحلیل پذیر شدن قیمت‌ها می شود. از این رو با کوچکترین نشانه ای از اصلاح قیمت ها، سهامداران تازه وارد دست به ماشه می‌شوند و آهنگ خروج می‌زنند. در نتیجه جو هیجانی منفی بر تمام بازار حاکم شده و تعادل را بر هم می‌زند.

در ثانی شرایطی همچون امروز که جو بازار نیازمند حمایت تمام قد حقوقی‌ها بود، عدم ورود به موقع این گروه از معامله گران سبب تشدید فضای ترس در بین معامله گران حقیقی شده و زمینه را برای ریزش بیشتر شاخص فراهم می کند. از این رو همانطور که تابلوی معاملات نشان داد، حقوقی ها امروز نه تنها نقشی در آرام کردن جو کلی بازار نداشتند، بلکه بر فشار عرضه‌ها نیز افزودند. شناسایی سود از سوی این گروه از معامله‌گران امری طبیعی و مسلم است اما زمان آن بسته به شرایط بازار تغییر می‌کند و به نظر می رسد فروش های امروز حقوقی‌ها توجیه ناپذیر و نوعی خودزنی محسوب می‌شود.

در مجموع همچون روزهای گذشته به نظر می‌رسد عقب‌نشینی ۵۸۰۰ واحدی شاخص بورس به جهت غلبه فضای هراس از ریزش بیشتر قیمت‌ها بوده و توجیه و دلیل بنیادی ندارد. البته گفتنی است تشکیل صف فروش در اغلب نمادهای بازار و عدم حمایت حقوقی‌ها سبب افت ۵۰ درصدی ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس شد. همچنین امروز شاهد خروج بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان نقدینگی توسط اشخاص حقیقی از بازار بودیم که بیشترین حجم این خروج در گروه فرآورده‌های نفتی و فلزات اساسی اتفاق افتاد.

اصلاح پالایشی ها با افت قیمت نفت تشدید شد

در معاملات امروز بورس تهران شاخص گروه فرآورده های نفتی بیشترین بازدهی منفی را در بین سایر گروه های حاضر در بازار به ثبت رساند. از این رو امروز شاهد دادوستد بیش از ۱۵۶ میلیون سهم به ارزش ۱۶۹ میلیارد تومان در این گروه بودیم که منجر به بازدهی منفی ۴.۸ درصدی برای سهامداران شد. به نظر می رسد علاوه بر جو منفی حاکم بر بازار، افت قیمت جهانی نفت به زیر ۸۰ دلار بر عقب نشینی بیشتر قیمت سهام این گروه افزود. همچنین گفتنی است امروز اشخاص حقیقی بیش از ۹۱ میلیارد تومان سهم این گروه را از پرتفوی خود خارج کردند و به این دلیل ما شاهد تشکیل صف فروش در تمام نمادهای گروه فرآورده های نفتی بودیم.

گوش بازار به اخبار مثبت گروه فلزات اساسی بدهکار نیست

در گروه فلزات اساسی نیز شرایط تقریبا همچون گروه پالایشی ها بود. گروه نیز معاملات خود را با افت قیمت در تمام نمادها آغاز کرد اما انتشار گزارشی از تعدیل مثبت «هرمز» کمی از جو منفی گروه کاست. گفتنی است؛ نماد معاملاتی فولاد هرمزگان جنوب با توجه به اعلام تعدیل مثبت سود پیش بینی شده سال مالی جاری از ۴۱۱ میلیارد و ۳۲۷ میلیون تومان به ۷۱۳ میلیارد و ۹۱۹ میلیون تومان، متوقف شد. شرکت اعلام کرده است که افزایش در پیش‌بینی سود خالص تعدیل شده هر سهم در سال مالی منتهی به ۹۷ نسبت به آخرین پیش بینی حسابرسی شده که در سامانه کدال منتشر شده است، عمدتا به دلیل: ۱-در نیمه نخست سال جاری: افزایش در نرخ فروش محصول اصلی در بازار داخل و صادرات که به دلیل افزایش تقاضا و افزایش قیمت‌های جهانی بوده است باعث افزایش درآمد عملیاتی شده است ۲-در نیمه دوم سال جاری: با توجه به ابلاغیه دستورالعمل تنظیم بازار محصولات فولادی وزارت صنعت معدن و تجارت در خصوص تعیین قیمت‌های پایه و همچنین سقف رقابت قیمت فروش، مبلغ فروش داخلی افزایش یافته که از دلایل عمده این تعدیل است. ۳- افزایش در نرخ ارز با توجه به مصوبه دولت مبنی بر فروش ارز شرکتهای فولادی در بازار ثانویه که اثر قابل توجهی بر سود دوره به ویژه در نیمه دوم سال جاری خواهد داشت.

اما این گزارش مساعد از «هرمز» نیز نتوانست معاملات گروه فلزات اساسی را رونق دهد و بار دیگر شاهد صف فروش نمادهایی همچون «فملی» و «ذوب» بودیم. در این گروه امروز بیش از ۱۹۷ میلیون سهم به ارزش ۱۹۱ میلیارد تومان دادوستد شد که بازدهی منفی ۳.۶ درصدی را به همراه داشت. همچنین امروز شاهد خروج بیش از ۴۲ میلیارد تومان توسط اشخاص حقیقی از این گروه بودیم.

البته یکی از نقاط قوت این روزهای بازار ارائه گزارش‌های شش ماهه از سوی شرکت‌ها است که می تواند تا حدی از جو منفی کلی بازار بکاهد، اما شرایط به گونه ای رقم می‌خورد که به نظر می رسد سهامداران فعلا نگاهی به گزارش های مساعد از سوی شرکت ندارند.

آمار و ارقام بازار امروز

در مجموع شاخص کل با عقب نشینی ۵۸۹۲ واحدی به پله ۱۷۵ هزار واحد سقوط کرد. شاخص هم وزن نیز با افتی مشابه شاخص کل به میزان ۶۹۹ واحد به ارتفاع ۲۸ هزار و ۷۴۰ واحد بازگشت. در این بین بیش از ۱.۷ میلیارد ورقه بهادار به ارزش ۷۲۱ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان تنها ۶۵۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت.

ترین‌های بورسی

در بین گروه‌های حاضر در صنعت گروه فراورده های نفتی، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. همچنین در بین نمادهای با اهمیت بورسی نیز «فولاد»، «کگل»، «فملی» و «فارس» هرکدام به ترتیب ۴۹۷، ۳۱۲، ۲۸۴ و ۲۷۹ واحد شاخص را عقب کشیدند.

کوتاه از فرابورس

آیفکس نیز روز سختی را پشت سر گذاشت و با افت ۷۲ واحدی به رقم ۱۹۴۰ واحد بازگشت. در این بازار نیز شاهد دادوستد بیش از ۶۲۴ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۳۲۸ میلیارد تومان بودیم که از این میزان ۱۴۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. در بین نمادهای فرابورسی نیز «مارون»،

منبع
اقتصادآنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا