انرژی

جزئیات ورود استارت‌آپ به صنعت گاز

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز با اشاره به ورود استارت‌آپ و برقراری تعامل بین عرضه‌کننده و متقاضی در صنعت گاز گفت: بعد از فراخوانی که صورت گرفت، ۳۲ طرح به صنعت گاز ارائه شد که بعد از انجام نخستین ارزیابی، ۲۳ عنوان به کمیته داوری ارجاع داده شد که از این تعداد ۱۷ طرح دارای حداقل شرایط ورود به رقابت بودند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سعید پاک‌سرشت در نشستی که صبح امروز درباره دومین رویداد استارت‌آپ دموی صنعت گاز برگزار شد، با بیان این‌که فن بازار صنعت گاز از ابتدای سال ۱۳۹۶ با همکاری فن‌بازار ملی و پارک فناوری پردیس کار خود را آغاز کرد، افزود: این اتفاق یک رویکرد جدید با ذی‌نفعان حوزه فناوری است. این اقدامات اگرچه سابقه‌ای طولانی در دنیای پیشرفته دارد، اما در کشور ما نسبتا جوان‌تر است.

وی ادامه داد: با تاییدهایی که از سوی مدیریت شرکت ملی گاز گرفته شد، نخستین فن‌بازار تخصصی شکل گرفت.

همچنین بخوانید

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز با تاکید بر این‌که فن‌بازار محل ارتباط عرضه‌کنندگان و متقاضیان واقعی در صنعت گاز است، اظهار کرد: سعی شد نیازهای واقعی در صنعت گاز شناسایی و اولویت‌بندی شده و در معرض دید عرضه‌کنندگان که همان شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های علم و فناوری و غیره هستند، قرار بگیرند.

پاک‌سرشت با بیان این‌که با این اقدام، فضای کسب‌وکار برای تامین نیازهای واقعی صنعت گاز فراهم می‌شود، گفت: شرکت ملی گاز در این زمینه نقش حاکمیتی خود را اجرا می‌کند. در این راستا در قالب فن‌بازار رویدادهایی تعریف شده و شرکت‌های کوچک و نوپا به متقاضیان معرفی می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به نخستین قدمی که در این حوزه برداشته شد، اظهار کرد: نخستین قدم در حاشیه نمایشگاه نفت و اردیبهشت‌ماه برداشته شد. در این راستا سعی شده و خواهد شد که تعدادی از شرکت‌های محصولات فناورانه را شناسایی کنیم و به اطلاع متقاضیان برسانیم.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز با بیان این‌که اقدامات دیگری برای تامین نیازهای فناورانه اجرا شده است، توضیح داد: در این راستا تورهای فناورانه برگزار شد و آن‌ها بازدید واحدهای عملیاتی صورت گرفت. هم‌چنین واحدهای عملیاتی، بازدیدهایی از پارک‌های علم و فناوری داشتند.

پاک‌سرشت با تاکید بر این‌که سعی شد از طریق مجموعه فن‌بازار نیازهای واقعی این حوزه شناسایی شود، ادامه داد: در کنار متقاضیان و عرضه‌کنندگان ذی‌نفع‌های دیگری هم در این فن‌بازار حضور دارند. یکی از نیازهای ما تامین سرمایه‌گذار بود، به‌همین دلیل از سرمایه‌گذاران دعوت می‌کنیم که با ما همکاری داشته باشند.

وی با بیان این‌که صنعت گاز توانایی استخدام همه متقاضیان را ندارد، اظهار کرد: اما این صنعت می‌تواند متقاضیان را به کار بگیرد که برای این کار از روش‌های نوین استفاده می‌کنند.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ادامه داد: بعد از فراخوانی که اعلام شد، ۳۲ طرح به صنعت گاز ارائه شد و بعد از نخستین ارزیابی که صورت گرفت، ۲۳ عنوان به کمیته داوری ارجاع شد و درنهایت ۱۷ طرح دارای حداقل شرایط ورود به رقابت بودند که از این تعداد ۱۴ شرکت دانش‌بنیان و سه شرکت غیردانش‌بنیان حضور داشتند. از ۱۷ طرح پیش‌بینی می‌شود در جلسه هفته آینده شش یا هفت طرح انتخاب شود و بعد از انتخابات آن‌ها، به سمت امضای قرارداد پیش خواهیم رفت.

وی ادامه داد: انتظار داریم در این رویداد بخش‌های مختلفی نظیر سرمایه‌گذار، شتاب‌دهنده‌ها، مراکز علمی و فناوری هم حضور داشته باشند.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز در پاسخ به سوال ایسنا درباره این‌که عرضه‌کنندگان و متقاضیان استارت‌آپ‌های مذکور چه کسانی هستند، اظهار کرد: عرضه‌کنندگان که طراحان هستند، طرح خود را عرضه می‌کنند و متقاضیان طرح را انتخاب می‌کنند. این نیاز ممکن است در بخش رعایت نکات ایمنی صرفه‌جویی و غیره باشد، درواقع معامله بین دارنده و متقاضی دانش فنی است. مصرف‌کنندگان ممکن است پالایشگاه گاز، مراکز انتقال گاز و یا حتی مردم باشند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا