بانکبانک و بیمه

راهکار آرامش ارزی در تنظیم عرضه و تقاضا

دکتر علی صالح آبادی معتقد است واقعیات اقتصادی کشور با آنچه در فضای جامعه به واسطه جوسازی های یادشده جریان دارد، متفاوت است و می توان با مدیریت عرضه و تقاضا آرامش را به بازار ارز کشور بازگرداند

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ، مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران گفت: فارغ از اینکه قیمت ارز چه رقمی باشد، نوسانات شدید اقتصادی به دلیل اینکه قدرت پیش بینی را از فعالان اقتصادی می گیرد، به نابسامانی های اقتصادی دامن می زند.

وی با اذعان به اینکه ارز بر بسیاری از مولفه اقتصادی اثر مستقیم می گذارد، گفت: بر این اساس نوسانات شدید نرخ ارز، پدیده مبارکی نیست و باید راهکارهای عملی برای کنترل آن به کار گرفته شود.

دکتر صالح آبادی با اشاره به توانمندی داخلی کشور برای عبور از موانع تحریمی گفت: کشور ما به لحاظ تولید در سطح مطلوب و قابل قبولی قرار دارد و حتی در صورت ایجاد شرایط سخت تحریمی، می توانیم بسیاری از نیاز ضروری خود را تهیه کنیم بنابراین می توان با مدیریت دقیق، واردات کالای لوکس و غیر ضروری را ممنوع کرد چرا که بدون این کالا ها نیز مشکلی متوجه مردم و اقتصاد کشور نخواهد شد.

مدیر عامل بانک توسعه صادرات معتقد است باید به تناسب کاهش عرضه ارز می بایست تقاضا را نیز کم کرد؛ کم کردن تقاضا از طریق مدیریت تخصیص ارز به گروههای کالایی میسر است؛ با اشراف به آمار حجم واردات گروههای مختلف کالایی در سال می توان گروههای کالایی که ممنوعیت واردات آن لطمه ای به بازار نمی زند را مشخص و با حذف آنها از لیست واردات این سیاست را اجرایی کرد. خودروهای لوکس، لوازم خانگی غیر ضروری و کالایی از این قبیل از این جمله هستند و دلیلی ندارد در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم برای تهیه آنها ارز مصرف کرد.

وی در خصوص عدم تمایل تولیدکنندگان و صادرکنندگان به عرضه ارز خود به سامانه نیما و اختلاف قیمت بازار ثانویه و بازار آزاد گفت: زمانیکه اختلاف بین قیمت سامانه نیما و بازار آزاد زیاد می شود به طور طبیعی تقاضا در بازار ثانویه بالا رفته و متقابلا عرضه کاهش می باید، کما اینکه در مقطعی که دلار ۴۲۰۰ تومان بود، با افزایش اختلاف قیمت دلار با بازار آزاد، شاهد افزایش تقاضای انباشته روی دلار ۴۲۰۰ تومنی و همزمان کاهش عرضه آن بودیم.

دکتر صالح آبادی معتقد است که در جریانات اخیر در بازار ارز، برخی از دلال ها از طریق سایتهای مجازی اقدام به قیمت سازی کردند؛ که البته حجم کوچکی هم خرید اتفاق می افتاد اما واقعیت این بود که این حجم از منظر حجم معاملات بسیار ناچیز و در حد صفر بود و حتی اسکناسی که در این چرخه معامله می شد، بیشتر از سه یا چهار درصد نیاز بازار اسکناس نبود و مابقی آن حواله بود چرا که واردات رسمی نیازی به اسکناس ندارد و با حواله ارزی انجام می شود که در حال حاضر برای کالای اساسی و دارو با نرخ ۴۲۰۰ تومان تخصیص پیدا می کند.

وی افزود: اتفاق خوبی که افتاد این است دادستانی به این جریان واکنش نشان داد و اعلام قیمت های لحظه ای ارز را ممنوع و جرم اعلام کرد؛ این تصمیم قیمت سازی صوری و بی پایه و اساس که باعث ایجاد قیمت های کاذب می شد و به هیجانات بازار دامن می زد را متوقف می کند.

دکتر صالح آبادی با تاکید بر ضرورت نظارت دقیق بر واردات و مدیریت آن گفت: در شرایط فعلی موضوع حمایت از کالای ایرانی اهمیتی دوچندان پیدا می کند و برای این منظور باید فرهنگ سازی شود؛ معتقدم با حضور مردم می توان بسیاری از نقشه های دشمن را برای برهم زدن بازار داخلی خنثی کرد؛ تصمیم مردم مبنی بر پرهیز از خرید دلار و استفاده از کالای تولید داخل می تواند بخش عمده ای از هیجان به وجود آمده را مهار کند.

وی خاطر نشان کرد: ما در کشور بیش از نیاز، ارز داریم؛ آنچه مسلم است این است که فروش نفت ایران متوقف نخواهد شد ؛ اخیرا چین اعلام کرد که واردات نفت خود از آمریکا را متوقف کرده، بنابراین می توان با کنترل دقیق تقاضای ارزی و مدیریت آن می توانیم از مشکلات آتی پیرامون کمبود ارز پیشگیری کنیم.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا