انرژی

۴۵ میلیارد متر مکعب؛ حجم آب قابل تنظیم ایران

 

مدیرعامل شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس گفت: حجم آب قابل تنظیم ایران قبل از انقلاب کمتر از ۱۰ میلیارد متر مکعب در سال بود که خوشبختانه این رقم امروز به بیش از ۴۵ میلیارد متر مکعب رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  ناصر ترکش دوز در برنامه «ساعت صنعت» رادیو اقتصاد ضمن اشاره به اینکه متوسط آب تجدید شونده ایران ۱۰۰ میلیارد متر مکعب است، افزود: هم اکنون ۳۲ تا ۳۶ میلیارد متر مکعب آب کشور از مرزهای ایران خارج می شود.

وی اظهارداشت: ایران قبل از انقلاب در صنعت آب به خصوص سدسازی ۱۰۰ درصد وابسته به خارجی ها بود.

این پیشکسوت در حوزه صنعت سد سازی ضمن اشاره به وجود ۵۱ تخصص در صنعت آب گفت: قبل از انقلاب کارشناسان و شرکت های داخلی در بحث طراحی و نظارت بر اجرای پروژه های عمرانی به خصوص در حوزه صنعت آب دنبال رو شرکت های خارجی بودند.

وی همچنین افزود: شرکت های ایرانی در حال حاضر نه تنها در صنعت آب هیچ نیازی به خارجی ها در بخش های مختلف اعم از طراحی، نظارت و اجرای پروژه ها ندارند بلکه رقیب شرکت های خارجی در مناقصات بین المللی نیز هستند.

ترکش دوز صنعت سدسازی را به عنوان یک صنعت پیشرو در کشور توصیف کرد واظهارداشت: متخصصان و مهندسان ایرانی امروز در صنعت آب به خصوص سدسازی حرف زیادی برای گفتن در دنیا دارند.
وی ادامه داد: سدسازی صنعتی بسیار پیچیده و طیف وسیعی از تخصص ها را شامل می شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس گفت: برای احداث یک سد سال ها مطالعه و ارزیابی تخصصی با در نظر گرفتن تمامی ابعاد زیست محیطی، مهندسی سازه، هیدرولوژی منطقه و غیره انجام می شود و کاری نیست که یک شبه و بدون در نظر گرفتن مسائل و پیامدهای اجرای پروژه تصمیم گیری شود.

وی در مصاحبه با رادیو اقتصاد ضمن تاکید بر ضرورت توسعه سدسازی در کشور افزود: بیش از ۸۵ درصد بارش ها در ایران طی فصول زمستان و بهار می بارد در حالیکه عمده مصارف آب در مملکت مربوط به فصل تابستان و پائیز است.

ترکش دوز یادآورشد: اگر آب های سطحی و سیلاب ها برای زمان های مورد نیاز مهار و کنترل نشود کشور با مشکلات عدیده ای در تامین آب و برق مواجه خواهد شد.

برنامه «ساعت صنعت» کاری از گروه صنعت و بازرگانی به تهیه کنندگی غلامرضا عزتی روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه ساعت ۲۱ به مدت ۶۰ دقیقه با هدف معرفی ظرفیت ها، توانمندی ها و دستاوردهای صنعتی کشور به ویژه در صنایع متوسط و بزرگ در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی و تشویق و ترغیب صنعت کشور به خلاقیت، ابتکار عمل و نوآوری از رادیو اقتصاد پخش و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا