امور زیربناییراه و ساختمان

عرضه ۵۰ هزار حلقه لاستیک نیاز بازار را رفع نمی‌کند/ نیاز فوری به توزیع ۳۰۰ هزار حلقه/ قیمت‌گذاری خودسرانه نمایندگی‌های فروش لاستیک در بازار

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور با بیان اینکه پس از دستور معاون اول برای توزیع لاستیک با ارز دولتی و کاهش تعرفه واردات لاستیک تنها ۵۰ هزار حلقه بین کامیون داران توزیع شد در حالی که بازار نیاز فوری به حداقل ۳۰۰ هزار حلقه داشت،‌ گفت: یکی از مشکلات کامیون داران و رانندگان این است که لاستیک در بازار قیمت مشخصی ندارد و نمایندگی ها خودسرانه نرخ تعیین می کنند و وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف کننده در کنترل بازار کوتاهی کرده است.

همچنین بخوانید

احمد کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان اینکه هنوز مشکل توزیع لاستیک در بازار حل نشده است، اظهار داشت: پس از دستور معاون اول مبنی بر کاهش تعرفه واردات لاستیک و توزیع لاستیک‌های سازمان اموال تملیکی ۵۰ هزار حلقه لاستیک در بازار توزیع شد اما این مقدار بسیار کمتر از نیاز موجود است.

وی ادامه داد: در فصل تابستان نیاز بازار به لاستیک افزایش می‌یابد چراکه به دلیل گرمای هوا استهلاک لاستیک بیشتر می‌شود اما در تابستان گذشته کمترین میزان عرضه لاستیک را در بازار داشتیم و با توجه به اینکه در آستانه فصل سرما قرار داریم ریسک حمل بار با این لاستیک‌ها در جاده‌های بارانی افزایش می‌یابد.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور با تاکید بر اینکه توزیع ۵۰ هزار حلقه مشکلی را در بازار حل نمی‌کند و برای شروع باید حداقل ۳۰۰ هزار حلقه لاستیک بین کامیون‌داران و رانندگان کامیون توزیع می‌شد،‌ گفت: نیاز ناوگان کامیونی ماهانه حداقل ۲۰۰ هزار حلقه لاستیک است اما بسیار کمتر از این رقم لاستیک به فروش می‌رسد.

کریمی درباره آخرین وضعیت بارگیری ناوگان کامیونی در استان‌های مختلف،‌ گفت: در حال حاضر ۸۰ درصد ناوگان حمل و نقل بار در جریان است اما بارگیری در برخی از استان‌ها مانند خوزستان و اصفهان یا برخی از مناطق مانند بندر امام نسبت به سایر استان‌ها نیاز به زمان بیشتری دارد.

وی افزود: البته در حال حاضر ۵۰ درصد کامیون‌های کشنده کفی استان اصفهان شروع به کار کرده‌اند.   

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور با بیان اینکه در این مدت بخشی از محصولات و تولیدات ذوب آهن اصفهان و فولاد مبارکه از طریق شبکه ریلی حمل شد،‌ ادامه داد: البته در این مدت بخشی از بار این کارخانه‌ها از طریق کامیون‌های خود مالکی یا شرکت‌هایی نظیر ایثارگران و… جابه جا شده است.

کریمی با تاکید بر اینکه در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مشکلات ما نبود قیمت مشخص و ثابت لاستیک در بازار است، گفت: امروز مشکل ما این است که لاستیک با یک مشخصات قیمت‌های متفاوتی در بازار دارد و متاسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده نسبت به کنترل قیمت در بازار ورود نکردند یا در کنترل قیمت‌ها موفق نبودند.

وی ادامه داد: در بازار دلال وجود ندارد بلکه عاملان توزیع قیمت‌ها را افزایش می‌دهند،  با وجود اینکه حواله از سازمان راهداری توسط رانندگان و کامیون‌داران به نمایندگی‌ها ارائه می‌شود اما باز هم افزایش قیمت‌های خودسرانه دارند.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور با بیان اینکه ۵۰ هزار حلقه لاستیک با نرخ یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در بازار عرضه شد، گفت: هر چند که در دو هفته گذشته تعدادی لاستیک ارزان قیمت به دست رانندگان رسیده است اما بسیار محدود بوده و توزیع این لاستیک‌ها هم نتوانست قیمت را در بازار بشکند.

کریمی همچنین درباره امنیت در جاده های کشور برای تردد کامیون‌ها با بار گفت: متاسفانه شاهد آن بودیم که در جریان سنگ پرانی‌ها متاسفانه «مسعود شمس» راننده اتوبوس در مسیر شهرضا- سمیرم دچار آسیب می‌شود و جان خود را از دست می‌دهد و اگر هوشیاری یکی از بانوان مسافر در کنترل اتوبوس نبود قطعا تلفات بیشتری ایجاد می‌شد.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور تاکید کرد: البته عاملان فوت این راننده از صنف کامیون‌داران یا رانندگان کامیون نبودند و یکسری افراد از شرایط سوءاستفاده کردند.

وی ادامه داد: به طور قطع خود رانندگان عامل اصلی در ایجاد امنیت در جاده‌ها هستند و اگر تردد افزایش یابد،‌ امنیت هم برقرار خواهد شد هر چند که در حال حاضر هم امنیت در سطح جاده‌های کشور برقرار است و مشکلی وجود ندارد.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا