بورسبورس اوراق

خداحافظی هیجان با معاملات بورس تهران

پرونده فعالیت هفتگی بورس تهران امروز بسته شد. هفته ای پرتلاطم برای تالار شیشه ای که در نهایت با غلبه تقاضا بر عرضه ها، ختم به خیر شد. دماسنج بازار سهام پس از جهش های متوالی در ماه های اخیر،  فاز استراحت را نیز در این مدت پشت سر گذاشت، تا به گفته بسیاری از کارشناسان آماده شروع یک فصل جدید با توجه به مولفه های مثبت کنونی شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بازار سهام که هفته گذشته در میانه های کانال ۱۸۵هزار واحد به فعالیت خود پایان داد، در کش و قوس های این هفته به کانال ۱۸۱ هزار واحد وارد شد.

بارها کارشناسان اقتصادی تاکید داشتند که لزوم ایجاد یک روند تعادلی در بازار صعودی، استراحت و اصلاح قیمت هاست. بر همین اساس، بازار سهام که بازدهی بیش از ۱۰۰ درصد از ابتدای سال را نیز تجربه کرد، وارد فاز اصلاح قیمتی شد.

با وجود اینکه انتظار افت قیمتی در برخی نمادهای بازار قابل پیش بینی بود، اما در اواسط هفته این مسیر با فوران تصمیمات هیجانی منحرف شد. تصمیمات هیجانی که حجم زیادی از تصمیمات سهامداران را تحت الشعاع قرار داد، باعث عرضه های بی منطق شد. همین موضوع منجر به افت قیمتی در نمادهایی شد که از لحاظ بنیادی شرایط بسیار خوبی را سپری می کردند.

کاهش ریسک های اقتصادی رقم خورد

از سوی دیگر طی این مدت خبرهای متعددی منتشر شد که اثر قابل توجهی بر کاهش ریسک های اقتصادی کشور داشت. از کاهش نرخ ارز و نوسان  بازارهای موازی تا همکاری های مشترک بین ایران و کشورهای اروپایی در راستای کاهش اثر تحریم های هسته ای؛ خبرهای مثبتی بود که قاعدتا میتوانست چشم انداز مثبت سرمایه گذاری در بورس را تا حد زیادی افزایش دهد.

همانطور که گفته شد در عناوین خبرهای مهم این هفته موضوع ایجاد کانال تجاری میان ایران و کشورهای اروپایی مطرح شد. موضوعی که تا حد زیادی نقشه شوم کشور آمریکا را برای تشدید تحریم های هسته ای کاهش می دهد. به گفته مقامات ارشد اروپایی ، مبادلات مالی در این کانال خارج از سوییفت بوده و صادرات نفت در صدر کالاهای صادراتی از سوی ایران در اولویت قرار دارد.

از سوی دیگر ، رای مثبت دیوان لاهه به ایران نیز مزید بر علت شد تا آمریکایی مجبور شوند ۵ گروه از مهمترین کالاهای ایرانی مانند دارو و هواپیما را از گردونه تحریم ها خارج کنند. امروز نیز در این زمینه بیان شد که برخی از کشورهای خارجی میتوانند از برنامه آمریکا در تحریم های هسته ای علیه ایران مستثنی شوند و تجارت خود با ایران را ادامه دهند.

از سوی دیگر هند نیز اعلام کرده است، با وجود فشارهای امریکا این کشور قصد دارد واردات نفت از ایران را مانند قبل در دستور کار داشته باشد. این موضوع با توجه به اینکه هند یکی از مهمترین بازارهای هدف ایران است، نیز قابل توجه است.

روند بازارهای جهانی نیز همچنان به نفع رشد کامودیتی هاست. با توجه به اینکه قیمت جهانی  کالاهای پایه نظیر مس، روی و آلومینیوم در روند فعالیت شرکت های مهم بورسی ایران اثر گذار است. رشد قیمتی این کالاها نیز خالی از لطف نیست. مس همچنان در سطح حمایتی ۶هزار و ۳۰۰ دلار نوسان دارد. روی نیز در یک قدمی ۲ هزار و ۷۰۰ دلار است و آلومینیوم به مرز ۲هزار دلار رسیده است.

از سوی دیگر نفت برنت در هفته ای که گذشت به محدوده ۸۵ دلار رسید. نگرانی ها از کاهش تولید نفت ایران دلیل اصلی افزایش قیمت طلای سیاه بوده است. با این وجود طی این هفته آمارها از تعداد دکل های نفتی آمریکا کاهشی بود، که این موضوع نیز مزید بر علت رشد قیمت نفت برنت بود.

ارزش معاملات نوید روزهای خوب می دهد

همانطور که گفته شد، اگر از چاشنی هیجان این هفته فاکتور بگیریم ، بعد از اصلاح قیمتی هفته گذشته ، در روزهای جاری بازار پتانسیل رشد های بسیار زیادی داشت. با وجود افت ۲.۴ درصدی شاخص کل طی این مدت، اما میانگین ارزش معاملات بورس همچنان در ارقام قابل قبولی بود.

با توجه به نمودار منتشر شده، بازار سهام طی ۵ روز معاملاتی اخیر بیشترین ارزش معاملات را در روز شنبه داشته که رقم آن یک هزار و ۸۶۸ میلیارد تومان بوده است. با وجود افت شاخص در آن روز ، چرخش نقدینگی در میان نمادهای بورسی در محدوده بسیار مناسبی قرار داشت. نمودار روند شاخص کل و ارزش معاملات به خوبی نشان می دهد که رابطه مستقیمی میان روند شاخص کل و ارزش معاملات در بازار وجود داشته است.

از سوی دیگر، میانگین هفتگی این مولفه نسبت به هفته گذشته نیز رشد داشته است. در ۵ روز معاملاتی میانگین ارزش معاملات بورس تهران، هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است که این رقم به واسطه حجم نقدینگی های آمده به این بازار به سطوح بسیار جذابی وارد شده است. از این رو بسیاری از کارشناسان این موضوع را دلیل محکمی می دانند تا نوید رشد مجدد بازار را طی روزهای آتی بدهند.

حقوقی های حمایت کننده بورسی

یکی از نکات قابل توجه در این هفته تحرک و حمایت ویژه حقوقی ها از بسیاری از نمادها به خصوص نمادهای بزرگ بازار بود به این ترتیب بزرگان بازار بعد از ۵ هفته، تغییر مالکیت هفته ای را به نام خود ثبت کرد. همانطور که در نمودار نشان داده شده است، تنها در یک روز تغییر مالکیت به سمت حقیقی ها بوده و در دیگر روزها این مهم به نفع حقوقی ها پایان یافته است.

هجوم ورود پول های تازه به بورس در هفته های اخیر به قدری خیره کننده بود، که حقیقی ها در سمت تقاضا یکه تاز بودند. رشد قیمتی که در این مدت به صورت همگن در صنایع بورسی رخ داد، حاصل ورود همین نقدینگی بود که از بازار های دیگر به سمت بورس روانه شده بود.

اما در این میان استارت رفتارهای هیجانی در روند معاملات ، حقوقی های بازار برآن داشت تا با جمع آوری بسیاری از صف های عرضه بازار را به سمت تعادل حرکت دهند.

بیشترین تغییر مالکیت این هفته مربوط به روز یکشنبه است که به رقم ۵۲۶ میلیارد تومان و به نفع حقوقی ها پایان یافته است. در آن روز حقوقی ها حمایت خود از نمادهای فولادی آغاز کردند و به سمت فراورده های نفتی تسری دادند.

همچنین تنها در روز سه شنبه تغییر مالکیت به نفع بازیگران خرد صورت گرفت. طی روز مزبور شاخص کل حدود ۶ هزار واحد رشد داشت.

با توجه به اینکه بورس از بحران هیجان زدگی ها عبور کرده است، به نظر می رسد ارزندگی در بسیاری از سهم ها حقیقی ها را به سمت تقاضا رسانده است. طی روز مزبور، تغییر مالکیت بورس به ۱۴۶ میلیارد تومان رسید و حقیقی ها عمده خرید های خود را از نمادهای بانکی آغاز کردند و در نمادهای معدنی – فلزی نیز تقاضای های بسیار خوبی به ثبت رساندند.

عبور از هیجان های کاذب ؟

با توجه به روند دو روز اخیر شاخص کل و شاخص هم وزن به نظر می رسد شکاف بین حرکت نمادهای بزرگ و کوچک بیشتر از قبل شده است. این موضوع خلاف روند هفته های اخیر است که بورس در روندی همگن با رشد یکپارچه صنایع مختلف همراه بود.

همواره در بورس برخی گروه ها نسبت به دیگر برتری بنیادی دارند. از این جهت، سطح تقاضا و چشم انداز سرمایه گذاری در این گروه ها بسیار بیشتر است. با توجه به اینکه انتشار گزارش عملکرد ۶ ماهه شرکت ها این روزها شدت بیشتری یافته است، بررسی ظاهری آن ها از تعدیل مثبت در سوداوری بسیاری از نمادهای بورسی حکایت دارد.

از سوی دیگر بررسی بنیادهای برخی صنایع بخصوص گروه های بزرگ نیز از شرایط مطلوب در این شرکت ها حکایت دارد. از این رو وقت آن رسیده که تمرکز  سهامداران به این گزارش ها بیشتر شود تا با تحلیل های قوی سهامداران، بورس تهران عاری از هیجان شود.

برهمین اساس بسیاری از کارشناسان بر این باورند در شرایط کنونی ، اختلاف نسبی بین شاخص هم وزن و شاخص کل میتواند این پیام را به همراه داشته باشد که بورس تهران روند منطقی و عقلانی را از سر گرفته و در هفته پیش رو می توانیم روزهای خوبی را برای بورس تهران متصور باشیم.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا