بین الملل

سهام آسیایی به پایین‌ترین سطح ۱۹ ماهه خود سقوط کرد

روز پنج‌شنبه، پس از بدترین سقوط وال‌استریت در ۸ ماه گذشته که منجر به افت شدید ریسک‌پذیری شد، سهام در بازارهای آسیایی به پایین‌ترین سطح ۱۹ ماهه خود سقوط کردند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، روز پنج‌شنبه، پس از بدترین سقوط وال‌استریت در ۸ ماه گذشته که منجر به افت شدید ریسک‌پذیری شد، سهام در بازارهای آسیایی به پایین‌ترین سطح ۱۹ ماهه خود سقوط کردند.

افزایش شاخص‌های نوسان بازار و نگرانی‌ها در مورد بازارهای سهامی که قیمتی بیش از میزان ارزش واقعی خود دارند، آن هم در فضایی که سود اوراق قرضه و نرخ بهره، به سرعت در حال رشد است، به بازارها فشار وارد می‌کند.

گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن، با سقوط سنگین ۳.۸ درصدی روبرو شد و کمترین سطح خود از مارچ ۲۰۱۷ تا کنون را ثبت کرد.

داده‌های تاجران نشان ‌می‌دهد که بازارهای اروپا هم همچنان به سقوط خود ادامه خواهند داد. فوتسی انگلیس ۱.۴ درصد پایین‌تر باز می‌شود، داکس آلمان ۱.۸ درصد و کاک فرانسه ۲.۱ درصد پایین‌تر از سطح بسته شده دیروز برای معاملات باز خواهند شد.

سقوط سهام پس از سخنان رییس صندوق بین‌المللی پول، کریستن لاگارد، آغاز شد که گفت سهام در این بازارها به شدت گران قیمت‌گذاری شده‌اند. این سخنان صدها میلیارد دلار از ارزش سهام را از بین برد.

تحلیل‌گران ای‌ان‌زی به این صورت نتیجه‌گیری کرده‌اند: بازارهای سهام درحالی به ورطه سقوط شدید افتاده‌اند که نگرانی‌ها در مورد بالا رفتن روز به روز نرخ سود اوراق، هشدارهای صندوق بین‌المللی پول در موردریسک‌های پایداری مالی و تداوم تنش‌های تجاری، باعث به وجود آمدن وضعیتی نامعین شده‌اند.

نیکی ژاپن در بدترین سقوط روزانه خود از ماه مارچ تا کنون، ۳.۹ درصد از ارزش خود را از دست داد، درحالی‌که شاخص گسترده‌تر سهام ژاپن، تاپیکس، ۲۰۷ میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست داد و ۳.۵ درصد سقوط کرد.

سهام شاخص شانگهای ۴.۹ درصد سقوط کردند تا بدترین روز خود از فوریه ۲۰۱۶ تا کنون را ثبت کنند و به پایین‌ترین سطح خود از اواخر ۲۰۱۴ تا کنون برسند. شاخص شرکت‌های برتر چین، سی‌اس‌آی ۳۰۰ هم ۴.۴ درصد از ارزش خود را از دست داد.

سهام تایوان در میان بدترین آسیب‌دیدگان امروز بودند. شاخص سهام این منطقه ۶.۳ درصد سقوط کرد.

کوسپی کره‌جنوبی هم ۳.۸ درصد پایین آمد.

چن بور یی، تحلیل‌گر مشاوران سهام کاتای فیوچرز در چین تایپه، می‌گوید: نمی‌توان پیش‌بینی کرد که پایین‌ترین سطحی که ممکن است به آن برسیم کجا خواهد بود.

در سقوط بازارهای سهام وال‌استریت در معاملات دیشب، شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ بدترین سقوط یک‌روزه خود از ماه فوریه تا کنون را ثبت کرد و ۸۵۰ میلیارد دلار را از میان برد.

دلار در سقوطی قابل‌توجه در برابر ین ژاپن نرخ ۱۱۴.۵۴ که اوج هفته گذشته آن بود تا ۱۱۲.۷ ین در برابر هر دلار پایین آمد.
در برابر سبد ارزهای مهم جهان هم شاخص دلار به ۹۵.۲۶۳ واحد افت کرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا