بانک و بیمهبورسطلا و ارز

افت تلاطم بازارها / شاخص سهام مثبت ماند؛ ارز و طلا عقب‌نشینی کردند

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این مطلب روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رشد سهام با حمایت بزرگان

شاخص کل بورس تهران دیروز با رشد ۱۶۸ واحدی در ارتفاع ۱۸۱ هزار و ۱۶ واحد ایستاد. پس از تب‌وتاب خرید و فروش سهام در روزهای اخیر، معاملات دیروز متعادل‌تر دنبال شد. تخلیه هیجان را می‌توان در تنزل جریان نقدینگی به زیر سطح هزار میلیارد تومان دید. ارزش معاملات خرد طی روز گذشته  حدود ۴۰ درصد نسبت به متوسط مهرماه کاهش یافت. در فضای نسبتا آرام روز گذشته، شاخص کل به‌رغم فشار عرضه در عموم نمادها، برای دومین روز پیاپی رشد کرد، که بخش اصلی آن به اتکای افزایش ارزش سهام شرکت‌های بزرگ و کالایی رقم خورد. از نکات جالب‌توجه معاملات دیروز، تداوم واگرایی شاخص صنایع پس از دوره اصلاحی اخیر است؛ به‌طوری که از میان گروه‌های ۳۸ گانه بورسی، شاخص ۸ صنعت ارتقا یافت و مابقی گروه‌ها با افت شاخص به کار خود پایان دادند.

11-01

 

بازار ارز

خیز ناکام دلار برای فتح کانال ۱۵ هزار

هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ دیروز با افت ۲۰۰ تومانی به نرخ ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد. نرخ دلار برای مقاطعی در روز گذشته از مرز ۱۵ هزار تومان عبور کرد اما توان ماندن در این کانال را نیافت و مجددا به محدوده ۱۴ هزار تومانی بازگشت. معاملات ارز در این روز عمدتا تحت‌الشعاع نشست شورای نگهبان در مورد تایید یا عدم تایید لوایح مربوط به FATF دنبال شد. در ابتدا گمانه‌زنی در مورد تایید لوایح مزبور از سوی شورای نگهبان، موجب عقب‌نشینی دلار شد. اما انتشار شایعه‌ای در مورد رد لایحه CFT از سوی شورای نگهبان، تمایلات صعودی فعالان ارزی را بیشتر کرد. سرانجام دبیر شورای نگهبان ضمن تایید دو لایحه از لوایح چهارگانه و اعاده آنها به مجلس، از بار روانی حاکم بر بازار ارز کاست، تا دلار به انتظار سرنوشت آخرین لایحه در کانال ۱۴ هزار تومانی باقی بماند.

11-02

 

بازار سکه

عقب‌نشینی سکه از اوج هفتگی

هر سکه طرح جدید ساعت ۱۶ دیروز با افت ۲۵۰ هزار تومانی، به قیمت ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد. در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه شاهد سبقت‌جستن بهای سکه از رشد ارزش دلار بودیم. با کم‌نوسانی طلای جهانی، عدم محدودیت‌های حاکم بر عرضه ارز، عامل اصلی رشد بیشتر بهای طلا در این دو روز ارزیابی شد. اما روز گذشته نه‌تنها شتاب رشد سکه کاهش یافت، بلکه همسو با افت دلار عقب‌نشینی کرد. نوسان پردامنه دلار طی روز گذشته سکه را به واکنش واداشت. ارزش این فلز گرانبها نوسان روزانه ۲۵۰ هزار تومانی را به ثبت رساند. هیجان سکه‌بازان در سایه اخبار سیاسی مرتبط با نشست شورای نگهبان  در مورد لوایح FATF مهم‌ترین عامل موثر بر بهای سکه در روز گذشته ارزیابی می‌شود. تعیین تکلیف لایحه CFT در شورا می‌تواند از هیجان فعالان ارزی و سکه‌بازان بکاهد.

11-03

 

بازار طلای جهانی

غلبه طلا در کشاکش دلار و «قرضه»ها

هر اونس طلای جهانی ساعت ۱۶ دیروز با نوسان اندکی به قیمت ۱۱۸۷ دلار معامله شد. بهای طلا روز گذشته با عقب‌نشینی بازدهی اوراق خزانه آمریکا از اوج ۷ ساله اندکی رشد کرد. کاهش ۲/ ۰ درصدی پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصاد جهانی و همچنین کم‌شدن برآوردهای این صندوق از انبساط اقتصاد آمریکا، اوراق خزانه را تحت‌الشعاع قرار داد. از طرفی، با وجود بحران بدهی ایتالیا و ضعف ماهانه تولید در بریتانیا، انتقادات مجدد ترامپ از سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو، موجب فشار بر دلار شد تا در نقطه مقابل، طلا تقویت شود. از طرف دیگر، تداوم جنگ تجاری، ضعف اقتصادهای نوظهور و بروز بحران ارزی در این کشورها، همچنان عامل حمایت از طلاست. پس از انتشار شاخص‌های مورد انتظار تولید آمریکا، اعلام سیاست‌های پولی بانک مرکزیاروپا در جلسه امروز، می‌تواند طلا را تحت تاثیر قرار دهد.

11-04

 

بازار اوراق مسکن

تثبیت «اوراق» در کانال جدید

هر ورقه «تسه» اسفند ۹۵(تسه۹۵۱۲) دیروز با رشد یک درصدی به قیمت ۶۲ هزار و ۳۰ تومان معامله شد. به‌رغم رشد ارزش سررسیدهای اسفند ۹۵ در روز گذشته، غالب سررسیدهای این بازار افت محدود قیمت را تجربه کردند. اما نکته جالب‌توجه در معاملات دیروز، تثبیت قیمت اکثر سررسیدها در کانال ۶۲ هزار تومانی بود. به بیان دیگر، توزیع جریان نقدینگی بین سررسیدهای مختلف و زورآزمایی عرضه و تقاضا در شرایطی نسبتا برابر زمینه‌ساز کاهش دامنه نوسان قیمت در این بازار شد. پس از افت و خیز قابل‌توجه قیمت سررسیدهای مختلف طی دو هفته نخست مهرماه، به نظر می‌رسد تعادلی نسبی بر معاملات اوراق حاکم شده است. البته فضای متعادل بازارهای موازی در برقراری آرامش اوراق تسهیلات بی‌تاثیر نبود. در هفته‌های اخیر متناسب با تلاطم بازارهای ارز و سهام، جریان نقدینگی در بازار اوراق تسهیلات نیز دچار ضعف و قوت‌هایی شد.

11-05

 

بازار نفت

نگرانی نفت از کمبود در دو سوی بازار

هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت ۱۶ دیروز با افت ناچیز به قیمت ۶/ ۷۴ دلار رسید. بهای نفت روز سه‌شنبه تحت تاثیر نگرانی‌ها از آثار مخرب توفان «میشل» در بزرگ‌ترین‌ منطقه نفتی آمریکا رشد کرد. پیشروی این توفان و مختل شدن ۴۰ درصد از تولید میادین نفتی در خلیج مکزیک، سمت عرضه را در تنگنا قرار داده است. این منطقه، محل تولید ۲۰ درصد تولید نفت آمریکاست. نگرانی‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت در چشم‌انداز تحریم‌های نفت ایران، عامل حمایت از نفت در روز گذشته بود. در نقطه مقابل، کاهش پیش‌بینی رشد اقتصاد جهانی از سوی صندوق بین‌المللی پول در کنار هشدارهای آژانس بین‌المللی انرژی از آثار منفی رشد بهایانرژی و همچنین عواقب جنگ تجاری، دورنمای تقاضا را تضعیف کرد. حال، اعلام موجودی‌های هفتگی آمریکا در کنار گزارش‌های ماهانه اوپک و آژانس در پایان هفته می‌تواند در نوسان نفت موثر باشد.

11-06

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا