بانکبانک و بیمه

بانک مرکزی برای صدور مجوز مجامع بانک‌ها شرط گذاشت


بانک مرکزی با ابلاغ ویراش جدید صورت‌های مالی نمونه موسسات اعتباری اعلام کرد: تهیه صورت‌های مالی براساس نمونه ابلاغی به عنوان شرط صدور برگزاری مجمع عمومی سالیانه مدنظر قرار خواهد گرفت.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.ir)، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌های دولتی، غیردولتی، شرکت دولتی پست‌بانک، موسسات اعتباری غیربانکی و بانک مشترک ایران ـ ونزوئلا ابلاغ کرد: پیرو بخشنامه شماره ۲۲۹۱۷۱/۹۶ مورخ ۲۳/۷/۱۳۹۶ در خصوص صورت‌های مالی نمونه موسسات اعتباری (ویرایش سوم)، بدینوسیله به استحضار میرساند؛ با عنایت به ابلاغ «دستورالعمل محاسبه سرمایه نظارتی و کفایت سرمایه مؤسسات اعتباری»، موضوع بخشنامه‌های شماره ۱۱۱۵۹۷/۹۶ مورخ۱۷/۴/۱۳۹۶  و شماره ۳۱۴۳۴/۹۷ مورخ ۵/۲/۱۳۹۷ و «دستورالعمل ناظر بر وضعیت باز ارزی مؤسسات اعتباری»، موضوع بخشنامه شماره ۱۴۳۱۱۳/۹۶ مورخ ۱۰/۵/۱۳۹۶ و همچنین سایر بازخوردهای واصله از شبکه بانکی کشور و خبرگان پولی و بانکی، تغییرات لازم اعمال و «ویرایش چهارم صورت‌های مالی نمونه موسسات اعتباری» به پیوست ارسال می‌گردد.

شایان ذکر است؛ مؤسسات اعتباری موظف هستند از زمان ابلاغ این بخشنامه، صورت‌های مالی سالیانه خود (بانک/مؤسسه اعتباری و تلفیقی) را در چارچوب ویرایش جدید و با رعایت سایر ضوابط و مقررات ابلاغی، به ویژه بخشنامه شماره ۵۱۷۸۲/۹۷ مورخ ۲۲/۲/۱۳۹۷ این بانک، جهت برگزاری مجامع عمومی سالیانه تهیه کنند.
در این راستا، آن مؤسسه اعتباری مکلف است به منظور ثبت صورتجلسه مجامع عمومی سالیانه، حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز کاری پس از تاریخ برگزاری مجمع، علاوه بر ارسال نسخه فیزیکی صورت‌های مالی مطابق با نمونه ابلاغی جدید به بانک مرکزی، نسخه الکترونیکی آن را از طریق «سامانه مهتاب» بارگزاری کند، این مهلت برای صورت‌های مالی میان دوره‌ای، پس از صدور گزارش نهایی حسابرس مستقل و بازرس قانونی است. ضمناً از این پس ارسال الکترونیکی اطلاعات صورتهای مالی از طریق «سامانه مهتاب» صورت می‌پذیرد و این سامانه جایگزین ابزار Maker XML شده است.
در ارتباط با صورت‌های مالی سال ۱۳۹۶، آن دسته از مؤسسات اعتباری که تا تاریخ این بخشنامه مجوز برگزاری مجامع سالیانه آنها صادر گردیده است، صرفاً باید وفق رویه مورد اشاره، اطلاعات صورت‌های مالی خود را مطابق با نمونه ابلاغی جدید در «سامانه مهتاب» بارگزاری کنند. این مهم به عنوان یکی از شرایط صدور مجوز ثبت صورتجلسه مجمع عمومی مؤسسات اعتباری خواهد بود. در مـورد مؤسسات اعتباری که تاکنون مجوز برگزاری مجمع عمومی آنها توسط بانک مرکزی صادر نشده است، تهیه صورت‌های مالی وفـق نمونه ابلاغی جدید (ویرایش چهارم) ضروری بوده و مراتب توسط این بانک به عنوان شرط صدور برگزاری مجمع عمومی سالیانه مدنظر قرار خواهد گرفت. خاطر نشان می‌سازد؛ تمامی مؤسسات اعتباری باید علاوه بر رعایت موارد فوق، از این پس هنگام تهیه پیشنویس صورت‌های مالی ـ قبل از ارائه به حسابرس ـ اطلاعات خود را در سامانه مهتاب درج و از انطباق آن با نسخه جدید و نیز صحت و سازگاری درونی اطلاعات درج شـده اطمینان حاصل نمایند و سپس با رعایت نکات ذکر شده در بخشنامه اخیرالذکر اقـدامات لازم را به انجام برسانند.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا