بورسبورس اوراق

دلایل رشد شاخص بورس از ابتدای سال تاکنون

محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری، دلایل رشد شاخص از ابتدای سال جاری تاکنون را برشمرد و گفت، پیش‌بینی وضعیت شرکت‌ها، تحلیل درمورد جایگزینی شرکت‌ها، رشد گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها و مطلوب بودن گزارش‌های شش‌ماهه که تا آخرمهرماه سال جاری و به‌تدریج منتشر خواهند شد از مهمترین عوامل رشد شاخص هستند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  همچنین خدابخش به حبابی نبودن بازار سرمایه اشاره کرد و گفت ارزش سهام در شرایط کنونی با کمترین نرخ دلار محاسبه شده است و ارزش کل بازار بورس به جز فرابورس حدود ۶۰ میلیارد دلار است.

وی ادامه داد: از آنجایی که میانگین ارزش معاملات روزانه حدود ۲۰۰ میلیارد تومان در روز است، نشان‌دهنده ورود افراد جدید به بازار سرمایه است.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، افزود: بازار سرمایه از مسایل سیاسی و اقتصاد کلان تأثیر می‌گیرد اما نکته مهم، واقعی بودن این اخبار است که تشخیص واقعی یا غیرواقعی بودن آن برای افراد غیرحرفه‌ای سخت است.

در ادامه برنامه بهروز خدارحمی، مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات و عضو کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران بیان کرد: یکی از دلایل رشد بازار، نوسانات نرخ ارز و کاهش ارزش ریال کشورمان بوده است و به‌تبع شرکت‌های صادراتی وضعیت بهتری خواهند داشت. همچنین دارایی‌ها را با ریال جدید محاسبه کردند و به اصطلاح تجدید ارزیابی داشتند که این موارد موجب رشد بقیه شرکت‌ها نیز شده است.

خدا رحمی افزود: دعوت مردم به بازار سرمایه از جانب خودمان بوده است و تجربه ناکامی می‌تواند جلوی توسعه را بگیرد. موج‌های اخبار و شایعات می‌تواند نگران‌کننده و مخرب باشد ولی در این شرایط نقش حقوقی‌ها در آرامش بخشیدن به بازار خیلی کمک‌کننده خواهد بود.

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا