خودروصنعت، معدن، تجارت

ساماندهی آشفتگی‌های بازار خودرو با از سرگیری واردات/ بسته‌ای برای لغو ممنوعیت واردات طراحی شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه باید یک بسته برای لغو ممنوعیت واردات خودرو طراحی شود، گفت: از سر گیری واردات خودرو می تواند موجب ساماندهی بخشی از آشفتگی‌های بازار شود.

اقتصادآنلاین – المیرا اکرمی؛ سعید باستانی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین با بیان اینکه واردات خودرو به لحاظ تعداد حدود ۷ درصد سهم واردات را به خود اختصاص می‌ دهد، گفت: البته به لحاظ ارزشی، واردات خودرو حدود ۲۰ درصد سهم بازار را در اختیار دارد و عددی که به آن تعلق می‌گیرد حدود ۱.۷ میلیارد دلار است که عدد قابل توجهی است.

وی در ادامه افزود: این موضوع را هم باید مدنظر داشت که حدود ۳.۷ میلیارد دلار واردات قطعات و مواد اولیه برای خودروسازی‌ها انجام می‌شود و حتی اگر تولید داخلی را هم تقویت کنیم و بار موضوع را به سمت خودروسازی ببریم باز هم ارزبری خواهیم داشت و اینطور نیست که اگر واردات خودرو انجام نشود، دیگر ارزبری نداشته باشیم.

باستانی عنوان کرد: در واقع بسیاری از کارشناسان هم معتقدند که مابه التفاوت ارز حاصل از قطعات و مواد اولیه برای خودروسازی‌ها و واردات خودرو عدد قابل توجهی نیست.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس با تاکید بر اینکه لغو ممنوعیت واردات خودرو می‌تواند به بخشی از آشفتگی‌های بازار پایان دهد، گفت: در عین حال که لغو ممنوعیت واردات خودرو اقدام درستی است اما باید بر واردات خودرو مدیریتی اعمال شود. این مدیریت باید از نظر حجم خودروی وارداتی، حجم سیلندر، قیمت، کشورهای مبدا، تعیین تعرفه‌ها و تعیین وضعیت اسقاط خودروهای فرسوده به ازای واردات هر خودرو باشد و در واقع باید یک پکیج و بسته برای آن طراحی شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به بررسی مجدد طرح ساماندهی بازار خودرو در این کمیسیون اظهار کرد: با بررسی مجدد طرح ساماندهی خودرو احتمال قوی وجود دارد که ممنوعیت واردات خودرو لغو شود.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا