انرژی

بنزین دو نرخی در راه است؟

احتمال بازگشت کارت سوخت به چرخه سوخت‌گیری روز به روز قوی‌تر می‌شود و به نظر می‌رسد این طرح که پایه‌های اولیه آن در زمستان گذشته بنا شد در ساختمان دولت و مجلس مراحل نهایی خود را طی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اولین‌قدم برای هدفمند کردن مصرف سوخت در کشور با سهمیه‌بندی و دو نرخی کردن بنزین و به‌کارگیری کارت سوخت، ۱۱ سال پیش برداشته شد. قدمی که عمر آن حدود هشت سال بود و در خرداد ۱۳۹۴ با تک‌نرخی شدن بنزین کارت‌های سوخت در ظاهر ابقاء شدند اما در باطن و به مرور زمان کارت‌های سوخت شخصی تقریبا حذف شدند و در حال حاضر اکثر مردم با کارت سوخت جایگاه‌داره‌ها سوخت‌گیری می‌کنند.

این در حالی است که قدم‌های اولیه برای بازگرداندن کارت سوخت از زمستان سال گذشته با اطلاعیه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برداشته شد. زمستان سال گذشته شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد طبق مصوبه مجلس استفاده از کارت سوخت برای متقاضیان سوخت‌گیری خودرو بار دیگر الزامی خواهد شد. ضمن اعلام این خبر تاکید شد افرادی که فاقد کارت سوخت هستند باید به منظور جلوگیری از ایجاد مشکل نسبت به اخذ کارت سوخت اقدام کنند.

همچنین بخوانید

این اطلاعیه حدود شش ماه تقریبا نادیده گرفته شد، اما از دو ماه گذشته زمزمه بازگشت کارت سوخت از سوی مسئولان دولت و مجلس نشینان به گوش می‌رسد. جزئیات و زمان اجرای آن هنوز مشخص نیست، از یک سو اخباری مبنی بر اجرای طرح استفاده از کارت سوخت در پایان ماه جاری وجود دارد و از سوی دیگر گفته شده در این باره ظرف یک ماه آینده تصمیم‌گیری می‌شود و معلوم می‌شود این تصمیم از چه زمانی اجرا خواهد شد.

مهم‌ترین سوالی که در این فرآیند وجود دارد این است که آیا با بازگشت کارت سوخت، بنزین دو نرخی خواهد شد؟ باید گفت این موضوع در دولت و مجلس در دست بررسی است و آنطور که محمدرضا پورابراهیمی – رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس – به ایسنا گفته است قرار است کارت سوخت در اختیار مردم قرار بگیرد که در این کارت سوخت حدود ۶۰ لیتر بنزین برای یک ماه شارژ می‌شود.

به گفته وی طبیعتا مصرف مازاد به معنای استفاده بنزین با قیمت آزاد است. در این باره ظرف یک ماه آینده تصمیم‌گیری می‌شود و معلوم خواهد شد این تصمیم از چه زمانی اجرا خواهد شد.

در راستای اجرای این طرح به وزارت نفت ماموریت داده شده که بر کارت‌های سوخت دقت و نظارت بیشتری داشته باشد و این پیشنهاد مطرح شده است که همه کارت‌ها در سراسر کشور توسط مالکین خودرو مورد استفاده قرار گیرد و در نقاط دیگر ممنوع شود. دلیل این موضوع افزایش قاچاق سوخت در مناطق مرزی کشور است. چرا که بر اساس گزارش وزارت نفت، بیش از ٣۵٠ هزار کارت سوخت مهاجر به مناطق مرزی وجود دارد.افرادی هستند که کارت آنها در تهران صادر شده، اما با این کارت در سیستان و بلوچستان، هرمزگان و دیگر استان‌ها سوخت‌گیری می‌شود.

بر اساس این گزارش، بعد از آنکه کارت سوخت از چرخه سوخت‌گیری حذف شد، بنزین تک نرخی شده و در حال حاضر با نرخ هزار تومان برای یک لیتر در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد. نرخی که به گفته بسیاری از کارشناسان واقعی نبوده و همین موضوع باعث افزایش بی رویه مصرف و همچنین قاچاق سوخت شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا