انرژی

کاهش مصرف با احیای کارت سوخت

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: احیای دوباره کارت سوخت می تواند در جلوگیری از قاچاق و مصرف بی رویه سوخت موثر باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اسدالله قره خانی در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد با بیان اینکه احیای کارت سوخت از مدت ها قبل در رسانه ها مطرح شده است، افزود: بالا رفتن مصرف سوخت به دلیل افزایش سفرهای تابستانی نبوده است.

وی با اشاره به اینکه بعد از تعطیلات تابستانی به علت افزایش نرخ ارز قاچاقچیان به فکر قاچاق سوخت به کشورهای همسایه شرقی و جنوبی افتادند، اظهارداشت: احیای کارت های سوخت عامل کاهنده قاچاق این کالای با ارزش است.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق تبصره ۱۷لایحه بودجه استفاده از کارت سوخت یا افزایش نرخ سوخت رای نیاورد و حذف شد.

وی با تاکید بر اینکه احیای دوباره کارت سوخت برای جلوگیری از قاچاق و مصرف بی رویه سوخت نقش آفرین است، گفت: بهره گیری از کارت سوخت در سال ۸۸ به عنوان یک تجربه موفق بوده که بستر و زمینه استفاده از آن در جامعه فراهم شده است.

قره خانی با بیان اینکه در حال حاضر تنها بهره گیری از کارت سوخت نمی تواند مصرف سوخت را کنترل کند چرا که باید سوخت دو نرخی شود، افزود: افرادی که کارت سوخت ندارند در دو گروه جای می گیرند.

وی اظهار داشت: گروه اول کسانی را در بر می گیرد که خودروهای آنها با حجم موتور بالای دو هزار سی سی بوده و گروه دیگر نیز کسانی را شامل می شود که طی سال های اخیر خودرو خریداری کرده اند که تعداد آنها هم زیاد است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای حفظ حقوق افراد گروه دوم باید تمهیداتی ویژه اندیشیده شود، ادامه داد: برای احیای دوباره کارت های سوخت هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است.

وی در پایان به رادیو اقتصاد با اعلام این مطلب که دو دیدگاه در خانه ملت درباره اختصاص سهمیه سوخت وجود دارد، یادآور شد: طبق یک دیدگاه سوخت به خودرو و طبق دیدگاه دیگر باید به شماره ملی افراد اختصاص یابد که هنوز دراین باره تدابیری اندیشیده نشده است.

برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۶۰ دقیقه به تهیه کنندگی « سید وحید موسوی و حمید رضا کجوری» با هدف تحلیل و بررسی مهمترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد وعلاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا