بورسبین الملل

رشد هم‌زمان قیمت «روی» در بورس‌های شانگهای و لندن/ کاهش شدید موجودی فلز «روی» در انبارهای دنیا

امروز سه‌شنبه در بورس فلزات لندن، قیمت هر تن روی تحت تاثیر کاهش موجودی‌های انبار و نگرانی از محدودیت عرضه، با رشد ۱.۸ درصدی به دو هزار و ۶۷۳ دلار در هر تن رسیده است. روی LME از ماه اوت که به کف ۲۲ ماه اخیر خود در کانال ۲۲۰۰ دلاری رسید، تاکنون بیش از ۱۷ درصد رشد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امروز سه‌شنبه در بورس فلزات لندن، قیمت هر تن روی تحت تاثیر کاهش موجودی‌های انبار و نگرانی از محدودیت عرضه، با رشد ۱.۸ درصدی به دو هزار و ۶۷۳ دلار در هر تن رسیده است. روی LME از ماه اوت که به کف ۲۲ ماه اخیر خود در کانال ۲۲۰۰ دلاری رسید، تاکنون بیش از ۱۷ درصد رشد کرده است. قیمت فلز روی در بورس شانگهای نیز با ۳.۸ درصد افزایش به ۲۲،۸۰۰ یوان (۳۲۹۵ دلار) در هر تن رسید که بهترین عملکرد قیمتی از تاریخ ۱۹ ژوئن است. موجودی روی در بورس شانگهای در پایان ماه سپتامبر به ۲۹،۲۰۴ تن رسیده است که کمترین حد از سال ۲۰۰۷ به حساب می‌آید.

تولید شمش روی در اسملترهای چینی به دلیل بازرسی‌های سختگیرانه زیست محیطی و کاهش میزان سودآوری، شاهد افت بوده است و همین امر جریان عرضه روی در بزرگ‌ترین تولیدکننده شمش روی دنیا را کاهش داده است. چین تقریبا نیمی از تولید ۱۳.۵ میلیون تنی شمش روی دنیا را به خود اختصاص داده و همچنین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده روی دنیا است.

موجودی روی در انبارهای بورس فلزات لندن نیز به کمتر از ۲۰۱ هزار تن کاهش یافته و نزدیک به کمترین سطح ۱۰ سال اخیر است. با این حال بنا به یادداشت تحقیقاتی منتشر شده توسط موسسه کپیتال اکانامیکس، وضعیت عرضه روی تا سه ماه آینده بهبود خواهد یافت و همین امر می‌تواند باعث تعدیل شدن نسبی قیمت روی شود. این موسسه انتظار دارد تا قیمت روی تا سال آینده به صورت میانگین به ۲۳۰۰ دلار در هر تن کاهش یابد.

از طرف دیگر گروه مطالعات بین المللی سرب و روی (ILZSG) در جدیدترین بررسی خود اعلام کرده که میزان تقاضا برای شمش روی در سال جاری شاهد مازاد ۳۲۲ هزار تنی نسبت به عرضه خواهد بود اما این وضعیت در سال ۲۰۱۹ به مازاد ۷۲ هزار تنی تقاضا نسبت به عرضه خواهد بود و بدینگونه میزان عرضه در بازار شاهد رشد خواهد بود اما نه به اندازه‌ای که تقاضا را به صورت کامل پوشش دهد.

اقتصاد.آنلاین

منبع
 اقتصادآنلاین​ - صدراخلف

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا