انرژی

سیاست‌های کشور همسو با توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر نیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حال حاضر سیاست‌های کشور همسو با توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر نیست و باید بر اساس برنامه ششم توسعه تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر به ۵۰۰۰ مگاوات برسد اما سوال این است که آیا منابع این هدفگذاری دراختیار وزارت نیرو قرار گرفته است؟

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،عیسی کلانتری امروز در سومین کنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر ایران با بیان اینکه تا زمانی که سیاست‌ها اصلاح نشود، بخش خصوصی به سمت انرژی‌های نو نمی‌رود و انرژی‌های تجدیدپذیر توسعه پیدا نخواهد کرد،اظهار کرد: دشمنان آگاه و دوستان نادان با ادامه این روند اجازه نمی‌دهند انرژی‌های تجدیدپذیر رونق پیدا کند در حالی که ما چاره ای جز حرکت در این مسیر نداریم.

وی با بیان اینکه تولید کربن در ایران از سال ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۱۲ از ۲۸۳ میلیون تن به ۷۳۰ میلیون تن افزایش یافته است،اظهار کرد: در حالی تولید کربن ۴۵۰ میلیون تن افزایش یافته است که بر اساس برنامه پنجم توسعه شدت انرژی باید ۳۳ درصد بهبود پیدا می کرد و تا پایان برنامه ششم توسعه شدت انرژی باید نصف شود.

همچنین بخوانید

کلانتری با اشاره به اینکه تولید ناخالص داخلی در این سال‌ها از ۱۰۲ میلیارد دلار به ۲۵۸ میلیارد دلار افزایش یافته است،گفت: ما تنها کشوری هستیم که رشد شدت انرژی داشته‌ایم و تولید کربن از تولید ناخالص داخلی کشور بیشتر بوده است.

وی ضمن انتقاد از مصرف بی‌رویه آب ،عواقب آن و بالا بودن مصرف انرژی اظهارکرد: عواقب ادامه این روند، رسیدن به شاخص‌های بالاترین رقم فرسایش خاک در جهان، خشک شدن جنگل‌ها به دلیل کم آبی همچنین آتش سوزی در منابع جنگلی و مراتع است.

کلانتری همچنین با اشاره به صحبت‌های افرادی که می گویند عمل به تعهد کنوانسیون آب و هوایی پاریس جلوی توسعه کشور را می گیرد، گفت: بر اساس تعهدی که ایران در کنوانسیون پاریس داده است، باید تولید کربن را تا سال ۲۰۳۰ در صورت تحریم چهار درصد (۷۰ میلیون تن) و در غیر این صورت ۱۲ درصد (۲۳۰ میلیون تن) کاهش دهیم در حالی که بر مبنای برنامه ششم توسعه، سند چشم انداز و سیاستهای رهبر معظم انقلاب، تا سه سال آینده باید ۲۳۰ میلیون تن تولید کربن را کاهش دهیم.
انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا