انرژی

صندوق توسعه ملی هرمزگان را سیراب کرد

در جنوب کشور مردمانی زندگی می‌کنند که تا سال گذشته برخلاف وسعت دید بصری آب از نوشیدن آن محروم بودند، اما تدبیر دولت موجب شد تا دستان جنوبی‌ها نیز برای نوشیدن آب پر شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ثمره تدبیر در طرح آبرسانی موجب شده تا از مجموع ۱۷۳۱ روستا با جمعیت ۷۷۴ هزار و ۵۰۲ نفر، ۷۰۳ هزار و ۹۱۴ نفر از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره مند شوند و کار آبرسانی به ۷۱ هزار روستایی در دست انجام است که به‌گفته عبدالحمید حمزه پور، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان شاخص بهره مندی روستاهای استان از شبکه و تأسیسات آب آشامیدنی ۷۲ درصد و شاخص برخورداری جمعیت روستایی استان از آب سالم و بهداشتی ۹۰ درصد است.

وی در جریان بازدید خبرنگاران از تاسیسات آبی این استان با بیان اینکه تعداد روستاهایی که در این استان به صورت سیار آبرسانی می شوند از ۵۰۰ روستا به حدود ۱۵۰ روستا کاهش یافته است، اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های در نظر گرفته شده قرار است که این تعداد روستا در دو سال آینده به کمتر از ۵۰ روستا برسد.

همچنین بخوانید

افزایش ۵ درصدی اعتبارات آبرسانی به روستاهای هرمزگان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان با بیان اینکه در سال جاری بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان به پروژه آبرسانی روستایی هرمزگان اختصاص یافت که نسبت به سال قبل پنج برابر افزایش داشته است عنوان کرد: با توجه به حمایت‌های دولت از آبرسانی به روستاها از سال گذشته اعتبار خوبی از محل صندوق توسعه ملی برای این موضوع اختصاص یافت به طورکه در سال جاری ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار از این محل اختصاص یاف و این در حالی است که سال گذشته میزان اعتبارات تنها بیست میلیارد تومان بود.

بخش خصوصی به کمک آبرسانی هرمزگان آمد

حمزه‌پور با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته طی دو سال اخیر ۲۵۰ میلیارد تومان قرارداد سرمایه گذاری بخش خصوصی برای احداث آب شیرین کن منعقد شده است، گفت:در حال حاضر ۱۸ سایت آب شیرین کن با تولید سالانه ۱۱ میلیون مترمکعب آب به بهره برداری رسیده و ۱۰ سایت آب شیرین کن نیز در حال احداث است.

به‌گفته وی تاسیسات روستایی استان شامل ۱۲۰ هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب، ۴۰۰۰ کیلومتر خط انتقال و ۶۰۰۰ کیلومتر شبکه توزیع آب است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان با اشاره بعه چالش‌های آبی استان هرمزگان، اظهار کرد:خشکسالی‌های طولانی مدت و برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های سطحی و زیرزمینی عمده ترین چالش تامین آب در استان هرمزگان شناخته شده که اصلی ترین راه برون رفت از بحران آب در این استان، استفاده از آب های شور دریاو تبدیل آن به آب شیرین کن است.

تمام قشمی‌ها از نعمت آب شرب برخوردار می‌شوند

وی با بیان اینکه برای برخی از روستاها به دلیل اینکه حتی آب شور هم وجود ندارد امکان احداث آب شیرین کن نیست، تصریح کرد:در خصوص جزیره قشم باید گفت که این جزیره  دارای ۶۵ روستا با جمعیتی در حدود ۸۰ هزار نفر است و تا دو سال قبل، هیچ یک از از روستاهای قشم آب لوله کشی نداشت اما در حال حاضر با تولید ۱۶ هزار مترمکعب آب شیرین در شبانه روز ۷۰ درصد روستاها آبرسانی شده اند و تا یکسال آینده تمام روستاهای قشم به آب لوله کشی دسترسی خواهند داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان با اشاره به چاه‌های غیر مجاز استان هرمزگان، گفت: در حال حاضر بیش از  ۲۰  هزار حلقه چاه در استان هرمزگان وجود دارد که از این تعداد ۵ هزار حلقهه اه غیر مجاز است.

تامین آب ۲۰ درصد استان هرمزگان با آب‌شیرین‌کن

همچنین پرویز نجاتی معاون طرح و توسعه آبفای روستایی هرمزگان با بیان اینکه ۲۰ درصد آب شرب روستاهای هرمزگان از آب شیرین کن تامین می شود، اظهار کرد: بر اساس اقدامت صورت گرفته از سال ۱۳۸۱ در جزیره قشم در حال حاضر خط لوله اصلی از نوع لوله‌های فولادی و پلی اتیلن به طول ۲۳۰ کیلومتر و برای شبکه توزیع ۳۱۰ کیلومتر لوله گذاری و ۷ ایستگاه پمپاژ و ۱۲۸۵۰ متر مکعب مخزن ایجاد شد.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین اقدام و ردیفی که از سال گذشته برای آبرسانی روستایی صورت گرفت تخصیص ۵۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای آبرسانی روستایی بود، عنوان کرد: در این بین  ۱۰۰ میلیارد تومان به هرمزگان اختصاص یافت تا ۳۰ مجتمع آبرسانی برای تامین آب ۶۱۱ روستا تاسیس شود.

به گفته معاون طرح و توسعه آبفای روستایی هرمزگان طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته قرار بود که استان هرمزگان ۵۵ روستا را آبرسانی کند که خوشبختانه درحال حاضر ۶۱ روستا از نعمت آب شرب سالم، بهداشتی و پایدار بهره مند شده‌اند.

تامین نیاز کامل آب قشمی ها تا یک سال و نیم آینده

نجاتی با بیان اینکه در حال حاضر برای قشم روزانه ۱۶ هزار متر مکعب آب تولید می‌شود و جدیدا نیز برای بیش از ۴۰۰۰ متر مکعب برای ۴۰ روستا مجوز اخذ شده است، افزود: تا یک سال و نیم  آینده این میزان به بهره‌برداری خواهد رسید.

استان هرمزگان از جلمه چهار استان ساحل جنوبی کشور است که با مساحتی بالغ بر ۷۲ هزار کیلومتر مربع و جمعیتی معادل یک میلیون و ششصد هزار نفر که بیش از نیمی از آن در مناطق روستایی سکونت دارند، در نوار شمالی خلیج فارس و دریای عمان به طول ۱۰۰۰ کیلومتر واقع شده است.

 وجود ۱۴ جزیره بزرگ و کوچک استان، ۱۳ شهرستان و ۳۸ شهر و ۱۷۳۰ آبادی و همچنین دسترسی به چهار نوع شبکه ترابری زمینی، دریایی، ریلی و هوایی، وجود ذخایر آبزیان و استقرار صنایع بزرگ مانند کشتی‌سازی، فولاد، آلومینیوم، سیمان، پالایشگاه‌های بزرگ نفت و گاز و … موقعیت ویژه‌ای به این استان بخشیده است.

به طور کلی هرمزگان تحت تاثیر آب و هوای بیابانی بوده و دارای تابستان‌های طولانی و گرم و زمستان‌های کوتاه و ملایم است استان طی دو دهه اخیر با بحران خشکسالی و افت سطح آب منابع زیرزمینی روبرو بوده است که روستاییان با مشکلات عدیده‌ای در زمینه تامین آب شرب و کشاورزی مواجه بوده‌اند.

شرکت آب و فاضلاب روستایی در راستایی مواجه با بحران خشکسالی و بهره‌مندی روستاهایی که تاکنون از نعمت آب آشامیدنی بهره‌مند نبوده‌اند پروژه‌هایی را شامل آبرسانی به ۳۰ مجتمع (شامل ۶۱۱ روستا) و ۲۸ پروژه تک روستایی با جمعیتی بالغ بر ۴۳۰۰۰۰ نفر و اعتباری معادل ۸۵۵ میلیارد ریال در حال اجرا است.

انتهای پیام


منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا