امور زیربناییراه و ساختمان

افتخار می‌کنم فحش مسکن را می‌خورم/ مسکن مهر سهم ۱۷ میلیون ایرانی از سفره انقلاب بود/ دولت بگوید پولی که از این پروژه برگشت کجا هزینه کرده است/ جانمایی مسکن مهر در دوره آخوندی در دهه ۷۰ انجام شده بود

وزیر راه و شهرسازی دولت نهم و دهم با بیان اینکه افتخار می‌کنم فحش مسکن مهر به من می‌دهند اما دولت در کنار این مغلطه‌گویی‌ها بگوید ۲۰ هزار میلیارد تومانی که در پروژه مسکن مهر برگشت کجا هزینه شده است، گفت: جانمایی مسکن مهر در دهه ۷۰ در دوره وزارت آقای آخوندی انجام شد. می‌گویند چرا ۵۰ هزار میلیارد تومان خرج مسکن مهر شده، بنده می‌گویم آیا ۱۷ میلیون ایرانی هیچ سهمی از سفره انقلاب برای صاحبخانه شدن نداشتند؟

همچنین بخوانید

علی نیکزاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به جانمایی مسکن مهر در دولت نهم و دهم اظهار داشت: جانمایی مسکن مهر در دوره وزارت آقای آخوندی در دهه ۷۰ انجام شده بود و تنها جانمایی مسکن مهر شهر سهند تبریز را ما انجام دادیم.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود جانمایی مسکن مهر پردیس در یک روز توسط هلی‌کوپتر انجام شده است، گفت: مگر ممکن است جانمایی چنین پروژه‌ای با هلی‌کوپتر انجام شود. آن جایی را که با هلی کوپتر جانمایی کردند مربوط به بازدید از تونل جاده شمال است که آن زمان قرارگاه آن را می‌ساخت و دچار سانحه شده بود.

وزیر سابق راه و شهرسازی با بیان اینکه مسکن مهر یک پروژه قانونی بود، گفت: تلاش کردیم در دوره تحریم مشکل مسکن مردم را حل کنیم و اشتغال ایجاد کنیم.

نیکزاد با بیان اینکه دولت دخالتی در ساخت مسکن مهر نداشت ،گفت: مسکن مهر با محوریت انبوه‌سازان و پیمانکاران و لشگر بزرگی از مردم ساخته شد که برخلاف ادعای آقایان، ما تنها سازوکار را فراهم کردیم، دولت که خودش نمی‌تواند مسکن بسازد.

وی تاکید کرد: ما در آن زمان تسهیلات ارزان‌قیمت، زمین رایگان در اختیار انبوه‌سازان و مردم قرار دادیم و تخفیف در مالیات، تخفیف در صدور پروانه ساختمای و تخفیف در ارائه خدمات نظام مهندسی را در نظر گرفتیم که بستر برای ورود انبوه‌سازان به این پروژه مهیا شود.

وی درپاسخ به سوال ایلنا که گفته می‌شود در دولت نهم و دهم برای ساختن مسکن مهر پول چاپ کردید، اظهار داشت: چگونه می‌توان برای چنین پروژه‌ای پول چاپ کرد. در دولت نهم و دهم ۵۰ هزار ملیارد تومان در مقطعی برای ساخت مسکن مهر در هشت سال یعنی از سال ۸۴ تا ۹۲ در نظر گرفت که از محل این پول ۴۰ هزار میلیارد تومان وام ارزان‌قیمت دادیم یعنی سالانه چیزی حدود ۵هزار میلیارد تومان وام ارزان‌قیمت برای مسکن به مردم داده شد.

وزیر راه و شهرسازی دولت نهم و دهم افزود: این رقم برای خانه‌دار کردن ۴میلیون و ۳۰۰ هزار خانوار هزینه شد یعنی ۱۷ میلیون جمعیت ایرانی از این محل خانه‌دار شدند. آیا این ۱۸ میلیون نفر جمعیت ایرانی که تاکنون مسکن خریده‌اند هیچ سهمی از سفره ارزشمند انقلاب برای صاحبخانه شدن نباید داشته باشند؟

وی با اشاره به میزان نقدینگی در دولت‌های نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم گفت: در سال ۹۲ کشور را با ۴۹۲هزار میلیارد تومان نقدینگی تحویل دولت روحانی دادیم، امروز نقدینگی به ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. مابه‌التفاوت این دو رقم به بیش از هزار هزار میلیارد تومان می‌رسد. این نقدینگی که به بخش مسکن وارد نشده، به بخش کشاورزی هم نرفته است، به بخش تولید هم ورود پیدا نکرده است پس این میزان نقدینگی کجاست که وارد هر بازاری که می‌شود آن را ملتهب می‌کند. چرا دولت روحانی نتوانست آن را کنترل کند.

وزیر سابق راه و شهرسازی تاکید کرد: در مقابل ۴۰ هزار میلیارد تومان ۱۷ میلیون نفر را صاحب خانه کرده‌ایم. آنهایی که می‌گویند این خانه‌ها در بیابان ساخته شده بدانند امروز وضع مردم آنقدر بد است که برای تمام این خانه‌ها متقاضی وجود دارد.

نیکزاد تاکید کرد: ما برای مسکن مهر فحش خوردیم، افتخار هم می‌کنیم که این فحش‌ها را خوردیم اما از آن ۵۰ هزار میلیارد تومان که در دولت نهم و دهم برای مسکن مهر هزینه شد ۲۰ هزار میلیارد تومان برگشته است. دولت یازدهم این ۲۰ هزار میلیارد تومان را در کجا هزینه می کند.

وی در پاسخ به این سوال که امروز بیش از ۱۰۰ هزار مسکن مهر فاقد متقاضی است و این نتیجه سیاست‌های غلط شما در آن زمان بوده گفت: در شرایطی که حاشیه‌نشینی رو به افزایش است و وضعیت معیشت مردم بسیار خراب شده امکان ندارد صد هزار متقاضی برای مسکن وجود داشته باشد.

وی گفت: اگر در این شرایط اقتصادی امروز اگر ساختمانی تکمیل شده باشد، آب و برق هم داشته باشد مردم آن را برای زندگی می‌پذیرند حال اگر برق و گاز هم نداشته باشد باز هم آن را قبول می‌کنند چون وضعیت معیشت مردم قابل مقایسه با چند سال گذشته نیست.

نیکزاد ادامه داد: یک سوال از دولت محترم روحانی دارم؛ اینکه در آن زمان ما ۶ میلیون تولید مسکن داشته‌ایم و شما گفتید ۱۵ هزار شغل ایجاد شد. چطور ممکن است که امروز براساس اسناد سازمان برنامه و بودجه می گویید با ساخت ۲۰۰ هزار مسکن، ۲۰ هزار شغل ایجاد خواهید کرد.

وزیر سابق راه و شهرسازی ادامه داد: همواره مسکن مهر را مورد انتقاد قرار دادید، مسکن مهری که امروز به سر پناه مردم تبدیل شده اما شما چه برنامه‌ای برای حوزه مسکن داشتید.

وی ادامه داد: بنده به جرات می‌گویم کنترل نقدینگی در دولت نهم و دهم بسیاربیشتر از دولت‌های آقایان خاتمی، هاشمی و روحانی بود و در این دو دولت کمترین رشد نقدینگی را داشتیم.

نیکزاد تاکید کرد: همواره ما را آماج حملات خود قرار دادند در مورد مسکن مهر و گفتند هزینه بسیار زیادی برای آن شده است. حال بنده می‌گویم آیا این جمعیت ۱۷ میلیونی یعنی هیچ سهمی از سفره انقلاب برای تامین مسکن خود نداشتند.

نیکزاد با اشاره به آمار ۲میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور گفت: این آمار صحت دارد. در زمان یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد بود امروز به۲ و نیم میلیون واحد رسیده است.

وی به ایلنا گفت: اینکه در ولنجک خانه خالی است ربطی ندارد که دولت بگوید چون خانه خالی در کشور داریم نیازی به ساخت خانه‌های جدید نیست.

وزیر سابق راه و شهرسازی ادامه داد: اگر خانه‌های ولنجک را که امروز خالی مانده تمام قسط بخواهند بفروشند هم از اقشار کم درآمد کسی قدرت خرید آن را ندارد.

وی افزود: در زمانی که ما در دولت نهم و دهم تلاش می‌کردیم برای اقشار کم درآمد خانه بسازیم، بانک‌ها، افراد ثروتمند و برخی از بنگاه‌های اقتصادی در مناطق بالای شهر شروع به ساختن خانه کردند و آنقدر آنها را خالی نگه داشتند که در این شرایط با افزایش چند برابری قیمت به فروش برسانند.

نیکزاد تاکید کرد: کار دولت یازدهم در ثابت نگه داشتن قیمت‌ها بسیار ارزشمند بود اما متاسفانه تولیدی نداشت که همین باعث شد مشکلاتی به وجود بیاید.

وی با بیان اینکه اگر دولت یازدهم و دوازدهم وام مسکن را افزایش می‌داد امروز مسکن مهر به اتمام رسیده بود، ادامه داد: هرچند که فحش مسکن مهر را ما خوردیم اما دولت بگوید پول‌هایی که از مسکن مهر برگشت کجا خرج شده است.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا