امور زیربناییراه و ساختمان

بلیط قطار گران نمی‌شود/ ارائه بسته‌های حمایتی برای رفع مشکلات شرکت‌های ریلی به ستاد اقتصاد مقاومتی/ صرفه‌جویی از طریق افزایش سهم حمل و نقل ریلی به یک میلیارد دلار می‌رسد

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آخوندی مکاتباتی با بخش‌های قانونگذار برای برخورداری شرکت‌های حمل و نقل ریلی از ارز دولتی داشته است، گفت: امسال بلیط قطار گران نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، سعید محمدزاده در حاشیه یازدهمین کنفرانس بار، سازمان همکاری راه‌آهن‌ها (OFGD) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه خوشبختانه در طول چند سال گذشته توسعه و توجه به حمل و نقل ریلی از کلام به عمل تبدیل شده است، گفت: با توجه به سیاست‌های توسعه راه‌آهن توانستیم رشد جدی در انتقال بار و مسافر  به شبکه راه‌آهن داشته باشیم.

وی افزود: در طی چهار سال قبل از سال ۹۲ متوسط رشد جابجایی تن کیلومتر بار از راه‌آهن یک و نیم میلیارد بود اما از سال ۹۲ تا ۹۶ این رقم به ۸ میلیارد تن کیلومتر بار رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به عبارتی دیگر چیزی حدود ۲۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی در مصرف سوخت با انتقال بار به شبکه ریلی داشتیم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به اینکه طبق مصوبه مجلس در برنامه ششم باید سهم جابجایی بار از طریق راه‌آهن به ۳۰ درصد برسد گفت: دراین صورت صرفه‌جویی با افزایش جابجایی‌ها از طریق ریل به یک میلیارد دلار خواهد رسید.

محمدزاده با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بخش راه‌آهن در طول این چند سال اخیر گفت: سالانه چیزی حدود یک و نیم میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم در این بخش انجام شده و اگر فاینانس‌ها عملیاتی شوند در طول ۴ سال آینده مجموع سرمایه‌گذاری‌ها در بخش زیرساخت به بیش از ۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

وی درباره موضوع واردات واگن اظهار داشت: بنگاه‌های بخش خصوصی به دنبال افزایش بهره‌وری هستند. به طور قطع اگر کالای مشابه در داخل کشور وجود داشته باشد نیازهای خود را با کالای داخلی برطرف می‌کنند و اولویت با واگن‌های داخلی است.

وی تاکید کرد: راه‌آهن اقدام به خرید واگن نمی‌کند اما برنامه‌های متعددی برای حمایت از بخش خصوصی به اجرا رسانده که یکی از آنها استفاده از تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۷ است که براساس آن برای استفاده از ظرفیت‌های تولید واگن داخل از بخش خصوصی حمایت می‌کنیم.

وی همچنین با اشاره به گسترش خطوط ریلی، مرزی گفت: در حال حاضر مرزهای ریلی در زاهدان، هراز، سرخس، لطف‌آباد، حمیدآباد، اینچه‌برون، جلفا در مرز رازی وجود دارد و از ظرفیت‌های مرزهای بندری هم استفاده می‌کنیم.

محمدزاده ادامه داد: میزان صادرات و واردات از مرزهای ریلی چیزی حدود ۷۰ میلیون تن است که برای استفاده حداکثری از این ظرفیت برنامه‌هایی در دستور کار داریم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به برنامه‌های دولت در راستای حمایت از بخش خصوصی گفت: برای حمایت از بخش خصوصی و تخصیص ارز دولتی به شرکت‌های حمل و نقل ریلی شورای عالی ترابری مصوباتی را دارد که آقای آخوندی هم مکاتباتی درباره این موضوع با بخش‌های قانونگذار داشته‌اند.

وی ادامه داد: موضوع مکاتبات این است که شرکت‌های حمل و نقل ریلی بتوانند برای ارائه خدمات، تامین قطعات و تعمیرات از ارز کالاهای اساسی استفاده کنند.

محمدزاده تاکید کرد: اگر این مکاتبات به تصویب نرسد روش دیگری را برای حل مشکل شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: بسته‌های حمایتی برای رفع مشکلات شرکت حمل و نقل ریلی در نظر داریم که این محتوای این بسته‌ها برای تصویب در اختیار ستاد اقتصاد مقاومتی قرار گرفته است.

وی همچنین درباره احتمال افزایش قیمت نرخ بلیط قطار با توجه به گرانی‌های اخیر گفت:‌ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بلیط نداریم.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا