بورسبورس اوراق

برگ برنده اقتصاد در دستان «بورس»

حضور بازیگران خرد در روند معاملات بورس تهران از ابتدای سال ۹۷ تاکنون، رنگ دیگری به خود گرفته است. همانطور که مقامات ارشد کشور در ماه های گذشته بارها تاکید داشتند، بورس این روزها به محل تجمیع نقدینگی کشور بدل شده است. موضوعی که می تواند تامین مالی صنایع مختلف اقتصاد را رونق قابل توجهی بخشد. از سوی دیگر تجمیع نقدینگی در این بازار به واسطه وجود ابزارهای مختلف، شرایطی را فراهم میکند که مدیریت این حجم پول بهتر از قبل صورت گیرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، تامین مالی بسیاری از بنگاه های اقتصادی موضوع مهمی است که همواره به مدد بازار سرمایه صورت گرفته است.

در این مسیر موضوعی که می تواند روند تامین مالی را تسهیل بخشد، تعمیق هرچه بیشتر بازار سهام و جذب نقدینگی های جدید است.

همچنین بخوانید

آمارها گویای آن است که طی مدت اخیر تحرک بازیگران حقیقی چنان شدتی یافته است، که در ۶۱ روز معاملاتی طی تابستان ۹۷، ۳۸ روز تغییر مالکیت در اختیار بازیگران حقیقی بوده است. در این بین خالص بیشترین تغییر مالکیت روزانه حدود ۴۲۰ میلیارد تومان و از سمت حقوقی به حقیقی انجام شد.

جنبش محسوس حقیقی ها در شهریور

طی سه ماه تابستان، بیشترین فعالیت حقیقی ها در شهریور ماه ثبت شده است. به این ترتیب در آخرین ماه تابستان تنها دو روز حقوقی ها تغییر مالکیت بازار را در اختیار داشتند و در دیگر روزها این کوچک ترها بودند که سکاندار جابه جایی سهام بودند.

در شهریور ماه بیشترین تغییر مالکیت روزانه مربوط به تاریخ ۲۱ شهریور ماه و به مبلغ ۲۴۷ میلیارد تومان بوده است.

جابه جایی سهام طی روز مزبور در حالی به نفع بازیگران حقیقی انجام گرفت، که شاخص کل در پایان معاملات ۷ کانال شکنی به ثبت رساند و به سطح ۱۵۵ هزار واحد رسید. رشد ۴۸۸۰ واحدی بورس طی یک روز عمدتا تحت تاثیر تقاضای بالای بازیگران خرد در نمادهای صادرات محور بود، بطوریکه بیشترین تقاضا در نمادهای فلزی و فرآورده های نفتی بود.

فعالیت سهام داران به تفکیک صنعت

اما بررسی معادله عرضه و تقاضای سهامداران طی ماه شهریور نتایج قابل توجهی به همراه دارد. بر اساس آمارهای ارائه شده، بیشترین تقاضای حقیقی ها در صنعت محصولات شیمیایی صورت گرفته است.

در حالی بازیگران خرد تقاضای ۱۷هزار و ۷۷۷ میلیارد تومانی در این گروه داشته اند که حقوقی ها حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان از سهام این شرکت ها  را واگذار کرده است.

شاخص گروه محصولات شیمیایی از ابتدای سال تاکنون بازدهی ۸۳ درصدی داشته است. این صنعت تحت تاثیر رشد قیمتی دلار در بازار آزاد و تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات مواد اولیه توانست سود قابل توجهی جذب کند و مورد توجه سهامداران قرار بگیرد.

در این میان نقطه عطف تشدید تقاضای سهامداران مربوط به ابلاغ حذف دستورالعمل سقف رقابتی قیمت ها برای محصولات پایه این گروه در بورس کالا بود . موضوعی که توانست تا حد قابل توجهی فضای ابهام را در این صنعت بکاهد و سهامداران را نسبت به آینده این صنعت امیدوار کند.

اما دومین صنعت پرتقاضای حقیقی ها طی این مدت فلزات اساسی بودند. حقیقی ها طی مدت مزبور ۱۵ هزار و ۴۴۲ میلیارد تومان از سهام این گروه خریداری کردند.

شرایط مشابه شیمیایی ها برای فلزات اساسی نیز وجود داشت. فلزی ها بعضا در بسیاری از روزهای معاملاتی شهریور ماه به عنوان لیدر بازار در مسیر رشد حضور داشتند.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان بیشترین تقاضای خرید را در میان نمادهای این گروه داشته است و بارها به عنوان پر اثر ترین نماد در مسیر رشد شاخص معرفی شده است.

سیطره نقدینگی حقیقی ها بر بورس

تغییر مالکیت گروه های بورسی طی این مدت نشان می دهد که از ۳۸ صنعت بورسی، حقوقی ها تنها در سه صنعت توانستند تغییر مالکیت را به نام خود ثبت کنند.

صنایع منسوجات، محصولات چوبی و نهادهای مالی واسط، گروه هایی بودند که بازیگران بزرگ بیشترین جمع آوری سهام را در آن ها داشته اند.

نکته قابل توجه تحرک گروه خرد بازار در صنایع بزرگ و کوچک است. موضوعی که در بسیاری از روزها شاخص کل و شاخص هم وزن را در یک مسیر قرار داد .

قدرت نقدینگی پمپاژ شده به بورس از سوی این گروه تنها به ماه شهریور اکتفا نکرد و تا کنون که چند روز از آغاز فصل پاییز گذشته است کماکان پول های تازه نفس در مسیر تالار شیشه ای حرکت می کنند و تغییر مالکیت کماکان با حقیقی ها همسو است.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا