امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تولید میوه پوک از مشکلات درختان پسته

 

عضو هیئت علمی پژوهشکده پسته موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور گفت: تولید میوه های پوک یکی از مشکلات مهم باغات پسته است که هرساله سبب کاهش قابل توجهی از عملکرد درختان می شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  امان الله جوان شاه در برنامه «خوشه چین» رادیو اقتصاد افزود: شرایط اقلیمی، تغذیه، تنش گرمایی، کیفیت، میزان و زمان آب آبیاری، آفات و بیماری ها، ژنتیک گیاه و غیره از جمله دلائل بروز پوکی در خوشه های پسته است.

همچنین بخوانید

وی همچنین اظهارداشت: پسته از مهمترین محصولات باغی کشور است که اهمیت زیادی در صادرات و اقتصاد کشور دارد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده پسته موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور گفت: پسته ایران به دلیل شرایط مناسب اقلیمی دارای مرغوبیت بالایی است.

وی در ادامه از کشت پسته در ۲۸ استان کشور خبرداد و افزود: این محصول هم اکنون در ۲۱ استان بصورت وسیع و صنعتی در حال تولید است.

جوان شاه همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا تعداد دانه در خوشه درختان پسته کاهش پیدا می کند، اظهارداشت: تعداد کاهش دانه در خوشه پسته بیشتر به ضعف درخت برمی گردد واین ضعف تنها مربوط به تغذیه نیست بلکه به عوامل مختلفی همچون کودهی در زمان و نسبت مناسب، توجه به بحث آبیاری، مبارزه با آفات و بیماری ها و بسیاری مواد دیگر بستگی دارد.

وی گفت: جدا از ضعف درخت عواملی همچون سرما، باد، طوفان شن، آفت سنک و غیره در ریزش محصول پسته به ویژه در اوائل فصل نقش آفرین هستند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده پسته موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور افزود: هرخوشه گل پسته بین ۱۵۰ تا ۴۰۰ گل دارد.

وی تصریح کرد: خوشه معمولی پسته به خوشه ای گفته می شود که دارای ۲۰ عدد پسته باشد البته تعداد دانه در برخی از خوشه های پسته به ۴۰، ۵۰ و ۶۰ عدد هم می رسد.

جوان شاه در ادامه یادآورشد: وقتی تعداد دانه پسته در خوشه به سه تا چهار عدد برسد بیانگر اینکه درختان با کاهش شدید محصول مواجه هستند.

برنامه «خوشه چین» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هر هفته ساعت ۱۳.۳۰ به مدت ۳۰ دقیقه به تهیه کنندگی «مهدی شیار» با هدف آموزش نکات ترویجی برای تولید با کیفیت و افزایش بهره وری در مزارع کشاورزی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا