انرژی

دولت هند خواستار توقف واردات نفت ایران نیست

یک منبع دولتی اعلام کرد با وجود این‌که اکثر پالایشگاه‌های هندی واردات نفت خود از ایران را در آستانه بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه تهران کاهش داده‌اند اما دولت هند از پالایشگاه‌های این کشور نخواسته است واردات نفت ایران را متوقف کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رویترز به نقل از یک منبع دولتی هند نوشت: ما روابط خوبی با ایران و آمریکا داریم و تصمیم ما وابسته به انرژی نیست. هند روابط دیپلماتیک نزدیکی با ایران دارد و در حال ساخت بندر استراتژیک چابهار در این کشور است که انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۹ عملیاتی شود. با این حال همزمان هند همکاری نزدیکی با آمریکا برای منافع استراتژیک خود داشته و اخیرا توافق ارتباطات نظامی با آمریکا امضاء کرده است.

در این حال پایگاه خبری بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که هند قصد ندارد در نوامبر نفت ایران را خریداری کند و به سایر مشتریان بزرگی نظیر کره جنوبی و ژاپن خواهد پیوست که در آستانه تحریم‌های آمریکا خرید نفت از ایران را متوقف کرده‌اند، اما مشخص نیست که چین بزرگترین واردکننده نفت جهان و همچنین بزرگترین مشتری نفت ایران است چه استراتژی در پیش خواهد گرفت.

همچنین بخوانید

بر اساس این گزارش، مقامات شرکت‌های ایندین اویل و بهارات پترولیوم که بزرگترین پالایشگاه‌های دولتی هند هستند برای خرید محموله‌های ایرانی برای بارگیری در نوامبر درخواست نکرده اند. یک مدیر صنعتی نیز اظهار کرد: شرکت نایارا انرژی قصد خرید از ایران را ندارد. شرکت پالایشگاه و پتروشیمی مانگالور نیز هنوز برای این ماه تصمیمی اعلام نکرده است. این شرکت‌ها چهار خریدار بزرگ نفت ایران در هند هستند که تقریبا تمامی واردات نفت این کشور از ایران را به خود اختصاص می‌دهند.

تصمیمات نهایی برای خرید تا اوایل اکتبر گرفته نخواهد شد، بنابراین این پالایشگاه‌ها ممکن است نظر خود را تغییر دهند. این مقامات و مدیران صنعتی مایل به افشای نام خود نبودند.

بلومبرگ به نقل از آمریتا سن “تحلیلگر نفتی در شرکت “انرژی اسپکتس” نوشت: صادرات نفت ایران در نوامبر در صورت عدم خرید پالایشگاه‌های هندی و کاهش خرید چین ممکن است به حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند.

نگرانی بازار جهانی نسبت به کمبود عرضه در نتیجه تحریم‌های آمریکا علیه ایران، کمک کرد قیمت نفت برنت به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه صعود کند که بالاترین قیمت در چهار سال گذشته است. افت بیشتر تولید ممکن است قیمت‌ها را از این رقم نیز بالاتر ببرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا