بورسبورس اوراق

شاخص کل بورس به ۱۸۰هزار واحد رسید؛ رشد ۲۰ هزار واحدی شاخص کل از ابتدای هفته

بورس تهران امروز نیز شاهد یک رکورد شکنی دیگر بود و شاخص کل بورس با رشد  ۶۰۱۷ واحدی، قله ۱۸۰هزار واحدی را نیز فتح کرد؛ بنابراین شاخص کل که در ابتدای هفته جاری به تازگی از مرز ۱۶۰هزار واحدی عبور کرد در پایان معاملات امروز  رشد بیش از ۲۰هزار واحدی را در طی یک هفته تجربه کرد که در نوع خود یک رکورد بی سابقه محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بازیگران بورس تهران امروز نیز شاهد رکوردشکنی لحظه‌ای قیمت‌ها هستند این روند افزایش قیمت‌ها سبب شده نماگر اصلی بازار تراز ۱۸۰ هزار واحدی را برای اولین بار پشت سر بگذارد. این رشد قیمت‌ها ریشه در افزایش نرخ ارزهای خارجی داشته و ربطی به موضوعات مدیریتی ندارد.

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تعداد ۴ میلیارد و ۵۶۰میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش یک هزار و ۵۷۳میلیارد تومان در ۲۸۳هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد ۶۰۱۷واحدی در ارتفاع ۱۸۰هزار و ۶۳۵واحد قرار گرفت.  همچنین شاخص کل هم‌وزن با ۱۰۳۷ واحد رشد مواجه شد و به تراز ۳۱ هزار و ۴۵۴ واحدی رسید.

شب گذشته با سخنرانی دونالد ترامپ و حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل برخی احتمال می‌دادند ایران و آمریکا در حاشیه این نشست با هم گفت‌وگوهایی انجام دهند، اما آن طور که از سخنرانی‌ها مشهود بود فعلا گفت‌وگویی رسمی و دو طرفه امکان ندارد. این موضوع می‌تواند بر روی معاملات بازار سهام نیز تاثیر بسزایی داشته باشد، چرا که از ابتدای امسال تا به امروز روند فزاینده قیمت دلار و یورو سبب شده شاخص‌های بازار سهام لحظه به لحظه کانال شکنی کند و قیمت سهم‌ها با افزایش مواجه شود. چرا که بیشتر شرکت‌ها در بورس اوراق بهادار تهران صادرات محور هستند. این شرکت‌ها از جمله نفتی‌ها، فلزات اساسی و کانه‌های فلزی با صادر کردن محصول نهایی خود که عمدتا مواد خام است، ارز را به کشور وارد می‌کنند در نتیجه با گران شدن ارز سود آنها با تومان بیشتر می‌شود. طبیعی است که قیمت سهم‌ آنها در بورس اوراق بهادار تهران بالاتر رود و رشد قیمت‌ها و رونق بازار سهام آن گونه که برخی از مسئولان مدعی هستند، عوامل مدیریتی نداشته باشد.

شاخص آزاد شناور  توانست ۶۱۰۵ واحد رشد کند و شاخص‌های بازار اول و بازار دوم به ترتیب ۴۴۷۳ و ۱۱هزار و ۷۹۰  واحد افزایش یافتند.

حجم معاملات بورس اوراق بهادار تا این لحظه به ۴ میلیارد و ۵۶۰ میلیون سهم و اوراق مالی رسیده و تعداد معاملات رقم ۲۸۳  هزار و ۴۵۴ مورد را ثبت کرده است.

بیشترین اثر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان و معدنی و صنعتی گل گهر شد و در مقابل نمادهای سایپا، ارتباطات سیار ایران و نفت سپاهان با افت خود مانع افزایش بیشتر شاخص بورس شدند.

بر اساس این گزارش،  معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با ۵۱۷ واحد ، فولاد مبارکه با ۳۲۸ واحد و معدنی و صنعتی گل گهر با ۳۲۵ واحد افزایش بیشترین تأثیرمثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های سایپا با ۳۱ واحد، ارتباطات سیار ایران با ۲۳ واحد و نفت سپاهان با ۲۳ واحد کاهش ، بیشترین تاثیرمنفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

امروز در بازار دوم  بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد، ۵۸.۵ میلیون سهم بانک آینده به ارزش بیش از ۹.۵ میلیارد تومان با معاملات انتقالی از سوی سهامدار عمده روبه‌رو بود.

در گروه صنعتی پاکشو نیز اندکی بیش از ۲ میلیون سهم به ارزش بیش از ۴.۵ میلیارد تومان معاملات انتقالی را میان سهامداران عمده تجربه کرد.

در عین حال شاخص کل فرابورس که روز گذشته توانست کانال تاریخی ۲۰۰۰ واحدی را رد کند، امروز نیز با بیش از ۵۸واحد افزایش به سطح ۲۰۷۱ واحد رسید.

امروز بازار سهام با وجود اقبال خریداران حقیقی برای جمع‌آوری سهام، اما اغلب حقوقی‌ها با تداوم عرضه سهام در دامنه نوسان مثبت قیمتی تلاش کردند تا نقشی مؤثر در کشیدن ترمز شاخص‌های بورس در ثبت رکوردهای جدید برای ایجاد استراحت موقت قیمتی ایجاد کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا