انرژیبورسبورس انرژی

مسئولان مربوطه اراده‌ای برای تشکیل بورس نفت ندارند

یک کارشناس انرژی:

یک کارشناس انرژی گفت: کسانی که در صنایع پایین دست مشغول به فعالیت هستند، چندان تمایل به تشکیل بورس نفت نداشتند و اراده‌ای برای آن نبود و در صورتی که اگر این اراده وجود داشت، بورس نفت زودتر تشکیل می‌شد.
به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، یک کارشناس انرژی در میزگرد راهکارهای تشکیل بورس نفت با اشاره به اینکه باید ببینیم هدف ما از تشکیل این بورس چیست، گفت: لزوما آن چیزی که در ادبیات دنیا به عنوان بورس گفته می‌شود، مدنظر ما نیست. گرچه ما از شفافیت در تشکیل این بورس استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: تشکیل بورس نفت تنها به عنوان یک ظرفیتی است که می‌تواند بخشی از فروش نفت ایران را که دچار مشکل شده است را نجات دهد.

کریمی با اشاره به صحبت‌های مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران که گفته بود، نفت ایران قابل شناسایی است، تصریح کرد:‌ من از آقای خطیبی سؤال می‌کنم که این نفت در دوران تحریم چگونه شناسایی می‌شود؟ آیا افرادی در اسکله‌ها گماشته می‌شوند که نفت را مورد بازرسی قرار دهند و این کار برای همه نفتکش‌ها صورت می‌گیرد یا خیر؟

همچنین بخوانید

کریمی گفت :‌ما در موضوع بورس نفت موضوع دیگری داریم که همان تسویه فروش نفت خام است که باید ببینیم این تسویه حساب با چه ارزی حساب می‌شود و آیا ارزی بودن آن کمکی به ما می‌کند یا خیر.

این کارشناس انرژی گفت:‌ من معتقدم برای شرکت‌هایی که وارد بورس نفت می‌شوند، نباید شرط گذاشت و خود وجود بورس نفت و خرید و فروشی که در آن صورت می‌گیرد که مبالغ بسیار بالاست می‌تواند در تشکیل این بورس کمک کند و ما باید سرعت تشکیل را بالا ببریم و هر چه زودتر این بورس را عملیاتی کنیم تا مشخص شود چه نقاط ضعفی وجود دارد و آن را برطرف کنیم.

کریمی با اشاره به صحبت‌های وزیر نفت گفت: جناب آقای زنگنه صریحا اعلام کرد که سران قوا تصمیم گرفته‌اند، بورس نفت تشکیل شود و این صحبت‌های زنگنه بار معنایی خودش را دارد، یعنی اینکه کسانی که در پایین دست مشغول به فعالیت هستند، چندان تمایل به تشکیل بورس نفت نداشتند و اراده‌ای برای آن نداشت و در صورتی که اگر این اراده وجود داشت، خیلی زودتر از این بورس نفت تشکیل می‌شد.

وی ادامه داد: نکته مهم این است که مسئولان ذیربط باید هر چه سریع‌تر این بورس را تشکیل دهند تا نقاط ضعف و قوت آن شناخته شود و به دنبال اصلاح آن تا قبل از آغاز تحریم‌ها که ۱۳ آبان ماه جاری خواهد بود، اصلاحیه‌های لازم صورت گیرد.

منبع
فارس،

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا