بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

بیمه‌گران سال ۲۰۱۸، چگونه می‌توانند بیشترین بهره را از تحول دیجیتال ببرند؟

پس از شور و اشتیاق اولیه‌ و استقبال بیمه‌گران از تحولات دیجیتال؛ بسیاری از آن‌ها با سختگیری‌های سازمانی مواجه شدند و از شتاب حرکت آن‌ها به سوی این تحول، کاسته شد. با این‌حال و با وجود چالش‌های گوناگون، در سال گذشته، پیشرفت‌هایی نیز اتفاق افتاد. حال این سؤالات مطرح می‌شود که:

از پیشگامان تحول سال ۲۰۱۷ چه نکاتی را می‌توان آموخت؟ مدیران صنعت بیمه باید چه تمهیداتی را در راستای شتاب‌دهی به تحول دیجیتال در سال ۲۰۱۸، بیندیشند؟

از سال ۲۰۱۷ چه درس‌هایی را گرفتیم؟

بیمه‌گرانی که پیشرفت چشم‌گیری در مسیر حرکت به سمت تحول دیجیتال داشتند، دارای سه ویژگی کلیدی بوده‌اند.

تمرکز بر چشم‌اندازهای بزرگ

شرکت‌های موفق، به‌جای تمرکز بر استراتژی دیجیتال، بر روی استراتژی عصر دیجیتال، تمرکز می‌کنند. اعمال یک تحول گسترده در کسب‌وکار، مستلزم شناسایی کامل و جامع چالش‌ها، نقاط قوت رقابتی و انتخاب صحیح نخستین قدم است.

رهبران تحول، باید اهداف آرمانی خود را انتخاب کنند و برای رسیدن به این اهداف، نقشه‌ی راه و بودجه‌ی مناسبی را مدنظر داشته باشند. چرخه‌های پیوسته و کوتاه‌مدت توسعه‌ای در دنیای دیجیتال، انجام این کار را دشوارتر کرده و مسئولیت رهبران را دوچندان می‌کنند. یکی از عوامل اساسی در موفقیت رهبران، تمرکز بر چشم‌اندازهای بزرگ و استخدام نیروی کار کافی و مبتکر است.

عوامل متعدد ایجاد‌کننده ارزش

بیمه‌گران نه تنها نباید از هسته‌ی اصلی کسب‌وکارشان و تلاش برای ارزش‌سازی غافل شوند، بلکه باید بر هر دو اهرم ایجاد ارزش و بهبود شیوه‌ی ارتباط با مشتری، تمرکز داشته باشند. به‌عنوان‌مثال، ادارات پرداخت خسارت در دوران دیجیتال، به نیازهای مشتری رسیدگی می‌کنند، میزان شفافیت را در فرآیند بررسی ادعای خسارت افزایش می‌دهند، خدمات دستیاری را ارائه می‌دهند و از زبانی ساده برای تعامل با مشتری استفاده می‌کنند. علاوه بر این موارد، تلاش برای خودکارسازی ارتباط با مشتری با هدف کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری نیز در حوزه‌ی فعالیت‌های ادارات پرداخت خسارت دوران دیجیتال قرار می‌گیرد.

در اولویت قرار دادن دانش فناوری

وقوع یک تحول دیجیتال، نیازمند به‌کارگیری مهارت‌های زیادی است. آشنایی با تجزیه‌وتحلیل‌ها و کسب اطلاع از تغییرات دائمی معماری فناوری اطلاعات، نمونه‌هایی از همین مهارت‌ها هستند. از آنجایی‌که تعداد افراد مسلط به این قبیل از مهارت‌ها اندک است، صنعت بیمه نیز همانند سایر صنایع، در جذب نیروی مناسب، با دشواری‌هایی مواجه است. تقاضا برای نیروی کار آشنا با بزرگ داده‌ها، چهار برابر بیشتر از میزان عرضه است. این کمبود استعداد، منجر به آن می‌شود که خود رهبران تحول دیجیتال، مسئولیت سازمان‌دهی به محیط پرورش استعداد را به عهده بگیرند؛ آن‌ها استعداد را جذب می‌کنند، رشد فردی را ارتقا می‌دهند و یک محیط کاری مطلوب، به‌هم‌پیوسته و انعطاف‌پذیر را ایجاد می‌کنند.

پرسش‌های کلیدی مطرح شده برای بیمه در سال ۲۰۱۸

گام بعدی برای بیمه‌گرانی که یک استراتژی بزرگ، عوامل متعدد ایجاد ارزش و دانش فناوری را در اختیار دارد، تعیین چشم‌اندازی از دستاوردهایی است که می‌خواهد در سال ۲۰۱۸ به آن‌ها دست یابد. طرح پرسش‌های کلیدی، موجب شناسایی فرصت‌های جدید در بخش‌های مختلف کسب‌وکار می‌شود.

سرمایه‌گذاری استراتژیک: روش انجام یک سرمایه‌گذاری موفق در عرصه‌ی دیجیتال چگونه است؟

درست است که دیجیتالی شدن به یک فرآیند همه‌گیر در میان تمامی صنایع تبدیل شده، ولی تعداد زیاد طرح‌های نو، تعدادی از بیمه‌گران را در انتخاب گزینه‌ی مناسب برای سرمایه‌گذاری، با مشکل مواجه کرده است. راستش را بخواهید، حدود نیمی از طرح‌های ابتکاری دیجیتال، بازدهی کمتری از میزان هزینه‌ی سرمایه دارند و اغلب بیمه‌گران، این کار را یک خرج بیهوده می‌دانند. ورود بازیگران دیجیتال – آمازون در سه‌ماهه‌ی آخر سال ۲۰۱۷، یک سرمایه‌گذاری سریع را در کسب‌وکار بیمه‌ای خودش انجام داد – بیمه‌گران را بر آن داشته که سرمایه‌گذاری‌های پربازدهی را انجام دهند. بیمه‌گران باید به دنبال نوآوری و ایجاد تحول در هسته‌ی کسب‌وکار خود باشند و منابعی را به این امر اختصاص دهند؛ مشارکت با سازمان‌های مستقلی که در زمینه‌ی نوآوری‌های کسب‌وکاری فعالیت می‌کنند، نمونه‌ای از همین اقدامات است.

اکوسیستم: استراتژی اکوسیستم بیمه چیست و تعاملات گسترده، چه کمکی به تولید فرصت‌های جدید می‌کنند؟

صنعت سنتی، در حال نابودی است و آینده‌ی کسب‌وکار، توسط پلتفرم‌ها و اکوسیستم‌ها شکل خواهد گرفت. برندگان عصر دیجیتال، آن‌هایی هستند که بر پایه‌ی مدل پلتفرم، طراحی شده باشند. موفقیت در ساختار جدید، مستلزم شناسایی فرصت‌های جدید و بازنگری مداوم در شیوه‌ی ارتباط با صنایع دیگر (و رقیبان) است. انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۲۵ میلادی، ۳۰ درصد از درآمد جهانی به اکوسیستم‌ها اختصاص داشته باشد؛ این رقم، بسیار بالا است و از همین رو، تعیین جایگاه در یک اکوسیستم گسترده، باید به اولویت اول صنعت بیمه در سال ۲۰۱۸ تبدیل شود.

داده و تجزیه‌وتحلیل: آیا می‌توان از طریق داده و تجزیه‌وتحلیل، به ارزش‌های بیشتری دست یافت؟

میزان داده‌های شخص ثالث، به آمار بی‌سابقه‌ای رسیده است و گوشی‌های هوشمند، به افزایش نمایی و روزافزون این داده‌ها، دامن می‌زنند. این داده‌ها از وابستگی بیمه‌گران به داده‌های داخلی (که از سیستم‌های سنتی نشاءت می‌گیرد و قابلیت انطباق کمی دارد)، می‌کاهد. بیمه‌گران باید منابع اطلاعاتی جدید را هدف قرار دهند، به دنبال نوآوری در مدل‌های تجزیه‌وتحلیل باشند، خطرات نوظهور را تحت پوشش کامل قرار دهند و تعهدات پرداخت بیمه‌ی فعلی‌شان را به بهترین نحو انجام دهند. با وجود این‌که اکثر مدیران اجرائی، از چالش‌های حرکت به سمت داده محور شدن استقبال می‌کنند، ولی تعدادی از بیمه‌گران نیز وجود دارند که ترجیح می‌دهند از  ریسک کردن دور بمانند. موفقیت از آن کسانی است که داده و تجزیه‌وتحلیل را در اولویت قرار دهند و فرآیند دیجیتالی شدن بیمه در سال ۲۰۱۸ را تسریع کنند.

فناوری اطلاعات و ارتباطات: فناوری اطلاعات و ارتباطات، چه تأثیری بر موفقیت صنعت بیمه در سال ۲۰۱۸ دارد؟

در یک محیط دیجیتال، وظیفه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات، به پشتیبانی از تجزیه‌وتحلیل داده و انتخاب و قیمت‌گذاری دقیق بیمه‌نامه محدود نمی‌شود. در آینده، فناوری اطلاعات و ارتباطات، نقش بسیار مؤثری را در موفقیت بیمه‌گران ایفا خواهد کرد. مدیران شرکت‌های بیمه باید نگاه جدیدی به فناوری اطلاعات و ارتباطات داشته باشند و مدل‌های عملیاتی تعریف‌شده توسط این علم را به کار بگیرند. تیم‌ها نیز باید از راهنمایی‌های مربیان مربوطه استفاده کرده و از این تخصص برای دستیابی به اهداف همه‌جانبه‌ی شرکت، بهره‌مند شوند. بدون اعمال این تغییرات، سرمایه‌گذاری‌های بزرگ، سودآور نخواهند بود.

میزان ارزشی که از طریق پیوستن به انقلاب دیجیتال بدست می‌آید، روزبه‌روز افزایش  می‌یابد؛ بیمه‌گران تصادفات و خسارات ملکی، از لحاظ رتبه‌بندی عملکرد دیجیتال، در چارک اول قرار دارند؛ سرعت رشد و سودآوری این دسته از شرکت‌های بیمه، دو برابر همتایان غیر دیجیتالی‌شان است. سفر به دنیای دیجیتال، مملو از چالش‌ها و پیچیدگی‌هاست.

منبع: Mckinsey

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا