بورسبورس اوراق

فضای معاملات بورس با پرواز شش هزار واحدی شاخص داغ‌تر شد/ رشد قیمت در ۹۵ درصد نمادهای بازار سهام

با به اوج رسیدن هیجانات مثبت در بورس تهران شاهد ثبت ارقام جدید در تمام شاخص‌های بازار بودیم. از این رو شاخص کل برای اولین بار به ارتفاع ۱۷۴ هزار واحد دست یافت. این در حالی است که ارزش معاملات خرد سهام در بورس وفرابورس با رشد ۳۰ درصدی نسبت به روز گذشته به رقم کم سابقه دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان رسید.

 به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در سومین روز از مهرماه، شاهد به اوج رسیدن سقف شکنی های جدید از نوع بورسی بودیم. این در حالی است که در وزهای گذشته نیز قیمت ها در تالار شیشه ای وارد محدوده های تاریخی جدیدی شده بودند که بسیار بالاتر از سقف های قبلی بود.

چشم فعالان اقتصادی به نشست امشب سازمان ملل

در عصر امروز به وقت تهران (ساعت ۶:۳۰) رئیس جمهور امریکا در سازمان ملل سخنرانی خواهد داشت. پس از آن نیز در ساعت ۱۰ شب به وقت تهران روحانی به ایراد سخنان خود خواهد پرداخت. اما مطلبی که امروز در بین فعالان بورسی و اقتصادی دست به دست می شد، تمرکز دادوستدهای بازار ارز بر روی متن سخنرانی این دو رئیس جمهور بود.

به عقیده کارشناسان دو نوع انتظار در بازار ارز بوجود آمده است. نخست اینکه احتمال هرگونه تماس اعمم از تلفنی، حضوری و حتی سلام و احوال پرسی این دو رئیس جمهور امروز ممکن است که در این صورت باید منتظر تاثیر قابل توجه پیامدهای منفی این مدل تماس در بازار ارز باشیم.

از این رو برخی کارشناسان بازار ارز بر این باورند که رشد اخیر نرخ ارز تنها بواسطه شایعه پراکنی افراد و دلالی های سودجو بوده تا دلارهای خود را در رقم های بالاتر بفروشند و این گروه معتقدند افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر موقتی است.

اما دسته ای دیگر بر اعتقادند که هیچ اتفاق خاصی در برنامه امروز سخنرانی دو رئیس جمهور نمی افتد چراکه اگر غیر از این بود می بایست پیش از این اخبار ضد و نقیضی می شنیدیم. پس در ادامه فردا نیز باید منتظر نوسانات نرخ ارز باشیم. البته قابل ذکر است که مطالب فوق تنها در حد حدس و گمان بوده و نمی تواند پایه ابرای معاملات چه در بازار ارز و چه در بازار  دلار محسوب شود.

اما در بین گروه های حاضر در معاملات امروز، گروه محصولات شیمیایی، فرآورده های نفتی و فلزات اساسی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. همچنین گفتنی است این سه در صدر جدول ورود نقدینگی جدید از سمت اشخاص حقیقی بودند. اما در بین نمادهای پُرتقاضای امروز، «تاپیکو»، «زاگرس» و «شراز» بیشترین حجم خرید اشخاص حقیقی را به خود اختصاص دادند. در مجموع امروز نیز در ادامه روند ورود نقدینگی جدید به بازار، خالص خرید اشخاص حقیقی عدد ۲۷۲ میلیارد تومان را به ثبت رساند.

اما در بین گروه های پُربازده امروز معاملات باید گفت از بین ۳۷ صنعت حاضر در بورس تهران، ۳۶ صنعت بازدهی مثبت را به ثبت رساندند و تنها صنعت کاغذ بود که با بازدهی منفی ۰.۸ درصدی مواجه شد. از سوی دیگر بازدهی گروه لاستیک و پلاستیک، محصولات غیر فلزی و شرکت های سرمایه گذاری به ترتیب برابر هفت، ۶.۵ و ۵.۴ درصد بود.

همچنین گفتنی است امروز گروه کانه های فلزی که تمام نمادهایش در محدوده صف خرید قرار داشتند شاهد دادوستد ۱۵۸ میلیون سهمی به ارزش ۹۸ میلیارد تومان بود کخ بازدهی ۴.۹۳ درصدی را برای سهامدارانش به همراه داشت.

در گروه فلزات اساسی که نمادهای بزرگش بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند نیز معاملات با هیجان هرچه مثبت تر ادامه یافت. دراین گروه تنها نمادهای «فخاس» و «کاوه» بودند که بازدهی کمتر از سه درصد را برای امروز به همراه داشتند. در مجموع معامله گران بیش از ۴۰۲ میلیون سهم از گروه فلزات اساسی را به ارزش ۲۰۶ میلیارد تومان دادوستد کردند.

در مجموع امروز شاخص کل با رشد بیش از ۵۹۹۰ واحدی برای اولین بار به ارتفاع ۱۷۴ هزار و ۶۱۸ واحد رسید. شاخص هم وزن نیز با رشدی برابر شاخص کل (معادل ۳.۶ درصدی) به پله ۳۰ هزار و ۴۰۷ واحد رسید. در این بین نزدیک به پنج میلیارد سهم به ارزش یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در بورس دادوستد شد که از این میزان یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. در بین نمادهای با اهمیت بورسی نیز «فارس»، «فولاد»، «کگل»  و«فملی» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

در فرابورس هم آیفکس با رشد ۶۳ واحدی از سایر شاخص ها جا نماند و خود را به ارتفاع ۲۰۱۲ واحد رساند. در این بازار نیز یک میلیارد و ۱۰۲ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۶۸۸ میلیارد تومان دادوستد شد که از این ۴۲۶ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در ین بازار اختصاص داشت. در فرابورس هم «زاگرس»، «ذوب» و «میدکو» هرکدام به ترتیب ۱۰، ۸ و ۸ واحد آیفکس را بالا کشیدند.

 

منبع
اقتصادآنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا