بورسبورس اوراق

افزایش ظرفیت تولید در «شبریز»/ «ثشاهد» تعدیل منفی داد

در سومین روز از مهرماه موج ادامه دار صعود در بازار سرمایه کشور بسیاری از نمادها را متوقف کرد و به همین واسطه بسیاری از نمادهای دیگر را مثبت به تابلو بازگرداند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بورس تهران امروز را نیز با صعود شاخص سپری کرد. در این روز شاخص بورس تهران با پنج هزار و ۹۹۳ واحد رشد پشت سر گذاشت و در پایان ساعت معاملات توانست به سطح ۱۷۴ هزار و ۶۱۸ دست یابد. طبق معمول و همزمان با رشد قیمت در اغلب نمادهای بورس و فرابورس، پیام ناظران این بازارها نیز پررونق بود؛ به طوری که امروز ۵۶ نماد متوقف و ۵۸ نماد بازگشایی شدند.
بورس:
  • «ثشاهد» خبر از کاهش سود داد: نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌ گذاری‌ شاهد (ثشاهد) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت درخصوص کاهش سود پیش بینی شده متوقف شد. شرکت اعلام کرده است که باتوجه به توضیحات ارائه شده در گزارش تفسیری مدیریت شرکت، علت اصلی کاهش سود خالص شرکت اصلی ناشی از عدم تحقق کامل سود پیش بینی شده شرکت های زیرمجموعه بوده است. مطابق با یادداشت ۲-۵-۲۴همراه صورت‌های مالی درآمد حاصل از سرمایه گذاری‌ها در شرکت‌های زیرمجموعه بالغ بر دو میلیارد و ۴۸۱ میلیون تومان است. این در حالی است که سود یاد شده در بودجه مصوب مبلغ ۴۳ میلیون و ۹۱۶ هزار تومان برآورد شده است.
  • «شبریز» و افزایش ظرفیت تولید: دیگر نماد متوقف شده طی روز جاری متعلق به شرکت پالایش نفت تبریز (شبریز) و به دلیل افشای اطلاعات بود؛ شرکت درمورد روغن موتور تولید شده توضیح داد. طی این توقف شرکت اعلام کرد که به موجب افتتاح طرح جدید مقدار حدود ۱۵ هزار لیتر از روغن موتور بنزینی و دیزلی در حال حاضر تولید شده و اقدامات لازم جهت اخذ پروانه بهره برداری و علامت استاندارد از سازمان استاندارد انجام شده و به اتمام رسیده و مراحل بازاریابی و فروش محصولات مذکور در حال انجام است و تاثیر سود و زیانی روغن‌های مزبور متعاقبا اعلام خواهد شد. با توجه به تقاضای بازار امکان افزایش تولید تا سقف ۱۲۰ هزار تن در سال میسر خواهد بود.
  • «سمازن» و تعدیل منفی: شرکت سیمان مازندران (سمازن) خبر از تعدیل منفی چهار تومانی داد. این شرکت اعلام کرد که با توجه به تامین آجر نسوز مورد نیاز کوره واحد یک شرکت به رغم تامین اعتبار و پرداخت پیش پرداخت مطابق نظر شرکت تامین کننده، به دلیل مشخص نبودن نرخ ارز برای شرکت مذکور و عدم واردات مورد نیاز، تولید و تحویل نشد و تاخیر به وجود آمده در این مهم٬ موجب عدم امکان راه اندازی خط مذکور شد. این امر موجب کاهش eps از مبلغ ۲۱۵ ریال به ۱۷۵ ریال شده است.
فرابورس:
  • «چکاپا» از افزایش قیمت گفت: نماد معاملاتی گروه صنایع کاغذ پارس (چکاپا) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت درخصوص افزایش قیمت رول کاغذ سفید و خمیر ویرجین متوقف شد. با توجه به نوسانات چشمگیر نرخ ارز و همچنین سایر اتفاقاتی که در حوزه کلان اقتصاد کشور رخ داده است، نرخ فروش کاغذ رول سفید (تن) در مرداد ماه پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و در شهریور ماه هفت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان (۴۳ درصد افزایش) و نرخ فروش خمیر ویرجین (تن) در مرداد ماه شش میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و در شهریور ماه هفت میلیون و ۳۰۰ هزار تومان (۱۸ درصد افزایش) داشته است.
  • افزایش نرخ محصولات «غمینو» را متوقف کرد: نماد معاملاتی شرکت صنایع غذایی مینو شرق (غمینو) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت درخصوص تغییر قیمت محصولات متوقف شد. شایان ذکر است برخی محصولات مانند ساقه طلایی و ترد مربوط به شرکت‌های گروه بوده که با توجه به ظرفیت های خالی توسط این شرکت تولید می شود که طبیعتا مجوز تغییر قیمت این محصولات توسط شرکت‌های دارای محصولات مطروحه فوق اخذ و اعمال می شود.

خلاصه پیام‌های امروز ناظران بورس و فرابورس در جدول زیر آمده است:

 

منبع
اقتصادآنلاین - محمدامین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا