انرژی

انتقاد بخش خصوصی از چندگانگی تصمیم‌گیری و رانت

نمایندگان اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی انتقاد خود را از چندگانگی تصمیم‌گیری و وجود رانت در کشور اعلام کردند.

به گزارش آرمان اقتصادی، اسلامی – عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی – در نشستی که ظهر امروز برگزار شد، با بیان این‌که اتحادیه در مورد رانتی که در جامعه در اختیار برخی قرار می‌گیرد مخالفت دارد، گفت: اتحادیه نه رانت می‌خواهد و نه موافق رانت است. تجارت و صادرات باید در شرایط مساوی انجام شود. اگر قرار باشد یک عده از رانت استفاده کنند و عده‌ای دیگر استفاده نکنند عدالت برقرار نخواهد شد.

وی با اشاره به تعدد بخشنامه‌های دولتی، اظهار کرد:در مورد مسائل ارزی بخشنامه‌های مختلفی وجود دارد که بخشی از آنها با یکدیگر متضاد هستند و این موضوع باعث سردرگمی صادرکنندگان شده است. امیدوارم با وحدت رویه مساله‌ی تقویت صادرات کشور به حرکت درآورد تا چرخ اقتصاد کشور بچرخد.

همچنین بخوانید

لزوم وجود رگولاتوری برای کنترل حرج و مرج در کشور

در ادامه‌ مراسم رفیعی‌فر – دبیر اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی – با بیان این‌که به عدم وجود رگولاتوری در کشور کمتر توجه می‌شود، گفت: در حال حاضر هرج و مرج اقتصادی در کشور وجود دارد و برای کنترل آن باید نهادی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: خواسته اتحادیه این است که هرگونه رانتی را در فرآورده‌ها بردارند، زیرا بخش خصوصی در شرایط مساوی می‌تواند بهتر عمل کند. وجود رانت به تولید و صادرات اعضای اتحادیه صدمه می‌زند.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی با تاکید بر این‌که اجرای ناقص نهاد رگولاتوری اثربخش نیست، ادامه داد: برای اجرای صحیح نظام رگولاتوری باید از اساتید دانشگاه‌ها، نمایندگان سه قوه و نمایندگان بخش خصوصی و غیره کمک گرفت تا یک نهاد فراقوه‌ای و فراحکومتی ایجاد شود.

از اتحادیه می‌خواهند دلار از سنا بگیرد و نیمایی پس دهد!

در ادامه احمد ابوترابی – عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی – با بیان این‌که در این شرایط فشار زیادی روی واحدهای پایین‌دستی وجود دارد، گفت: یکی از مشکلات ما برگشت ارز است. مشکل دوم این است که سقف را در بورس بازگذاشته‌اند و در حال حاضر با قیمت ۳.۵ برابر رقابت وجود دارد. در این شرایط تولیدکننده باید چه کار بکند؟ چرا دولتمردان این کار را با بخش خصوصی می‌کنند؟

وی با تاکید بر این‌که بخش خصوصی باید بازوی دولت باشد، افزود: سوال ما از وزیر نفت این است که مگر می‌شود ارز خود را از سنا گرفت و دلار نیما داد.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ادامه داد: طی این مدت ۳۰ بخشنامه صادر کرده‌اند که ۱۶ عدد آن باطل شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا