انرژی

مقایسه مصرف برق در خانه‌های ایران و جهان

میزان مصرف برق در هر کشور و در هرخانه بسته به میزان مصرف و شرایط مختلف متفاوت است، اما به طور میانگین باید گفت که بر اساس میانگین جهانی مصرف برق در خانه‌ها برابر با ۳.۳۷۰ کیلووات ساعت است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، میانگین مصرف برق در خانه‌های اروپا ۳۶۰۰ کیلووات ساعت در سال است که دو برابر بیشتر از مصرف برق در خانه‌های چین و سه برابر بیشتر از میانگین مصرف در خانه‌های هند است. این در شرایطی است که پایین‌ترین میانگین مصرف برق خانگی مربوط به نپال است که برابر معادل ۳۲۰ کیلووات ساعت در سال برق در این کشور مصرف می‌شود. همچنین بر اساس آمار جهانی در ایران شدت مصرف انرژی از تمام کشورها بالاتر است و چهار  برابر متوسط مصرف انرژی در دنیا شدت مصرف انرژی داریم؛ در این میان شدت مصرف انرژی الکتریکی سه برابر این مقدار بوده و این ناشی از یک مشکل نهادینه شده در مصرف انرژی کشور است.

با توجه به آمار آژانس بین المللی انرژی تا سال ۲۰۳۰ رشد مصرف کشورهای صنعتی و توسعه یافته محدود شده ولی کشورهای غیر صنعتی به شدت با رشد مصرف انرژی روبرو هستند که این امر بسیار نگران کننده است. البته کشورهایی مانند آمریکا و اروپا به سمت کاهش مصرف انرژی پیش می‌روند ولی این امر در خاور میانه و خصوصاً ایران رو به افزایش است و در واقع ایران کشوری است که در آن مصرف انرژی الکتریکی تبدیل به ثروت نمی‌شود و به هدر می‌رود که این امر بخاطر اسراف در مصرف انرژی برق در کشور است.

همچنین بخوانید

میزان مصرف انرژی برق در کشور به‌صورت مقطعی بوده، به‌طوری که در تابستان فشار روی شبکه‌های ما بسیار زیاد می‌شود و در زمان‌های دیگر این فشار روی شبکه‌های برق وجود ندارد و این قضیه بیانگر این است که در مصرف انرژی الکتریکی تعادل وجود نداشته و در نهایت منجر به اتلاف انرژی الکتریکی می‌شود.

از سوی دیگر براساس آخرین آمار مصرف برق ایران در دنیا در رتبه ۱۸ است و این در شرایطی است که میزان مصرف در سرانه تولید و شدت انرژی تناسبی با سایر کشورهایی که رتبه‌های مشابهی در عرصه‌های اقتصادی مانند ما دارند وجود ندارد. البته در این میان بر اساس آمار و ارقام در حال حاضر ایران دارای رتبه‌های برتر در این صنعت است، چرا که از نظر ظرفیت نصب شده رتبه ایران در دنیا ۱۴ و در بین کشورهای منطقه نیز رتبه ایران دراین عرصه اول است. علاوه بر این از نظر راندمان نیروگاه نیز ایران توانسته رتبه اول را از آن خود کند.

این در حالی است که در حال حاضر ۹۹.۹۷ درصد مردم ایران از نعمت برق برخوردار هستند، درحالیکه یک میلیارد نفر در دنیا از این نعمت برخوردار نیستند. علاوه بر این ۱۶ سال است که شبکه برق کشور پایدار بوده که همین مساله بیانگر شاخص‌های نسبتا مناسب صنعت برق ایران است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا