امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

کشت محصول سورگوم تا سطح ۱۴۰ هزار هکتار درکشور پیش بینی شده است

قزوین-معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای مقابله با کم آبی و تامین علوفه مورد نیاز دام در کشور باید سطح زیرکشت محصول سورگوم تا پایان برنامه توسعه ششم به ۱۴۰ هزار هکتار افزایش یابد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، همایش راهکارهای کشت ذرت و سورگوم وارتقای عملکرد این محصول باحضور عباس کشاورزی معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی ، فاطمه خمسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، کارشناسان یک شرکت تولید بذر از کشور فرانسه و تعدادی از کشاورزان و بهره برداران و تعاونی های کشاورزی در سالن باغستان قزوین برگزار شد.

عباس کشاورز معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در این همایش گفت:تامین علوفه دام درکشور باتوجه به ارتقای بهره ‌وری آب بمنظور تولید شیر و حفظ سلامت جامعه از رویکردهای جدی وزارت جهاد کشاورزی است.

وی با اشاره به شرایط منابع آب و تغییر اقلیم در کشور بیان کرد: در زمینه تولید محصولات علوفه‌ای باید به دنبال محصولاتی باشیم که علاوه بر کم آب بر بودن، با شرایط اقلیمی کشور سازگار، پرمحصول و باکیفیت باشند.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی یادآورشد: استفاده از ارقام کم آب بر با دوره رشد کوتاه و بهره گیری از روشهای نوین آبیاری در کشت محصولات علوفه ای، مصرف آب را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

کشاورز اظهارداشت: ترویج کشت گیاهان علوفه ای مقاوم به خشکی و شوری از جمله تاج خروس، ارزن و سورگوم در این شرایط کم آبی ضروری است و در این میان گیاه سورگوم با عملکردی معادل دو برابر ذرت و مصرف ۵۰ درصد آب کمتر از ارقام جدیدی محسوب می شود که از نظر کیفیت برای دام بسیار مناسب است.

توسعه کشت سورگوم در کشور ضروری است

وی یادآورشد:کشاورزی کوهستانی دراین شرایط اهمیت دارد تا بتوانیم برای دامها نیز غذای مناسب تولید کنیم اما به نظر می رسد در بخش دام بیشترین فعالیت کشاورزی بر یونجه متمرکز بوده و در سایر محصولات، توسعه معناداری بویژه در علوفه سورگوم را شاهد نبوده ایم.

کشاورز گفت: از بین محصولات در تولید ذرت علوفه ای که محصول عمده کشور است مشکل نداریم و چون این محصول در پایداری کشاورزی نقش مهمی دارد باید به آن اهمیت بیشتری دهیم.

وی اضافه کرد: به دلیل کمبود آب و اتفاقاتی که به هر دلیلی در این عرصه حادث شده حکم می کند از موضوعات حیاتی ومهم در توسعه کشاورزی در آینده کشور برخوردار شویم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهارداشت: تامین آب در کشور بسیار مهم است لذا همه باید بپذیریم فضای آینده ما برای تحقق توسعه پایدارکشاورزی توجه به مصرف آب و استفاده از محصولات کم آب است.

وی بیان کرد: رفتار ما در بخش کشاورزی و تولید شکنندگی دارد که رفع برخی از آنها ضروری است هرچند در تولید گوشت مرغ و تخم مرغ چون ظرفیت تولید در کشور بالاست اما در تولید شیر و تامین علوفه های حجیم مشکل داریم.

کشاورز اظهارداشت: دو روش را باید انجام دهیم اول این که در افزایش تولید شیر مصمم باشیم تا سلامت جامعه تضمین شود سپس در تامین علوفه در داخل اطمینان داشته باشیم تا این محصول قابل دسترس برای تولید کننده باشد.

کشاورز گفت: یونجه در ردیف چند محصولی است که از نظر مصرف آب بعد از نیشکر و برنج در بیشترین سطح تقاضا قرار دارد اما باید پذیرفت محصول یونجه ما با بی آبی کشور انطباق ندارد و با تقاضای آب در حال از بین رفتن است و اینکه یونجه با آب زیرزمینی آبیاری شود منطقی نیست.

وی اظهارداشت: علیرغم خواسته ما و ویژگی این گیاه در زراعت و دام بدلیل کمبود آب در تولید مستمر آن با چالش روبرو هستیم لذا باید محصول جایگزین پیدا کنیم که سورگوم با مصرف اب کمتر بهترین محصول است.

پیگیر انتقال تکنولوژی تولید محصول سورگوم از فرانسه هستیم

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: ذرت محصول خوبی است اما در زمان رویش آب نداربم و مشکل دیگر اینکه آنچه در سبد تکنولوژی ما بوده زیاد روی زمین می ماند لذا گروه ذرت را متنوع کردیم و امروز با گروههای ۳۰۰، ۴۰۰، ۵۰۰ و۶۰۰ با توان سازگاری وسیعتر و هم تولید بیشتر وارد کار شده ایم.

وی افزود: امروز ۴۵ درصد ارقام ذرت، دیگر از گروه ۷۰۰ نیست و قزوین چون محل مناسبی برای تولید و کشت ذرت محسوب می شود می تواند نگرانی ما را برای استمرار تولید ذرت برطرف کند.

کشاورز اظهارداشت: توجه به کشت نشایی، جابجایی تاریخ کشت و استفاده از آب باران در اجرای این طرح باید مورد توجه قرار گیرد و فدراسیون بذر سورگوم فرانسه آمادگی و ظرفیت خوبی برای کمک به کشاورزی ایران در این عرصه دارد.

وی بیان کرد: در حال حاضر تولید علوفه در کشور با مشکل مواجه شده و باید بسرعت فرمول تولید علوفه ای کشور تغییر کند و ما از بذر کارآمد و تجربه شده استفاده کنیم زیرا اروپا هم از نگرانی تغیبر اقلیم به محصول سورگوم روی آورده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: برای رفع نگرانی باید دنبال ارقام جدید باشیم و کشت سورگوم را در کشور توسعه دهیم اما متاسفانه این محصول فقط در مناطق محروم کشت و ترویج شده و در بطن تولید علوفه ای ما توسعه نیافته و تجاری سازی نشده است.

توسعه زیرکشت محصول سورگوم تا ۱۴۰ هزار هکتار

وی بیان کرد: از کارشناسان فرانسوی در ایران انتظار داریم ارقام سورگوم خود را ارائه و سازگاری آنها را تبلیغ سپس با تعیین یک شریک ایرانی نسبت به انتقال تکنولوژی اقدام کنند.

کشاورز اظهارداشت: اگر در سال اول میزان تولید پیش بینی شده محقق شده و تولید ثبت و تجاری سازی شود همکاری با فرانسه ادامه خواهد یافت.

وی گفت: در ۴ سال آینده باید ۱۴۰ هزار هکتار از مزارع کشور زیرکشت محصول سورگوم برود زیرا این محصول با مصرف آب کم و داشتن استاندارد تغذیه بهترین پیشنهاد در شرایط کم آبی کشور است و اگر گام به گام جلو برویم و دامداران پیشرو با صاحب تکنولوژی وارد مذاکره شوند و این تکنولوژی را دریافت کنند به اهداف خود می رسیم.

کشاورز تصریح کرد: باید دامدار مطمئن شود این محصول خوب است و به سمت استفاده از آن برود تا تولید و توسعه کشت سورگوم اقتصادی شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا