بانکبانک و بیمه

تمایل عراقی‌ها به ایجاد بانک‌ مشترک با بانک‌های خصوصی ایران


رییس فدراسیون اتاق های بازرگانی عراق با اشاره به مشکل نقل و انتقال پول بین دو کشور ایران و عراق گفت: بانک های عراقی تمایل دارند با بانک‌های خصوصی ایران بانک‌های مشترک تشکیل دهند.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.ir)، جعفر الرسول الحمدانی در نشست تجاری ایران و عراق با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران اظهار داشت: هنگامی که عراق با مشکلات جنگ و داعش درگیر بود ایران در کنار عراق باقی ماند و حتی همکاری ایرانی ها بعد از پایان درگیری‌ها نیز ادامه یافت، بنابراین بر عراقی ها واجب است که این لطف بزرگی ایران را پاس بدارند و اگر ایران دچار هرگونه فشار و تحریم شود ملت و حکومت عراق کنار ایران خواهد بود و به عنوان بخش خصوصی عراق اعلام می‌کنیم که به صورت فعال با ایران همکاری خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه ایران نقش بزرگی در فعال سازی دوباره اتاق‌های بازرگانی عراق داشت تاکید کرد: بخش خصوصی عراق نیز در کنار مواضع سیاسی این کشور پشتیبان ایران خواهد بود و دو پیام واضح داریم؛ یکی اینکه اجازه نمی‌دهیم ملت ایران دچار فشار و تحریم شود و دوم اینکه به دنبال حفظ و گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی هستیم و امیدواریم در روزهای آتی بخش خصوصی عراق امتحان خود را به خوبی پس دهد.
رییس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی عراق ادامه داد: مشکلاتی در خصوص ویزای تردد و تبادل اقتصادی خدمات و کالاها وجود دارد که زودی حل خواهد شد و آمادگی داریم روابط تجاری خود را با ایران افزایش دهیم؛ الحمدانی با اشاره به افزایش میزان تجارت ایران و عراق در ماه‌های اخیر اظهار داشت: علت اصلی این موضوع پایین آمدن ارزش ریال ایران است که موجب شده کالاهای زیادی از ایران وارد عراق شود و مرزهای دو کشور شلوغ شده است.
وی با بیان اینکه این موضوع می‌تواند مانند چاقوی دو لبه عمل کند٬ گفت: آنچه ایران انجام داده منفعت زیادی برای این کشور به جهت اقتصادی و رویارویی با تحریم‌ها خواهد داشت اما ممکن است شرکت‌های کوچک را نیز با مسائلی روبرو کند.
رییس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی عراق با اشاره به افزایش توریست‌های زیارتی و پزشکی از عراق به ایران تصریح کرد: علت اصلی این موضوع نیز پایین آمدن ارزش ریال است و مرزهای طولانی و روابط طولانی‌مدت ایران و عراق باعث استمرار و تقویت این روابط اقتصادی خواهد شد.
الحمدانی با اشاره به مسئله روابط بانکی و انتقال سرمایه تاکید کرد: تحریم‌های آمریکا علیه ایران برای تضعیف اقتصاد این کشور است و مهمترین شرط پیروزی تحریم‌ها ممانعت از ورود ارز به ایران خواهد بود.
وی با بیان اینکه ابزارهای ساده‌ای برای انتقال پول و سرمایه بین دو کشور وجود دارد که به بخش خصوصی مربوط می‌شود، گفت: انجام تبادلات از طریق بانک‌های محلی و بانک‌های مشترک یکی از این راه‌حل‌ها است و در این زمینه بانک‌های عراقی تمایل دارند با بانک‌های خصوصی ایران بانک‌های مشترک تشکیل دهند.
رییس فدراسیون اتاق های بازرگانی عراق با بیان اینکه بخش خصوصی دو کشور در مقابله با چالش‌های ایجاد شده هم رای هستند و نباید اجازه دهیم مشکلات، مانع پیشرفت روابط شود، ادامه داد: در روزهای اخیر استاندارد محصولات ایرانی که با استانداردهای عراق و بین‌المللی هماهنگ نبود مشکلاتی را به وجود آورد که این موضوع می‌تواند باعث بدنامی تولیدات ایرانی شود و از اتاق بازرگانی می‌خواهیم این موضوع را با تولیدکنندگان ایرانی پیگیری کنند تا نبود استانداردهای بین‌المللی عامل تضعیف روابط تجاری دو کشور نشود.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا