امور زیربناییراه و ساختمان

تحلیل تخصصی تصادف کاشان نطنز در کمیسیون ایمنی راه‌ها انجام می‌شود

سازمان راهداری اعلام کرد: تهیه گزارش بررسی تخصصی و همه جانبه این سانحه تا روشن شدن زوایای مختلف آن، در کمیسیون ایمنی راه‌ها انجام می شود.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، مهران قربانی عضو هیئت عامل و نماینده این سازمان در امور ایمنی راه و حمل و نقل با اعلام این مطلب افزود: پس از بررسی سناریوهای مطرح درنحوه شکل‌گیری تصادف اتوبوس اسکانیا با کشنده تانکر سوخت که در ۲۶ شهریور در محور آزاد راهی کاشان – نطنز بوقوع پیوست و منجر به کشته شدن ۱۹ نفر و مصدوم شدن ۲۶ نفر از هموطنان شد، نهایتا جمع بندی کارشناسان پلیس راهور بر قصور راننده کشنده تانکر در انحراف به چپ ناگهانی به عنوان علت تامه تصادف قرار گرفت.

وی اظهار داشت: در گزارش کارشناسی تهیه شده، زنجیره شکل‌گیری این تصادف مورد بررسی قرار گرفته و جدا از علت تامه، به احتمال وجود خستگی راننده کشنده تانکر به علت ساعات رانندگی پیش از تصادف، با توجه به مسیرهای طی شده، اشاره شده است. در کنار شواهد و مستندات موجود، اظهارات افراد شاهد که به فاصله کمی از محل وقوع حادثه، در حین حرکت در آزادراه ناظر بر نحوه شکل گیری تصادف بوده‌اند در راستای تشخیص کارشناسان پلیس راهور در تعیین علت تامه تصادف است.

قربانی تصریح کرد: این تشخیص به عنوان تشخیص کارشناسی پلیس راهور تلقی می‌شود و در طی مراحل رسیدگی قضایی، امکان طرح درخواست تجدید نظر برای راننده کشنده تانکر و استفاده از امکان اخذ نظریه هیات‌های کارشناسان رسمی دادگستری وجود خواهد داشت.

نماینده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در امور ایمنی حمل ونقل با اشاره به فرایند معمول رسیدگی نهایی به تصادف یاد شده و موارد مشابه گفت: در کنار مراحل یادشده، بنا به دستور وزیر راه و شهرسازی بررسی و تهیه گزارش تخصصی این تصادف در کمیسیون ایمنی راهها در دست انجام است و در مورد سایر موارد مشابه نیز، پس از وقوع تصادفات عمومی مهم و از جمله تصادفات مربوط به اتوبوسها، جدا از گزارش پلیس که از آن به گزارش و کروکی پلیس یاد می‌شود که ملاک بررسیهای قضایی و اقدامات پرداخت خسارات و تعهدات بیمه‌ای است، گزارش دیگری و با ماهیت موشکافانه تر و تحلیلی دردبیرخانه کمیسیون ایمنی راهها به منظور شناسایی سایر عوامل غیر مستقیم و تاثیرگذار تهیه می‌گردد.

وی افزود: عمدتاً مراحل بررسی و تهیه این گونه گزارش ها تحلیلی زمانبر است و مبنایی برای تغییرات در رویکردها، فرآیندها و دستورالعمل‌ها و تکنیکهای انجام امور ذیربط در حوزه های مدیریت ایمنی ، زیرساختها، ناوگان و رانندگان است و البته در بسیاری از کشورهای پیشرو در عرصه حمل و نقل مدت زمان به نتیجه رسیدن این گونه تحلیل ها ماهها و حتی به بیش از یک سال نیز می رسد، لیکن عمدتاً در ایران سعی بر آن است که حسب پیچیدگی و وضعیت تصادف، حتی‌الامکان در کمتر از سه ماه نتیجه این گونه تحلیلهای تخصصی همه جانبه با رویکرد پیشگیرانه در حوزه جاده ای مشخص شود.

قربانی با اشاره به مصادیق گزارش مشابه که نیازمند تحلیل در کمیسیون ایمنی راه ها هستند، یادآورشد: به عنوان نمونه در تصادف پیشین مربوط به برخورد تانکر با اتوبوس در شهر سنندج که در ۲۰ تیر امسال به وقوع پیوست، بررسیهای کارشناسی انجام گرفته است و فهرستی از اقدامات پیشنهادی برای ارتقای فرآیندهای موجود پیشنهاد گردیده که مراحل پایانی تدقیق و نهایی سازی آنها از جمله در خصوص ارتقای فرآیندهای کنترلی و نظارتی در حال طی شدن می باشد که نتیجه آن متعاقب طرح در جلسات رسمی کمیسیون ایمنی راهها تصمیم‌ گیری خواهند شد.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا