بورسبورس اوراق

افزایش انتقاد‌ها از سامانه بهین‌یاب وزارت صمت/ شفافیت در معاملات مانع احتکار کالا می‌شود

رضیان، نماینده مجلس: انتقاد‌های زیادی به سامانه بهین‌یاب وارد است، زیرا این سامانه برای معاملات بورس‌کالا بسیار حائز اهمیت است.

 

به گزارش آرمان اقتصادی، عبدالله رضیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سامانه بهین یاب وزارت صمت دارای نواقصی است، گفت: این سامانه از جهت آنکه سهمیه میزان خرید مواد اولیه را به بورس کالا معرفی می‌کند، حائز اهمیت است به طوری که نواقص و ایرادات این سامانه می‌تواند به طور مستقیم بر روند تولید کالاهای استراتژیک اثرگذار باشد.

وی اظهار کرد: البته روند منفی این سامانه توسط وزارت صمت در حال اصلاح است. کنترل و نظارت مستمر در خصوص میزان سهمیه‌ها باید وجود داشته باشد تا آسیبى به تولید و معیشت مردم وارد نشود و نیازهاى مردم تامین شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه به نقش بورس‎کالا در شفافیت معاملات کالا‌ها اشاره کرد و گفت: بورس کالا یکی از نهاد‌های مالی شفاف در اقتصاد است و همواره مورد حمایت مجلس و دولت قرار گرفته است؛ این بازار توانسته رقابت را در صنعت پتروشیمی و فلزات ایجاد کند و به عبارتی یکی از ابزار‌های اقتصاد ایران برای عبور از مرحله دادوستد‌های غیرشفاف و زیر زمینی محسوب می‌شود.

رضیان ادامه داد: التهاب‌های اخیر در حوزه بازار کالا‌ها که از نوسانات ارزی نشات گرفت، در حال پایداری و تعادل است و بورس کالا نیز در این مسیر اصلی‌ترین راهکار نهاد‌های تصمیم‌گیر برای حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده به شمار می‌رود.

این نماینده مجلس بیان کرد: باید پس از گذر بیش از یک دهه از عمر بورس‌کالا از نگاه داخلی و عرضه همه جانبه محصولات فراتر رویم و با اعتماد به بازار سرمایه، زمینه توسعه ابزار‌های مالی و مبادلات بین‌المللی را در بورس‌کالا فراهم کنیم؛ اما متاسفانه برخی‌ها تضاد منافع و صنفی خودشان را به بورس‌کالا که یک بستر شفاف برای مبادلات است نسبت می‌دهند که همین دیدگاه‌ها باعث ایجاد دست انداز در توسعه بورس‌کالا می‌شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به تجربه موفق دنیا در به کارگیری از ظرفیت‌های بورس‌های کالایی مطرح کرد: کشور‌های پیشرفته به دلیل قدرت بالا در معاملات بورس با ابزار‌های مالی، معاملات سراسر دنیا را تحت تاثیر قرار می‌دهند و ما نیز باید به بازار‌های متشکلی که زمینه رشد اقتصادی را فراهم می‌کنند توجه بیشتری داشته باشیم.

 

منبع
باشگاه خبرنگاران

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا