بانکبانک و بیمه

مشکلات بانکی با پذیرش شروط FATF حل نمی شود


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مشکل روابط ما در حوزه نظام بانکی در دنیا حتی در صورت پذیرش کنوانسیون تامین مالی تروریسم و شروط FATF، حل نمی شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.ir)، محمدرضا پور ابراهیمی در خصوص بررسی مجدد لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم به مهر اظهارداشت: کمیسیون اقتصادی قبلا گزارشاتی در خصوص تبعات الحاق ایران  به FATF  و پذیرش شروط FATF  و الحاق به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم به صحن علنی و هیات رئیسه ارائه داده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: معتقدیم مسائلی که در حوزهFATF مربوط به مسائل داخلی هستند و می توانند با قانون گذاری داخلی در حوزه اقتصادی به شفافیت بیشتر کمک کنند و منجر به رفع اشکالات موجود شوند، مناسب است.
وی ادامه داد: اما آنچه مربوط به خارج از کشور است، مانند کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم که می تواند ابزاری در دست دشمنان برای سوءاستفاده باشد مورد مخالفت مجلس است و تصمیم گیری دراین خصوص باید با نظر شورای عالی امنیت ملی و دستگاه های تخصصی انجام شود.
پورابراهیمی با بیان اینکه برجام اوج مذاکرات ایران در حوزه اقتصادی بود، تصریح کرد: در برجام در مورد موضوعات منطقه ای مثل حماس، حزب الله و سوریه و حقوق بشر مذاکره نکردیم. در برجام به توافق رسیدیم که محدودیت های هسته ای را بپذیریم و در قبال آن محدودیت های اقتصادی شامل محدودیت های بانکی، محدودیت های فروش نفت، صنعت حمل و نقل هوایی و دریایی برداشته شود و مذاکرات زیادی صورت گرفت و توافقی بین ایران و ۱+۵ انجام شد اما طرف مقابل به تعهدات اقتصادی خود عمل نکرد و آمریکایی ها با پررویی طلبکار شدند.
رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: بر همین اساس عاقلانه نیست با این افراد که اداره کنندگان اصلی جریان FATF هستند توافق جدیدی نوشته شود و تعهدات جدیدی به آن ها داده شود.
وی تاکید کرد: مطمئنم حتی در صورت پذیرش FATF آمریکایی ها با ادبیات سیاسی با جمهوری اسلامی برخورد خواهند کرد.
پورابراهیمی تصریح کرد: قطعا از نظر من مشکل روابط ما در حوزه نظام بانکی در دنیا حتی در صورت پذیرش کنوانسیون تامین مالی تروریسم و شروط FATF، حل نمی شود و رفتار آمریکا سیاسی خواهد بود و هیچ گونه اقدامی برای حل مشکلات مراودات بانکی ما انجام نمی شود.
وی گفت: ادبیات FATF قبل از اینکه تخصصی و اقتصادی باشد، ادبیاتی سیاسی است. با ادبیات سیاسی نمی توان مسائل اقتصادی را حل کرد.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا