ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

آنچه بر سر زیرساخت‌های ارتباطی آمد

توسعه شبکه ملی اطلاعات و زیرساخت‌های ارتباطی کشور همواره یکی از مطالبات از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده و برای تحقق این هدف، اقداماتی انجام شده است، از جمله اینکه تمامی شهرهای کشور تحت پوشش سراسری نسل‌های سوم و چهارم تلفن همراه قرار گرفته‌اند.

به گزارش آرمان اقتصادی، پیگیری و توسعه شبکه ملی اطلاعات همواره یکی از مطالبات از  وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده است. این پروژه ملی که در سه لایه زیرساخت، محتوا و خدمات ارائه می‌شود، با هماهنگی و همکاری جدی معاونت‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه روند روبه‌رشدی را طی می‌کند.

در همین راستا و در آغاز دولت دوازدهم با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان و متخصصان دانشگاهی و صنعت ابتدا به شناسایی خلل موجود پرداخته شد تا موانع و چالش‌های مسیر شناخته شوند و سپس با استفاده از فناوری‌های نوین و به‌روز جهانی و بهینه‌سازی به توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور اقدام شد.

همچنین بخوانید

به عنوان مثال یکی از اصلی‌ترین متولی‌های این حوزه، شرکت ارتباطات زیرساخت طی بازه زمانی یک ساله جهت تامین بستر مناسب برای نقش ‌آفرینی دیگر نهادها در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی اقدامات گوناگونی را انجام داد. از جمله مهم‌ترین این اقدامات می‌توان افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی ظرفیت پهنای باند شبکه انتقال به ۲۲ هزار و ۱۹۱ گیگابیت بر ثانیه به منظور تامین نیازهای مشتریان و اپراتورهای مخابراتی و همچنین شبکه دیتای شرکت در بخش انتقال را نام برد.

این پیشرفت در کنار افزایش بیش از ۸۰ درصدی ظرفیت پهنای باند اینترنت بین‌الملل از  ۹۹۵ به ۱۸۰۵ گیگابیت بر ثانیه در بازه زمانی یک ساله به منظور تامین نیاز اپراتورهای مخابراتی ثابت، همراه و ارائه‌دهنده خدمات اینترنت موجب تحول در اشتغالزایی کسب‌وکارهای مبتنی بر ICT و توسعه کمی و کیفی دسترسی به فضای مجازی همراه با ایمن‌سازی و پیشگیری از سوءاستفاده‌ها و اقدامات مخالف موازین دینی، فرهنگی و اخلاقی شد.

اساسنامه شرکت ترانزیت ارتباطات بین‌الملل نیز به منظور کسب سهم و درآمد از بازار پهنای باند منطقه و جهان تهیه شده و هم‌اکنون در مراحل تصویب قانونی خود است. همچنین مطابق احکام برنامه ششم توسعه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف به توسعه و تکمیل شبکه ملی اطلاعات امن و پایدار است. به‌همین منظور افزایش ظرفیت پهنای باند شبکه IP داخل کشور به ۷۷۸۷ گیگابیت بر ثانیه به منظور پوشش نیازهای اپراتورهای ثابت و همراه ارائه‌دهنده سرویس‌های مبتنی بر IP صورت پذیرفت.

هم‌چنین پیش از آغاز دولت دوازدهم، هفت درگاه ارتباطات بین‌الملل به طور مجزا و مستقل بوده‌اند و قطعی یکی از آنها موجب از دست رفتن ارتباطات برخی از کشور می‌شد. در یک سال گذشته، شرکت ارتباطات زیرساخت با طراحی و اجرای پروژه LGW، شبکه Ring مجزا ایجاد کرده است که ضمن جلوگیری از این قبیل قطعی‌ها، موجب افزایش ظرفیت، بهبود کیفیت و پایداری نیز می‌شود.

توسعه شبکه و دسترسی روستایی با هدف تحقق عدالت اجتماعی

گسترش پوشش خدمات از جمله وظایف محوله به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با همکاری اپراتورها و مجریان طرح خدمات عمومی اجباری (USO) تحت نظارت مستقیم و پیگیری وزیر ارتباطات است. تا قبل از آغاز دولت دوازدهم، در زمینه پوشش کامل نسل سوم و چهارم تلفن همراه شهرهای کشور، تنها تعداد ۱۰۵۷ شهر تحت پوشش G۳ و ۷۱۰ شهر تحت پوشش G۴ قرار داشتند که در این بازه یک ساله تمامی شهرهای کشور تحت پوشش سراسری نسل‌های سوم و چهارم تلفن همراه قرار گرفته‌اند.

در این مدت، تعداد سایت‌های G۳ از ۲۶ هزار به ۳۳ هزار و ۸۰۰ و تعداد سایت‌های G۴ نیز از ۱۴ هزار به بیش از ۲۷ هزار افزایش یافته است. درصد ضریب نفوذ تلفن همراه نیز به ۱۱۰.۳۲ افزایش یافته است. بیش از ۴۲ هزار روستا به شبکه سیار دسترسی پیدا کردند که از این تعداد بیش از ۳۱ هزار روستا از دسترسی به شبکه LTE برخوردار شده‌اند. هم‌چنین در راستای تحقق طرح USO و توسعه مناطق روستایی و محروم و تحقق دسترسی همگانی برای روستاها که تا قبل از آغاز دولت دوازدهم جمعا تنها چند هزار مشترک داشتند، تعداد مشترکین رومینگ در روستاها به ۷.۵ میلیون مشترک صورت افزایش یافته است.

امکان دسترسی پرسرعت برای ۵۴ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار، فراهم‌سازی امکان دسترسی ۳۶ هزار روستا با شبکه سیمی و WLL مخابرات، اقدام جهت هوشمندسازی مدارس، عرضه حدود ۱۳ هزار مودم رایگان در روستاها، تامین ۱۲۵۰ دستگاه ATM برای ارائه خدمات خرده بانکداری در روستاها و پیشبرد برقراری خدمات تلفن خانگی از دیگر دستاوردهای یک ساله ارائه خدمات در روستاها توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. با توسعه این زیرساخت‌های ارتباطی کلیه کسب‌وکارهای نوپا و شرکت‌ها می‌توانند در حوزه خدمات الکترونیکی خود از آن‌ها استفاده کنند و به کارآفرینی و اشتغالزایی در این مناطق بپردازند.

پوشش بیش از ۵۸ هزار کیلومتر از جاده‌های کشور تحت خدمات رومینگ ملی نسل چهارم تلفن همراه به عنوان یک نماد موفقیت ارزنده ملی در دولت دوازدهم جهت بهبود رفاه مردم قابل تصور است. به واسطه این توسعه پوشش و دسترسی، تعداد کاربران پهن باند موبایل G۳ و G۴ به بیش از ۶۵ میلیون مشترک رسیده است که رشد دو برابری در دولت دوازدهم را تجربه کرده و موجب شده ایران از بسیاری از کشورها مانند ترکیه پیشی بگیرد.

اما در زمینه سرعت هم مطابق گزارش‌های معتبر بین‌المللی Speed Test، رشد پرشتابی در افزایش سرعت دسترسی تجربه شده و توانستیم با رسیدن به سرعت ۲۳.۷۹ مگابیت بر ثانیه (متوسط جهانی: ۲۲.۸۱ مگابیت بر ثانیه) به رتبه ۵۸ ام جهانی دست یابیم. همچنین یکی از نتایج ملموس این اقدامات در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی شبکه ملی اطلاعات، افزایش نزدیک به دو برابری ترافیک داخلی به ۴۳۷ گیگابیت بر ثانیه است.

به منظور صیانت از حقوق ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور، حضور موثر و فعال در مجامع بین‌المللی در یک سال اخیر به طور ویژه پیگیری شده است. قرارگیری در بین کشورهای با بیش‌ترین رشد در شاخص جهانی IDI، ثبت نزدیک به ۱۰۰۰ دستگاه رادیویی در باندهای فرکانسی مهم و راهبردی در ITU، تهیه حداقل ۲۵ سند در مجامع مختلف بین‌المللی ITU، UPU، APT و …، حفظ کرسی‌های موجود و کاندیداتوری جهت ورود به شورای اتحادیه جهانی ارتباطات راه دور (ITU) از جمله این اقدامات است.

از دیگر اقدامات صورت‌گرفته در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی نیز می‌توان به مواردی از جمله توسعه و بهره‌برداری از خدمات رایانش ابری و اختصاص ظرفیت ابری به دستگاه‌های دولتی متقاضی و تهیه برنامه بهره‌برداری از مراکز داده دولت با مشارکت بخش خصوصی، مدیریت استقرار IP۷۶ در شبکه IP کشوری با تهیه نقشه راه راهبردی جامع IP۷۶ و پیاده‌سازی IP۷۶ در شبکه برخی از اپراتورها و اتصال ۳۶ دانشگاه به شبکه علمی کشور و برنامه‌ریزی جهت اتصال هر چه سریع‌تر سایر مراکز علمی و دانشگاه اشاره کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا