صنعتصنعت، معدن، تجارت

دستاوردهای صنایع دریایی کشور در سال‌های پس از انقلاب

در کشورمان، اگرچه دریا و صنایع مرتبط با آن همواره مورد توجه بوده است اما تا پیش از انقلاب، بخش زیادی از صنایع دریایی کشور از ساخت و تولید شناور و انواع کشتی گرفته تا انواع خدمات از طریق شرکت‌های خارجی انجام می‌شده است. این در حالی است که پس از انقلاب و دستیابی به استقلال کامل سیاسی، فرصت بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و توان داخلی در حوزه صنایع دریایی نیز همچون بسیاری از صنایع دیگر برای کشور فراهم شد.

در این زمینه یکی از مزیت‌های ایران در کشتی‌سازی و صنایع دریایی شرکت‌های کشتی‌ساز بزرگ مانند ایزوایکو و صدرا هستند. این دو شرکت بیش از ۸۰ درصد نیاز صنایع دریایی در ساخت کشتی و نفتکش را برطرف می‌کنند. در این زمینه سازمان‌های توسعه‌ای از جمله ایدرو با احتساب سهامی که از ایزوایکو دارد نقش بسیاری داشتند.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی ، با وجود همه مشکلات و محدودیت‌های داخلی و خارجی، متخصصان کشور توانستند با تلاش خود دستاوردهای بی‌نظیری در حوزه صنایع دریایی کسب کنند به طوری که، نه‌تنها امروزه بسیاری از نیازها در حوزه صنایع دریایی با تکیه بر توان متخصصان داخلی برطرف شده، بلکه خدمات و تولیدات صنایع دریایی کشور قابل ارائه به دیگر کشورها است. این امر نقش و جایگاه استراتژیک ایران را در منطقه دوچندان کرده است.

محمدسعید سیف، دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به بررسی ظرفیت‌ها و دستاوردهای صنایع دریایی کشور در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی پرداخته است.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری درباره دستاوردهای صنایع دریایی کشور در مقایسه با آغاز انقلاب گفت: دریا و صنایع دریایی بخش‌های مختلفی را شامل می‌شود که عبارتند از: سکوهای دریایی، استفاده از منابع نفت و گاز در دریا، حمل‌ونقل دریایی، صنایع صید و استفاده از آبزیان و ساخت و تعمیر انواع کشتی‌ها، شناورها، تجهیزات دفاعی و… که خوشبختانه در ۴۰ سال گذشته پیشرفت‌های چشمگیری در این حوزه وجود داشته است به طوری که در آغاز انقلاب ناوگان کشتیرانی و حمل‌ونقل دریایی محدودی داشتیم و درحال‌حاضر بیش از یک درصد از ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل دریایی جهان در اختیار ایران است و در منطقه نیز جایگاه نخست را در ناوگان حمل‌ونقل دریایی داریم.

محمدسعید سیف افزود: در حوزه بنادر نیز در آغاز انقلاب بنادر محدودی وجود داشت که فعالیت حمل‌ونقل و جابه‌جایی کالا را در حوزه‌های تجاری، نفتی و شیلات انجام می‌دادند و خوشبختانه درحال‌حاضر توسعه قابل توجهی در این حوزه ایجاد شده است و بیش از ۲۰۰ بندر کوچک و بزرگ در حوزه‌های مختلف تجاری، نفتی، شیلاتی و تفریحی در کشور مشغول به فعالیت هستند.

در حوزه کشتی‌سازی به طور تقریبی‌ در آغاز انقلاب فعالیت چندانی نداشتیم و چیزی که ۴۰ سال پیش ساخته می‌شد محدود به ساخت چند نمونه قایق کوچک بود اما درحال‌حاضر نمونه‌های مختلف کشتی‌ها و شناورهای دفاعی و غیر‌دفاعی وجود دارد که از سوی شرکت‌های داخلی ساخته شده‌اند و در حال بهره‌برداری هستند.

وی تصریح کرد: در حوزه آموزش و تربیت نیروی متخصص نیز آغاز انقلاب مشکلات زیادی وجود داشت به طوری که به طور تقریبی تمام متخصصان دریایی کشور برای آموزش باید به خارج از کشور اعزام می‌شدند تا دوره آموزش‌های تخصصی را بگذرانند اما درحال‌حاضر فارغ‌التحصیلانی در مقطع دکترا از دانشگاه‌های داخلی به تربیت متخصصان پرسنل دریایی در حوزه‌های تجاری، دفاعی و… مشغول هستند.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی ادامه داد: در مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی هیچ حوزه‌ای ۴۰ سال پیش در کشور وجود نداشت اما درحال‌حاضر زیرساخت‌های بسیار مناسبی برای تحقیقات و آزمایش‌های دریایی فراهم شده است و بیش از ۱۰ آزمایشگاه و مرکز تحقیقاتی فعال در کشور مشغول به فعالیت هستند.

همچنین، براساس تحقیقات و فعالیت‌های علمی حوزه دریایی در جایگاه هفتم دنیا قرار داریم که از لحاظ تعداد و انتشار مقاله‌های رتبه بسیار خوبی است به طوری که نسبت به کشورهایی همچون ژاپن و حتی برخی کشورهای اروپایی در جایگاه بالاتری قرار داریم و می‌توان امیدوار بود که اگر زنجیره علم تا عمل را کامل کنیم ارزش‌افزوده و اشتغال خوبی در کشور در حوزه دریایی ایجاد شود.

 

منبع : مارین‌نیوز

منبع

ایدرو

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا