بورسبورس اوراق

«ثشرق» تعدیل مثبت داد/ «ومعادن» نیروگاه خرید

در دومین روز از مهرماه، همزمان با رشد ادامه دار شاخص‌ها در بازار سرمایه کشور٬ تعداد توقف‌ها به مقدار قابل توجهی افزایش یافت و به تعداد ۹۱ رسید که همگی ناشی از افزایش پی در پی قیمت طی روزهای متوالی بودند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دوشنبه جاری از همان ابتدای شروع به کار بازار سبز و افزایشی ظاهر شد؛ به طوری که شاخص بورس تهران در این روز موفق شد تا با رشدی سه هزار و ۵۵۲ واحدی به سطح ۱۶۸ هزار و ۶۲۴ واحد صعود کند. در این روز تعداد پیام های ناظران بورس و فرابورس از روزهای دیگر بسیار فراتر رفت به گونه ای که در این روز شاهد توقف ۹۱ نماد و بازگشایی ۳۶ نماد دیگر بودیم. در این روز اگرچه همانند روزهای گذشته پرتعدادترین دلیل توقف‌ها نوسان‌های قیمت آن هم در جهت افزایشی بود اما چند نمادی نیز به دلایل دیگر و به منظور شفاف سازی متوقف شدند. امروز «ثشرق» از فروش بخشی از پروژه های خود گفت و «کفرا» از وثیقه شدن ۱۳۳ میلیون سهم خود توسط شرکت سرمایه گذاری صدر تامین خبر داد.

بورس:

  • «ثشرق» تعدیل مثبت داد: نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری مسکن شمال شرق (ثشرق) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت درخصوص فروش بخشی از پروژه های تحت تملک شرکت متوقف شد. شرکت در حال مذاکره جهت واگذاری واحدهای تجاری پروژه های کوهسنگی و امید مشهد بوده و واگذاری طبقه مثبت دو پروژه تجاری کوهسنگی محقق شده که موجب تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم شده است. به موجب این رویداد سود پیش بینی شده شرکت از مبلغ سه میلیارد و ۵۶۴ میلیون تومان به پنج میلیارد و ۶۹۱ میلیون تومان افزایش یافت.
  • «ومعادن» نیروگاه خرید: نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) به دلیل شفاف سازی درمورد خرید نیروگاه و افزایش سرمایه گذاری خود در بخش انرژی متوقف شد. به موجب این شفاف سازی شرکت از قطعی شدن خرید نیروگاه شاهرود با ظرفیت ۳۲۵ مگاوات توسط هلدینگ انرژی تابع خود خبرداد. این شرکت همچنین اعلام کرد که سرمایه گذاری در هلدینگ یاد شده را از ۲۵ درصد به ۷۵ درصد افزایش داده است و به موجب همین افزایش ۱۰۰۰ میلیارد تومان به دارایی‌های شرکت اضافه شده است. به جز موارد یاد شده شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات از انجام مذاکرات با بانک سپه در صورت آمادگی این بانک برای فروش گروه مدیریت سرمایه گذاری امید خبر داد.
  • ۱۳۳ میلیون سهم «کفرا» وثیقه شد: نماد معامللاتی  شرکت فرآورده‌های نسوز ایران (کفرا) به دلیل نیاز سهامدار عمده به انتشار اوراق سلف موازی متوقف شد. طی مستندات ارائه شده شرکت سرمایه گذاری صدر تامین (سهامی عام) به عنوان سهامدار عمده آن شرکت (۵۹.۷۳ درصد از سهام) جهت انتشار اوراق سلف موازی استاندارد تعداد ۱۳۳ میلیون سهم از سپرده تحت مالکیت خود در شرکت فرآورده های نسوز ایران ( سهامی عام ) را نزد شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه وثیقه گذاشته است.

فرابورس:

  • «غشوکو» و افزایش قیمت مواد اولیه: نماد شرکت شوکوپارس (غشوکو) امروز متوقف شد تا درخصوص افزایش قیمت مواد اولیه خریداری شده توسط شرکت به ارائه توضیحات بپردازد. بر این مبنا شرکت اعلام کرد که به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و مواد مورد نیاز برای بسته بندی، میانگین قیمت خریداری این ملزومات از دو هزار و ۳۳ تومان به سه هزار و ۵۷ تومان افزایش یافته است.
  • «سفاسی» کامیاب در مزایده: دیگر نماد متوقف شده در روز جاری نماد (سفاسی) متعلق به شرکت فارسیت اهواز بود که به دلیل فروش بخشی از اقلام مازاد، غیر مولد و ضایعاتی متوقف شد. طی این شفاف سازی شرکت اعلام کرد که موفق به فروش شش قلم از ۷ نوع کالای به مزایده گذاشته شده است که تمامی آنها را بالاتر از قیمت تمام شده این اقلام برای شرکت، به فروش رسانده است.

خلاصه پیام‌های امروز ناظران بورس و فرابورس در جدول زیر آمده است:

 

منبع
اقتصادآنلاین - محمدامین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا