بورسبورس اوراق

رشد فلزی‌ها در سایه عرضه‌های «فولاد» در بورس کالا/ صهود شاخص بورس به سطح ۱۶۸هزار واحد

شاخص بورس تهران امروز هم در ادامه رشد انفجاری خود در ماه‌های اخیر با رشد بیش از ۳هزار و ۵۰۰ واحدی مواجه شد و در سطح ۱۶۸ هزار و ۶۲۴ واحد ایستاد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امروز همه شاخص‌های بازار رشد داشتند؛ به‌طوری که شاخص کل بورس امروز با ۳۵۵۲.۵۱ واحد معادل ۲.۱۵ درصد رشد٬ باز هم سقف را شکست و برای اولین بار به رقم ۱۶۸ هزار و ۶۲۴.۵۳ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با ۶۲۳.۰۶ واحد معادل ۲.۱۷ درصد رشد٬ به رقم ۲۹ هزار و ۳۴۷.۵ واحد رسید.

ارزش معاملات امروز بورس حدود ۱۱۶۷ میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی بورس حدود ۱۱۲۶ میلیارد تومان و مجموع ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم بورس و فرابورس امروز حدود ۱۵۰۶ میلیارد تومان بود.

امروز بیشتر صنایع مثبت بودند. عرضه‌های امروز فولاد مبارکه اصفهان در بورس کالا موجب شد تا گروه فلزی و معدنی امروز رشد قابل توجهی داشته باشند؛ به‌طوری‌که سه نمادی که بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص گذاشتند از گروه فلزی و معدنی (فولاد٬ ومعادن٬ فملی) بودند.

چراغ سبز بورس کالا به نمادهای فلزی و معدنی

امروز بیش از ۱۱۹ هزار تن ورق در تالار نقره‌ای عرضه شد. تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا امروز میزبان عرضه ۱۱۹ هزار و ۷۰۰ تن انواع ورق‌های گرم، سرد، گالوانیزه و قلع اندود شرکت فولاد مبارکه اصفهان بوده است. سه هزار تن مس کاتد، ۹ تن کنسانتره فلزات گرانبها، ۱۶۰ تن سولفور مولیبدن و ۲۰ کیلوگرم شمش طلا نیز در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد. این عرضه‌ها و افزایش قیمت قابل توجه موجب تمایل بیشتر فعالان بازار به گروه فلزی و معدنی شد؛ به‌طوری که سه شرکتی که بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص کل داشتند٬ از این گروه بودند. در جدول زیر٬ تغییرات قیمت محصولات فلزی در بورس کالا مشاهده می‌شود.

شاخص تحت تاثیر کدام نمادها قرار گرفت

شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۴۱۲.۸۷ واحد٬ توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با ۲۷۷.۲۶ واحد٬ ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۲۳۱.۲۱ واحد٬ ارتباطات سیار ایران (همراه) با ۲۳۱.۰۲ واحد٬ صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۲۰۷.۰۹ واحد٬ مخابرات ایران (اخابر) با ۱۹۸.۱۸ واحد و پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۱۹۰.۳۱ واحد رشد٬ بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. سه نماد با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل٬ تحت تاثیر عرضه‌های امروز شرکت فولاد مبارکه اصفهان در بورس کالا٬ شاهد رشد قیمت قابل توجه بودند.

برترین گروه‌ها کدام بودند

امروز بیشترین ارزش معاملات به گروه‌های شیمیایی، فلزات اساسی، بانک‌ها٬ فرآورده‌های نفتی٬ خودرو، چند رشته‌ای صنعتی و کانه‌های فلزی اختصاص داشت.

کدام صنایع بیشترین بازده را داشتند

امروز ۳۱ صنعت بازده مثبت و پنج صنعت زیان نصیب سهامداران کردند. گروه ساخت دستگاه‌های ارتباطی با تک‌سهم پارس الکتریک (لپارس) بیشترین بازده امروز معادل ۷.۲۷ درصد را به جای گذاشت. گروه قند و شکر که چندی است روند رشدی به خود گرفته٬ امروز با ۵.۱ درصد بازده در جایگاه دوم بیشترین بازده قرار گرفت و همه شرکت‌های زیرگروه آن مثبت بودند. گروه مخابرات با دو سهم «اخابر» و «همراه» ۴.۹۴ درصد بازده داشت که هر دو سهم این گروه در لیست بیشترین نمادهای موثر بر رشد شاخص قرار داشتند. گروه استخراج نفت و گاز با تک‌سهم «حفاری» امروز ۴.۸۳ درصد بازده داشت و در جایگاه چهارم قرار گرفت. حمل‌ونقلی‌ها هم امروز ۴.۲۴ درصد بازده داشتند؛ از این گروه «حریل» و «حتاید» منفی بودند. گروه استخراج کانه‌های فلزی ۴.۱ درصد بازده داشت؛ از این گروه تنها «کدما» منفی بود و «ومعادن» دومین نماد تاثیرگذار بر رشد امروز شاخص بود. گروه استخراج سایر معادن با تک‌سهم «کماسه» ۳.۶۷ درصد بازده داشت. گروه استخراج زغال‌سنگ با سه سهم «کطبس»٬ «کپرور» و «کشرق» ۳.۶۶ درصد بازده داشت. شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی ۳.۳۴ درصد بازده داشتند. در گروه فلزات اساسی با ۳.۲ درصد بازده فقط «فسرب» و «فخاس» منفی بودند؛ «فولاد» امروز در صدر تاثیرگذارترین نمادها بر شاخص قرار داشت که متاثر از عرضه‌های قابل توجه آن در بورس کالا بود که موجب استقبال فعالان از این سهم شد. همچنین سهم «فملی» هم از این گروه متاثر از عرضه‌های بورس کالا٬ امروز سومین سهم تاثیرگذار بر شاخص بود.

کدام صنایع امروز بازده منفی نصیب سهامداران خود کردند

گروه سایر واسطه‌گری‌های مالی با زیان ۱.۶۴ درصد٬ تامین آب٬ برق و گاز با زیان ۱.۳۵ درصد٬ محصولات چوبی با زیان ۰.۵۹ درصد٬ خودرو و ساخت قطعات با زیان ۰.۱ درصد و زراعت با زیان ۰.۰۳ درصد٬ امروز ضرر نصیب سهامداران کردند.

کوتاه از فرابورس

آیفکس هم امروز مثبت بود؛ شاخص کل فرابورس با ۴۷.۶۷ واحد (۲.۵۱ درصد) رشد٬ امروز بر پله ۱۹۴۹.۶۹ واحد ایستاد. نمادهای ‌»میدکو»٬ «ذوب»٬ «هرمز»، «زاگرس»٬ «دماوند» و «شرانل» بیشترین تاثیر مثبت و «شراز» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس داشتند. امروز ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی فرابورس امروز حدود ۳۸۰ میلیارد تومان بود.

اقتصاد.آنلاین

منبع
اقتصادآنلاین - مروارید اسلامی

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا