بانکبانک و بیمه

برگزاری اولین همایش بانکداری شرکتی

اولین همایش بانکداری شرکتی با حضور مدیران ارشد و تصمیم‌گیران مالی هلدینگ‌ها و شرکت های بزرگ ایران برگزار می‌شود.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، با توجه به اعلام برگزاری اولین همایش بانکداری شرکتی که با حضور مدیران ارشد و تصمیم‌گیران مالی ۵۰۰ شرکت برتر ایران برگزار خواهد شد، مصاحبه‌ای با آقای دکتر دیواندری رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی و رییس کل همایش بانکداری شرکتی داشتیم که به شرح زیر تقدیم حضور می شود.

در این مصاحبه کوتاه سعی شده تا نقش بانکداری شرکتی در ارائه خدمات بهتر به شرکت ­ها تبیین شده و تحلیلی از وضعیت بانکداری شرکتی در ایران ارائه شود. جهت اطلاع اولین همایش بانکداری شرکتی و نمایشگاه تخصصی راهکارهای بانکداری و تامین مالی شرکتی در روز دوم آبان ماه سال ۱۳۹۷ در مرکز همایش های بین‌المللی صداوسیما برگزار خواهد شد.

با توجه به تعاریف متفاوتی که برای بانکداری شرکتی شده امکان دارد تعریف خودتان از بانکداری شرکتی را بازگو کنید؟

با توجه به اینکه عمده خدمات بانک ها بر پایه نیازهای اشخاص حقیقی طراحی می‌شوند و معمولا هم تمرکز صرف بر بازار پول دارند؛ پیچیدگی نیازهای مشتریان حقوقی بزرگ در راهکارهایی که بانک‌ها باید برای رفع چالش‌های این مشتریان داشته باشند، دیده نمی­ شود. لذا بانکداری شرکتی که در حقیقت راه‌ حل‌ محور است سعی می‌کند با ایجاد عمق بیشتر در دانش یک بانک نسبت به کسب و کار مشتری و طراحی راه‌حل‌های متناسب با ویژگی‌های مشتری و زنجیره تامین آن، پاسخگوی نیازهای کسب و کارهای بزرگ باشد.

چرا بانکداری شرکتی از نظر شما مهم است و در دنیا بانکداری شرکتی به کدام سمت و سو رفته است؟

نقش بانکداری شرکتی از این منظر بسیار با اهمیت است که ظرفیت‌های خاصی در هر کشور وجود دارد که صرفاً نزد سازمان‌های بزرگ است و افزایش بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها می‌تواند آثار اقتصادی زیادی داشته باشد. با وجودی که به صورت کلی در بسیاری از صنایع، کسب ­و ­کارهای کوچک و متوسط بخش قابل‌ توجه از فضای فعالیتی که سابقا نزد کسب و کارهای بزرگ بود را تصاحب کرده‌اند اما هنوز موانع سرمایه‌ای، امنیتی و … بسیاری، مانع از کاهش نقش سازمان‌های بزرگ در اقتصادها می‌شوند.

علاوه بر این، در دنیا به علت وجود کسب و کارهای بین‌المللی که گستردگی فعالیت آنها مرزهای جغرافیایی نمی‌شناسد؛ همراهی بانک‌ها با مشتریان فراتر از مرزهای کشورها بسیار حائز اهمیت است. نقش بانک‌های برتر دنیا فقط به ارائه خدمات سپرده‌ای، تسهیلات و … خلاصه نمی‌شود. بلکه بانک امین مشتری در تعاملات تجاری وی و مشاور او در اتخاذ بهترین تصمیمات برای رشد و حل مشکلات کسب و کاری است. تصمیمات کلیدی کسب و کارها اعم از ادغام و تملک، فعالیت‌های وارداتی و صادراتی و … عموماً با همراهی مشاوران بانکی آموزش‌دیده در زمینه بانکداری شرکتی انجام می‌شوند.

همایش بانکداری شرکتی چگونه شکل گرفت و هدف از برگزاری آن چیست؟ مخاطبان اصلی این همایش چه کسانی هستند؟

با توجه به فضای اقتصادی موجود در کشور باید هم‌افزایی حاصل از تلاش‌های فعالان اقتصادی و صنعت بانکداری افزایش یابد. در حال حاضر محصولات سنتی موجود در سبد خدمات بانکی نمی‌توانند پاسخگوی نیازهای کسب و کارهای بزرگ باشند. در این زمینه اشکالات فرایندی، فناورانه و … هم به شکاف میان انتظارات مشتریان و خدمات بانک‌ها افزوده است. لذا این همایش در پی ایجاد دیالوگ دوطرفه جهت ابراز انتظارات کسب و کارهای بزرگ و شرایط و چالش ­های نظام بانکی است؛ تا گامی در راستای تقویت خدمات بانکداری باشد.

بانکداری شرکتی در مقایسه با بانکداری خُرد در ایران آنطور که توقع می‌رفت پیشرفت و توسعه نیافته است؛ آیا با این فرض موافق هستید؟ اگر بله چرا اینطور بوده است؟ آیا بانک‌ها در این حوزه ضعف داشته‌اند؟ یا شرکت‌های ارائه‌دهنده زیرساخت‌های لازم در این حوزه ضعف داشته‌اند؟ و یا فراتر از این‌ها، کسب‌ و کارها و شرکت‌ها این نیاز را سمت نظام بانکی مطرح نکرده‌اند؟

تکامل مدل‌های جدید بانکداری در تمام کشورها امری زمان‌بر بوده است. در ایران هم چند سالی است که این موضوع مطرح شده و توسط برخی از بانک‌ها در دستور کار قرار گرفته است. عمده آسیب موجود در نحوه پیاده‌سازی بانکداری شرکتی در کشور در حال حاضر این است که مفهومی که در دنیا تعریف مشخصی دارد به بهبود نسبی در فرایندهای تعاملی بانک و مشتری محدود شود. البته سهمی از محتوای بانکداری شرکتی باید از طریق خدمات ارزی بین‌المللی و بازار سرمایه تامین شود که برای بانک‌های کشور محدودیت‌هایی وجود دارد. طبیعی است که شرکت‌های ارائه‌دهنده زیرساخت هم می‌توانند با راهکارهای ویژه بانکداری شرکتی، از بانک‌ها پشتیبانی نمایند.

وضعیت پیاده‌سازی بانکداری شرکتی در بانک های کشور را چگونه ارزیابی می‌نمایید؟ به نظر شما چند درصد از بانک­ های کشور توانایی ارائه خدمات بانکداری شرکتی را دارند؟

بانکداری شرکتی در کشور توسط تعدادی از بانک‌ها در حال راه‌اندازی است. وضعیت آن در هیچ یک از بانک‌ها به صورت تکمیل شده نیست اما این مسیر روشنی است که اگر با دانش کافی راهبری شود می‌تواند بانک‌ها و کسب و کارها را در یک رابطه برد – برد منتفع نماید. همچنین برای کشورمان خدمتی ارزنده است که نقش اقتصادی ارزشمندی دارد. در خصوص اینکه آیا تمام بانک‌ها توانایی ارائه خدمات بانکداری شرکتی را دارند هم باید گفت که حتی اگر اینطور باشد؛ انجام اینکار به صلاح نخواهد بود. زیرا ماموریت بانک‌ها، هدف گیری بازار توسط آنها، ترکیب مشتریان آنها و … با هم متفاوت است و بهتر است هر بانک با بررسی جمیع جوانب گروه بندی مشتریان خود را تعریف نماید. البته نقش زیرساخت‌های بانک ­ها، نیروی انسانی متخصص برای این موضوع و … را هم نباید نادیده گرفت که از بانکی به بانک دیگر متفاوت است.

آیا بحث‌های قانونگذاری می‌تواند به عنوان یکی از موانع عدم پیشرفت بانکداری شرکتی باشد؟ اگر بله چرا؟

عمده نیاز بانکداری شرکتی در بحث قانونگذاری، مربوط به چابکی و بروز بودن مراجع قانونگذار در تبیین نحوه فعالیت‌های مرتبط با بانکداری شرکتی و نیز قابلیت‌های فناورانه جدیدی است که در دنیا ایجاد شده است. علاوه بر این، مبحث درآمدهای حاصل از همکاری بانک با شرکت‌های تامین‌کننده خدمات برای طراحی راهکارهای بانکداری شرکتی هم نیاز به تامل دارد. مشکلات موجود در بهره‌برداری بانک‌ها از این درآمدها و مباحث مالیاتی غیرشفاف منجر به عدم تمایل بانک‌ها به تکمیل سبد خدمات بانکداری شرکتی شده است.

هر کدام از بازیگران، از جمله بانک‌ها، شرکت‌های ارائه دهنده زیرساخت‌های لازم، کسب‌ و کارها و قانونگذار چه مسیری را باید طی کنند تا به بانکداری شرکتی واقعی دست پیدا کنیم؟

مسیر صحیح قطعا کسب دانش تخصصی قبل از هرگونه اقدامی است. ترجمه موضوعات جدید به آنچه که تاکنون بوده است؛ آسیبی است که در نهایت تمام بازیگران این عرصه را متضرر خواهد نمود. استفاده از مشاوران متخصص و طراحی بر اساس شرایط خاص هر بانک موضوعی است که باید حتما مورد توجه بانک‌ها قرار بگیرد. همچنین فاز تغییر مدل کسب و کار بانک‌ها نیاز به مدیریت قوی دارد و باید این فاز گذار به صورت ویژه و برنامه‌ریزی شده هدایت شود.

به نظر شما میزان نفوذ استفاده از خدمات بانکداری شرکتی در بازار هدف چگونه است؟

بازخورد اقدامات صورت‌ پذیرفته توسط بانک‌هایی که اقدام به راه‌اندازی بانکداری شرکتی کرده‌اند خوب بوده است؛ اما همچنان ظرفیت فعالیت زیادی در این زمینه وجود دارد. همچنین برخی از خدماتی که توسط بانک‌های خارجی در بانکداری شرکتی ارائه می‌شوند هنوز در کشور ما ارائه نشده که آن هم می‌تواند فضای فعالیت بکری برای بانک‌ها باشد.

آیا برگزاری این همایش با رویکردهای جدید در سال­ های بعد نیز ادامه خواهد داشت؟

بله، این همایش پا به‌ پای پیشرفت بانک‌های کشور در سنوات آتی موضوعات روز بانکداری شرکتی را مورد بررسی قرار خواهد داد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا