خودروصنعت، معدن، تجارتصوت

توانمند سازی خودروسازی با رقابتی شدن بازار

 

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: توانمند سازی صنعت خودروسازی در گرو رقابتی شدن بازار است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  بهرام پارسایی در گفتگو با برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد ضمن مخالفت با طرح مسکوت ماندن ساماندهی بازار خودرو در خانه ملت افزود: این طرح به صورت یک فوریتی در اردیبهشت ماه امسال به تصویب رسید که متاسفانه کمیسیون صنایع و معادن مجلس بعد از گذشت چندماه پیشنهاد مسکوت ماندن طرح مزبور را به مدت شش ماه ارائه کرد.

همچنین بخوانید

وی همچنین با بیان اینکه به دنبال این تصمیم نامه‌ای با امضای ۱۵ نفر از نمایندگان معترض به هیئت رئیسه مجلس ارائه گردید، اظهارداشت: طرح مسکوت ماندن ساماندهی بازار خودرو امروز در صحن مجلس شورای اسلامی با ۴۹ رای از ۲۳۳ رای رد شد.

نماینده مردم شیراز در خانه ملت ضمن اشاره به بازگشت طرح مورد نظر پس از رد شدن در صحن مجلس شورای اسلامی به کمیسیون صنایع معادن گفت: کمیسیون مربوطه حداکثر تا یک ماه آینده باید نظر خود را به صحن مجلس ارائه کند.

وی در ادامه طرح ساماندهی بازار خودرو را طرحی کامل دانست و افزود: این طرح در نشست‌هایی با کارشناسان مربوطه و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با هدف رقابتی شدن و انحصارزدایی بازار خودرو تهیه شده است.

پارسایی همچنین با بیان اینکه انحصار در بازار خودرو سبب عقب ماندگی این صنعت شده است، گفت: بنابراین با اجرای طرح مورد نظر کیفیت و خدمات خودروهای داخلی افزایش خواهد یافت و شرکت‌های سازنده نیز پاسخگویی بیشتری خواهند داشت.

وی اظهارداشت: کاهش تعرفه خودرو و حذف تعرفه خودروهای هیبریدی با هدف کاهش آلایندگی کلانشهرها از رویکردهای دیگر اجرای طرح ساماندهی بازار خودرو خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قانون مطلوبی برای نظارت بر قیمت گذاری بازار خودرو وجود ندارد این در حالیست که با اجرای طرح ساماندهی بازار خودرو نظارت‌ها بیشتر خواهد شد.

وی افزود: علت اصلی نابسامانی فعلی بازار خودرو مربوط به قیمت گذاری و عدم تعهد فروشندگان خودرو بوده که به دلیل نبود قانون نظارتی مناسب به وجود آمده است.

پارسایی دلیل نبود فضای رقابتی در بازار خودرو را داشتن لابی قوی خودروسازان عنوان کرد و گفت: بهانه خودروسازان برای ادامه فعالیت حمایت از قطعه سازان و کارگران است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حالی که خودروسازان ۱۵ هزار میلیارد تومان به قطعه سازان بدهکار هستند، افزود: شرکت ایران خودرو ۲۷ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی و پنج هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد که نشان دهنده سوء مدیریت، منافع گسترده و وجود مافیا در صنعت خودروسازی کشور دارد.

برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۶۰ دقیقه به تهیه کنندگی « حسن سعید کلاهی، سید وحید موسوی، حمید رضا کجوری » با هدف تحلیل و بررسی مهمترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد وعلاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا