بین الملل

دولت چین سند ملی مقابله تجاری با آمریکا را منتشر کرد

دولت چین سند ملی مقابله تجاری با آمریکا را منتشر و در آن، واقعیات تقابل تجاری بین این دو کشور را تشریح کرد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از رادیو تلویزیون چین، دفتر مطبوعاتی شورای دولتی چین ۲۴ سپتامبر کتاب سفید چین درباره واقعیت تقابل تجاری بین چین و آمریکا و موضع چین درباره آن را منتشر کرد که هدف از آن تشریح واقعیات روابط اقتصادی و تجاری و سیاست و موضع چین در مقابله اقتصادی و تجاری بین دو طرف و یاری به حل منطقی این مسئله است.

این سند با حدود ۳۶ هزار کلمه غیر از پیشگفتار به ۶ بخش تقسیم می شود که عبارتند از منافع متقابل ناشی از همکاری اقتصادی و تجاری چین و آمریکا، واقعیات درباره روابط اقتصادی و تجاری چین و آمریکا، عملکردهای دولت آمریکا در راستای حمایتگرایی تجاری، زورگویی دولت آمریکا در مسئله تجاری، تأثیرات منفی ناشی عملکرد نامناسب دولت آمریکا در توسعه اقتصاد جهانی و موضع چین در این زمینه.

در این سند آمده است: چین بزرگترین کشور در حال توسعه جهان و آمریکا کشوری توسعه یافته است. روابط اقتصادی و تجاری دو طرف نه تنها برای دو کشور حائز اهمیت زیادی است، بلکه تأثیرات مهم و بزرگی در ثبات و توسعه اقتصاد دو کشور داشته است.

در این سند همچنین آمده است: پیدایش تقابل اقتصادی و تجاری در شرایط قرار داشتن دو کشور در مراحل متفاوت توسعه و فرق نظام اقتصادی دو کشور عادی است. اما مهمتر آن است که دو کشور همکاریشان را افزایش دهند و اختلافات را مهار کنند. دولتهای دو کشور در مدتی طولانی در گذشته حرکات همسو و سازوکارهای رایزنی و همآهنگی از جمله کمیته مشترک بازرگانی و تجاری، گفتگوی راهبردی و اقتصادی و گفتگوی همه جانبه اقتصادی را برقرار کرده اند و هر دو طرف در این راستا تلاش وافری کرده اند. 

در این کتاب سفید آمده است: دولت جدید آمریکا پس از روی کار آمدن در سال ۲۰۱۷، با شعار «اول آمریکا»، معیار اساسی مبادلات بین المللی مبنی بر احترام متقابل و رایزنی برابر را کنار گذاشته و یکجانبه گرایی، حمایتگرایی و استیلاجویی اقتصادی در پیش گرفته و از بسیاری کشورها و مناطق به ویژه چین انتقاد بی پایه می کند و ضمن تهدید اقتصادی چون افزایش عوارض گمرکی، قصد دارد با اعمال فشار بیش از حد خواست و منافع خود را بر چین تحمیل کند.

در این کتاب همچنین آمده است: با توجه به این اوضاع، چین از لحاظ دفاع از منافع مشترک دو کشور و نظم تجاری جهان، ضمن پایبندی بر اصول اساسی حل مناقشات از طریق گفتگو و رایزنی، با بیشترین صبر و حوصله و صداقت به آمریکا واکنش نشان داده و با برخوردی شامل جستجوی جنبه های مشترک و کنار گذاشتن جنبه های اختلاف انگیز مناقشات را سامان داده و با حل مشکلات مختلف، در گفتگوها و رایزنیها با آمریکا راه حلی عملی مطرح کرده و برای تثبیت مناسبات اقتصادی و تجاری دو جانبه تلاش سختی کرده است. با این حال، آمریکا با عهدشکنی همواره در صدد ایجاد تنش و تلاطم است. این باعث می شود که اصطکاک اقتصادی و تجاری بین چین و آمریکا در کوتاه مدت تشدید شده و مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور که دولتها و ملتهایشان طی سالها تلاش ایجاد کرده اند، آسیب ببیند و نظام تجارت چند جانبه و اصول تجارت آزادانه نیز مورد تهدید جدی قرار گیرد. دولت چین این کتاب سفید را به منظور روشن کردن حقایق مناسبات اقتصادی و تجاری چین و آمریکا و تشریح سیاست و موضع چین نسبت به تقابل اقتصادی و تجاری بین دو کشور و کمک به حل مناسب مسایل منتشر کرده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا