صنعت، معدن، تجارت

نقش آفرینی سامانه انبار در مقابله با احتکار

رئیس اداره زیرساخت های تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: نقش سامانه جامع انبار در مبارزه با قاچاق کالا و احتکار بسیار پر رنگ است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سید علی امامی در برنامه «چالش» رادیو اقتصاد افزود: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بهمن ماه سال ۱۳۹۲ تصویب و فروردین ماه سال ۱۳۹۳ به دولت ابلاغ شد.

وی اظهارداشت: این قانون به دلیل وسعت بسیار زیاد ودر برگیری تمامی ابعادهای تجاری، ارزی و امور اطلاعاتی نیازمند تدوین آئین نامه های متعددی بود.

رئیس اداره زیرساخت های تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تدوین این آئین نامه ها دو سال به طول انجامید.

وی افزود: اگر این آئین نامه ها تدوین نمی شد بدون شک قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز قابلیت اجرایی پیدا نمی کرد.

امامی در ادامه ضمن اشاره به سامانه جامع انبار اظهارداشت: این سامانه در آئین نامه ماده ۵۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز درج شده است.

وی به رادیو اقتصاد توضیح داد: آئین نامه ماده ۵۶ قانون مزبور ۲۳ تیرماه سال ۱۳۹۵ در دولت تصویب و به دستگاه ها ابلاغ شد.

رئیس اداره زیرساخت های تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه طراحی سامانه انبار از همان زمان در کشور کلید خورد، اذعان داشت: این سامانه از یکم آبان ماه سال ۱۳۹۵ در مملکت اجرایی شده است.

امامی اضافه کرد: منطق سامانه های قانون مبارزه با قاچاق کالا منطق زنجیره تامین است یعنی تمام زنجیره باید در سیستم قابل مشاهده باشد.

وی گفت: قانون مبارزه با کالا و ارز یک بستر زیر ساختی بسیار خوبی برای مجریان، سیاست گذاران و تصمیم گیران فراهم کرده تا بتوانند با علم و آگاهی مبتنی بر اطلاعات تولیدی این سامانه ها تصمیم گیری کنند تا قبل از ایجاد سامانه های مزبور تصمیم گیری ها بر اساس یکسری برداشت ها، برآوردها و نگاه ها بود.

رئیس اداره زیرساخت های تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: وجود این سامانه ها به خصوص سامانه انبار در حوزه تنظیم بازار و احتکار بسیار موثر و واجد اهمیت است.

وی ادامه داد: برای اجرای سامانه جامع انبار گام های مختلفی از قبیل شناسایی انبارها، برقراری اتصال بین سامانه بارنامه برخط با سامانه جامع انبار، رسید حواله، اتصال سامانه جامع انبار به سامانه جامع بیمه و اتصال بارنامه به سامانه انبار در نظر گرفته شده است.

برنامه «چالش» کاری از گروه صنعت و بازرگانی شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هرهفته ساعت ۱۵ به مدت ۹۰ دقیقه به تهیه کنندگی « سید وحید موسوی، الهام مصطفوی، حمیده سلطانی » با هدف تضارب آرا و نظرهای متفاوت و گاهی اوقات متضاد میان کارشناسان و مسئولان نهادها، سازمان‌ها و بخش‌های مختلف با موضوعات مختلف کسب و کار، کشاورزی، صنعت، بازرگانی، اقتصادی و جامعه بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا