بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

مواردی که باید پیش از آغاز استارت‌آپ فین‌تک در نظر داشت / فین‌تک برای همه نیست

تأثیر تکنولوژی در صنعت مالی بسیار قدرتمند بوده است. مؤسسات مالی سنتی ازجمله بانک‌ها پی برده‌اند که تکنولوژی‌های جدید اختلال‌گرند. این بینش سبب شد موسسه‌های مالی دیرینه ظرفیت‌های خود را توسعه دهند تا در بازی جلو باشند. بسیاری از چنین مؤسساتی با استارت‌آپ‌های فین‌تک وارد شراکت شده‌اند یا اینکه شرکت‌های جدید و نویدبخش را خریده و از آن خودکرده‌اند.

بااین‌حال کلمه «فین‌تک» تبدیل به اسم رمزی‌شده است که سبب می‌شود کارآفرینان تازه‌کار بر این باور باشند که می‌توانند با چسباندن فعالیتشان به این واگن به‌سرعت به پول برسند؛ مانند هر موضوع دیگری واقعیت این‌طور نیست.

همچنین بخوانید

کسب‌وکارهای جدید، به‌خصوص در صنعتی نوظهور همچون فین‌تک، نیاز به برنامه‌ریزی و تفکر همراه با دقت دارند. در ادامه به بررسی هفت موردی می‌پردازیم که قبل از آغاز استارت‌آپ فین‌تک‌تان باید به آن‌ها توجه کنید.

 

مقررات

رگولاسیون یا مقررات دلیل سخت بودن ورود به صنعت خدمات مالی هستند. قوانینی ایجادشده‌اند تا سوءاستفاده از سیستم‌های مالی را غیرممکن کنند. به‌علاوه میزان تمکین موردنیاز برای مؤسسات شامل استخدام حسابداران و وکلا می‌شود. بااین‌حال فین‌تک شیوه‌های جدیدی برای دیدن و کار کردن با پول را معرفی کرده و تبدیل به ناحیه خاکستری قانون‌گذاری شده است.

این همان قسمتی است که توجه قانون‌گذاران را به خود جلب کرده، به‌ویژه درخواست‌های چارتر شرکت‌های فین‌تک برای تبدیل‌شدن به «بانک‌های ملی با اهداف خاص» مشمول این توجه ویژه هستند. این درخواست‌ها آن‌قدر که به نظر می‌رسند سرراست نیستند، چون برخی از خدمات فین‌تک ازجمله وام‌دهی همتا به همتا از مدل‌های جدیدی برای کسب‌وکار استفاده می‌کنند.

همچنین این قانون‌گذاری‌ها می‌توانند با توجه به بازار و بر اساس ایالت، کشور و ناحیه‌ای که می‌خواهید در آن فعالیت کنید تغییر کنند. در اروپا پیاده‌سازی قریب‌الوقوع دستورالعمل اصلاح خدمات پرداخت (PSD2) اعلام‌شده است.

درحالی‌که این دستورالعمل درواقع باعث باز شدن بازار فین‌تک در اروپا می‌شود باید بدانید که ورود به فین‌تک برای شما نیازمند این خواهد بود که این قوانین را کاملاً درک و به مطالبات هر منطقه تمکین کنید.

 

رقابت مؤسسات

اینکه بانک‌ها این اختلال ایجادشده توسط فین‌تک را تشخیص داده‌اند به این معنی نیست که شکست خود را قبول می‌کنند و کنار می‌روند تا افراد جدیدی جایشان را بگیرند. این بانک‌ها نیستند که درخطر قرارگرفته‌اند بلکه روش انجام کارهای بانکی توسط ماست که مورد تهدید قرارگرفته است.

هنوز هم بانک‌ها دارایی‌ها را در دست دارند و بسیاری از آن‌ها توانایی و نفوذ لازم برای مشارکت با شرکت‌های فین‌تک یا خریدشان رادارند. درواقع چنین اتفاقی همین حالا نیز در حال رخ دادن است.

بانک آمریکا در حال سرمایه‌گذاری یک و نیم میلیون دلاری روی تلاش‌های فین‌تک شارلوت کارولینای شمالی است. در اروپا Santander سرمایه‌گذاری خود برای توسعه استارت‌آپ‌های فین‌تک را شروع کرده است. شما به‌عنوان یک موسسه باید تصمیم بگیرید که آیا آن‌قدر مصمم خواهید بود که این غول‌ها را به پایین بکشید یا اینکه ترجیح می‌دهید فرصت‌های دیگری را امتحان کنید.

 

اعتماد مشتری

امنیت طلایه‌دار تمام مؤسسات تکنولوژی امروز است. رخنه‌های داده‌ای و حمله‌های سایبری هنوز هم فراوان‌اند. با توجه به طبیعت اطلاعاتی که شرکت‌های فین‌تک مسئولشان هستند، این شرکت‌ها تبدیل به اهداف مناسبی برای مجرمان سایبری شده‌اند. موردحمله قرار گرفتن و به سرقت رفتن اطلاعات کاربران راهی قطعی برای از دست دادن سریع اعتماد مشتری است.

اعتماد مشتری نقشی کلیدی در صنعت مالی دارد و این روزها تبدیل به کالایی نایاب شده است. بررسی انجام‌شده توسط انجمن ملی مشارکت‌کنندگان برنامه بازنشستگی در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد فقط هشت درصد افراد به موسسه مالی مورداستفاده‌شان اعتماد دارند.

بسیاری از افراد نسبت به خدمات جدید مشکوک‌اند و بیشتر افراد محتاط‌اند و خطر ارسال اطلاعات مالی یا تحویل پولشان به شرکت‌های تازه‌کار خدمات فین‌تک را نمی‌پذیرند. چالش این موضوع در استفاده از محافظت‌های لازم و متقاعد کردن مشتریان دراین‌باره است که سیستم‌تان به‌اندازه کافی ایمن و قدرتمند است.

 

نیاز به تیمی قدرتمند

شاید به نظر بدیهی برسد اما فین‌تک حیطه‌ای نیست که بتوانید ابزارهای جامع و اسکریپت‌های رایگانی پیدا کنید و خدمات یا اپ‌تان را بسازید. این حیطه شبیه دیگر بخش‌های تکنولوژی نیست که موانع ورود به آن‌ها به نسبت کم هستند.

برای توسعه پروژه فین‌تک به متخصصان مالی، تکنولوژی و کسب‌وکار نیاز دارید. پس‌ازآن نیازمندی‌هایی برای تمکین به قوانین وجود دارد که شاید نیاز داشته باشد کمکی قانونی به تیمتان اضافه کنید.

ایجاد تیمی قدرتمند به این معنی است که باید در سطوح مختلف رقابتی استعداد جذب کنید، چون این حیطه حقیقتاً به تلاشی چندوجهی نیاز دارد. فین‌تک، حداقل تا آینده‌ای مشهود، در حالت مبهمی قرار دارد، به همین دلیل توانایی‌تان برای تحویل و تغییر مسیر سریع ضروری است.

 

خدمات منحصربه‌فرد و ارزشمند

در حال حاضر که بسیاری از پیشگامان فین‌تک کارهای لازم را انجام داده‌اند تا افراد تازه‌کار نیز بتوانند وارد این حیطه شوند صنعت فین‌تک در حال شلوغ شدن است. بازهم سؤال اصلی کارآفرینی که باید بپرسید این است که آیا شرکتتان قادر به ارائه خدمتی منحصربه‌فرد و ارزشمند خواهد بود؟

تمام بخش‌های مرتبط با پول حیطه خوبی برای فین‌تک هستند. می‌توانیم استارت‌آپ‌های فین‌تک را ببینیم که وارد فضای مالی افراد، بودجه‌بندی، پرداخت‌ها، وام‌دهی، سرمایه‌گذاری و بیمه‌شده‌اند.

همه آن‌ها در تلاش برای پیدا کردن راهی برای مشکلات مصرف‌کنندگان هستند و راه‌های جدیدی برای انجام کارها ارائه می‌دهند. خطری که استارت‌آپ‌ها را تهدید می‌کند خطر «من هم همین‌طور» است. کپی کردن می‌تواند استراتژی بدی باشد، مخصوصاً اگر همین حالا نیز شرکت‌هایی با خدمات مشابه در حیطه موردنظرتان جای خود را مستحکم کرده‌اند.

باوجوداین ارزش فکر کردن را دارد. بسیاری از اتخاذکنندگان زودهنگام افرادی از نسل هزاره هستند که می‌خواهند موضوعات مالی‌شان را با سبک زندگی موبایلی‌شان ترکیب کنند.

کاربران اپ مبادله سهام رابین‌هود به‌طور متوسط ۲۶ سال دارند. چنین چیزی به این معنی است که در حال حاضر بازار دیگر گروه‌های سنی دست‌نخورده مانده است و می‌تواند ارزش فکر کردن به آن را داشته باشد، حتی اگر منتقل کردن پیشنهاد ارزش بدیعی ازاین‌دست برای گروه‌های سنی بالاتر چالش‌برانگیز باشد.

 

انتخاب تکنولوژی

تکنولوژی‌های جدیدی وجود دارند که در فضای فین‌تک توجه زیادی را به خود جلب می‌کنند. یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در این حیطه تصور می‌شوند که به دلیل قابلیت تبدیل‌شدنشان به مشاوران روباتی سرمایه‌گذاری‌ها را به خود جلب می‌کنند. این روش که داده و الگوریتم برای سرمایه‌گذاری تمرکز می‌کند حتی دانش قدیمی مالی را نیز به چالش کشیده است. بانک‌ها نیز در حال امتحان کردن چت‌بات‌هایی هستند تا برای مثال کاربران بتوانند از طریق پیام‌رسان فیس‌بوکشان اطلاعات حساب خود را بررسی کنند.

دیگر تکنولوژی‌های داغ فضای فین‌تک بلاکچین و دفتر حساب توزیع‌شده هستند. بلاکچین که تکنولوژی قدرت دهنده به ارز دیجیتالی بیت‌کوین است، راهی نامتمرکز برای تبادل ارزش آنلاین محسوب می‌شود و می‌توان از آن به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تهدیدکنندگان بانک‌ها نام برد.

شاید شما به‌عنوان یک استارت‌آپ مجبور شوید روی تکنولوژی‌هایی شرط‌بندی کنید تا به خدماتتان قدرت دهند. در سمت مثبت این اتفاق در حال حاضر تکنولوژی‌هایی همچون یادگیری ماشین و موتورهای آماری توسط پلتفرم‌های خدمات ابری ازجمله آزور مایکروسافت (Microsoft Azure) و پلتفرم ابری گوگل ارائه می‌شوند که موانع سر راه توسعه‌تان را کاهش می‌دهند. بااین‌حال این تکنولوژی‌ها هنوز به بلوغ نرسیده‌اند و باید خودتان را برای دردسرهای استفاده از آن‌ها آماده کنید.

 

سرمایه‌گذاری

آغاز استارت‌آپ تکنولوژی ارزان نیست. اگر شرکتتان از همکاری بین متخصصانی که بتوانند کل فرایند تولید محصول و توسعه کسب‌وکار را بر عهده بگیرند تشکیل نشده است، آماده‌باشید که بخشی از آن را درازای استعداد موردنیاز واگذار کنید. درحالی‌که مؤسسات سنتی در تلاش برای جذب استعدادهای حیطه فین‌تک هستند، استارت‌آپ‌ها باید در این رقابت برای استخدام نیرو تلاش زیادی کنند.

همچنین سرمایه‌گذاری و هزینه‌های اجرایی مرتبط با ایجاد یک کسب‌وکار نیز مطرح است. چیزی که سبب افزایش هزینه‌های استارت‌آپ‌های فین‌تک می‌شود یکپارچه شدن آن‌ها با مؤسسات سنتی و دلالی‌هاست. بااین‌وجود بسیاری از افراد به این حیطه خوش‌بین‌اند چون سرمایه‌گذاری در فین‌تک بسیار زیاد است.

سرمایه‌گذاری خطرپذیر جهانی در سال ۲۰۱۶ مبلغ ۴/۱۷ میلیارد دلار بوده است. بااین‌حال این هیجان به این معنی است که رقابت برای سرمایه‌گذاری نیز در حال افزایش است. سرمایه‌گذاران خطرپذیر بیش‌ازپیش سخت‌گیر شده‌اند و شرکت‌هایی با پیشنهادهای حقیقتاً تغییردهنده را انتخاب می‌کنند و به همین دلیل است که پیشنهاد ارزشتان بیش‌ازپیش مهم است.

 

تمرکز بر نوآوری

فین‌تک برای همه نیست. نیاز به تخصص، خلاقیت و استقامت زیادی دارید تا استارت‌آپ‌تان را در این صنعت رقابتی شروع کنید. بحث‌هایی وجود دارد که به عدم ارتباط جهان کم‌سرعت مالی و جهان پرسرعت تکنولوژی می‌پردازد.

فشاری که روی شرکت‌های تکنولوژی قرار می‌گیرد تا به‌سرعت نتایج بزرگی را تحویل دهند نیز می‌تواند بسیار زیاد باشد. بااین‌حال اگر بر این باورید که می‌توانید مشکلات مالی کاربرانتان را با استفاده از ابزارهای نوآورانه حل کنید، به‌پیش بروید. شانس یار افراد شجاع است. فقط کافی است هنگام انجام چنین کاری هوشمندانه رفتار کنید.

منبع: ماهنامه پیوست

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا