امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

کشت ۹۰۰ هزار هکتاری صیفی و سبزی در ایران

معاون موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور گفت: در حال حاضر ۹۰۰ هزار هکتار محصول صیفی و سبزی در ایران کشت می شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  محمدجعفرآقایی در برنامه «خوشه چین» رادیو اقتصاد افزود: این محصولات شامل سیب زمینی، پیاز، بادمجان، کدو، گوجه فرنگی، فلفل، خیار، هندوانه، خربزه، طالبی، کلم، کاهو، انواع سبزی از قبیل جعفری، نعناع و غیره است.

وی همچنین اظهارداشت: سالانه از اراضی سطح زیر کشت صیفی و سبزی کشور ۲۶ میلیون تن محصول برداشت و به بازار مصرف عرضه می شود.

همچنین بخوانید

معاون موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور گفت: یک چهارم مجموع محصولات کشاورزی ایران مربوط به صیفی و سبزی است.

وی افزود: مجموع محصولات کشاورزی ایران در سال ۱۰۰ میلیون تن است که از این میزان ۲۶ میلیون تن به حوزه صیفی و سبزی مربوط می شود.

آقایی تصریح کرد: ارزش اقتصادی تولیدات صیفی و سبزی در کشور سالانه ۶۰ هزار میلیارد تومان است.

وی به رادیو اقتصاد توضیح داد: صیفی و سبزی نسبت به دیگر محصولات کشاورزی محصول گران قیمت تری هستند.

معاون موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور گفت: اغلب کشاورزان فعال در حوزه کشت و کار سبزی وصیفی از بذور تجاری استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه تمامی بذور مورد استفاده در کشور بجزء بذر سیب زمینی از خارج وارد می شود، افزود: بذر داخلی خیلی ناچیز یا کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

آقایی با عنوان اینکه سالانه دو هزار و ۵۰۰ تن بذر در ایران مصرف می شود، اظهارداشت: از این میزان یک هزار و ۵۰۰ تن ازطریق مجاری رسمی و بقیه از مجاری غیر رسمی یا مقدار خیلی جزئی کشاورزان از بذور خود استفاده می کنند.

وی ادامه داد: طبق معمول به لحاظ ارزش بالای تولیدات سبزی و صیفی بذرهای سنتی خیلی کم در تولید این گروه از محصولات استفاده می شود.

برنامه «خوشه چین» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هر هفته ساعت ۱۳.۳۰ به مدت ۲۵ دقیقه به تهیه کنندگی «مهدی شیار» با هدف آموزش نکات ترویجی برای تولید با کیفیت و افزایش بهره وری در مزارع کشاورزی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا